Senaste nytt

Finnair lanserar "Sky Bistro" - buy onboard på Europaflygningar i economy class

AABack2ARN

Medlem
Ajajaj då. Kan väl bli bra. Man kan ju alltid hoppas att statuspassagerare (inom oneworld) skulle välja något fritt från menyn - DÅ skulle de verkligen differentiera sig från SAS och andra buy-on-board bolag.
 

AABack2ARN

Medlem
Du kanske kan föreslå det när du träffar representanter för Finnair nästa gång ;)

En sak som dock gör mig lite fundersam är att Finnair (mer eller mindre) lever på Asiatisk långdistans och kanske i synnerhet japansk trafik där väl Finnair är ett av de största Europeiska bolagen. Samtidigt är det en stor skillnad i utbudet mellan vad som erbjuds på långdistans kontra kortdistans avseende service. Det är ju inte så att alla japaner stannar i Helsingfors utan anslutande passagerare fyller ju till stor del upp Europa-planen och får då uppleva en helt annan nivå (läs sämre) på service.

För ett bolag som inte är LIKA beroende av långdistans (typ SAS) kanske detta inte är ett enormt problem men för Finnair tycker åtminstone jag det är lite underligt.
 

Jacob

Medlem
En sak som dock gör mig lite fundersam är att Finnair (mer eller mindre) lever på Asiatisk långdistans och kanske i synnerhet japansk trafik där väl Finnair är ett av de största Europeiska bolagen. Samtidigt är det en stor skillnad i utbudet mellan vad som erbjuds på långdistans kontra kortdistans avseende service. Det är ju inte så att alla japaner stannar i Helsingfors utan anslutande passagerare fyller ju till stor del upp Europa-planen och får då uppleva en helt annan nivå (läs sämre) på service.
Det där är både Finnairs fördel och nackdel. Finland har en alldeles för lite befolkning för att fylla upp flygplanen med resande finländare och i motsatt riktning är det inte tillräckligt många utlänningar som vill åka till Finland. Transfertrafiken är extremt viktig med andra ord.

En av fördelarna är dock att business class inom Europa kommer finnas kvar. Men den viktiga transfertrafiken till Asien skulle det vara väldigt konstigt att inte ha business class på anslutningsflyget inom Europa (eller något liknande SAS Plus), skillnaden skulle helt enkelt bli för stor mot långflyget.
 

Jacob

Medlem
Ajajaj då. Kan väl bli bra. Man kan ju alltid hoppas att statuspassagerare (inom oneworld) skulle välja något fritt från menyn - DÅ skulle de verkligen differentiera sig från SAS och andra buy-on-board bolag.
Jag har precis skickat över denna fråga till Finnair (+lite annat jag glömde fråga om). Vi får se om vi får något vettigt svar.
 

Jacob

Medlem
Ajajaj då. Kan väl bli bra. Man kan ju alltid hoppas att statuspassagerare (inom oneworld) skulle välja något fritt från menyn - DÅ skulle de verkligen differentiera sig från SAS och andra buy-on-board bolag.
Jag har precis skickat över denna fråga till Finnair (+lite annat jag glömde fråga om). Vi får se om vi får något vettigt svar.
Nu har jag fått svar om detta från Finnair och det är inget som är planerat i nuläget. Samma för alla i ekonomiklass.
 

AABack2ARN

Medlem
Det var väl synd! Men tack för att du frågade :) och även kul att du fick svar så snabbt (om än fel svar)...

Fast Finnairs koncept skiljer ju sig från SAS på åtminstone en punkt: vatten är gratis ;)
 

AABack2ARN

Medlem
Det där är både Finnairs fördel och nackdel. Finland har en alldeles för lite befolkning för att fylla upp flygplanen med resande finländare och i motsatt riktning är det inte tillräckligt många utlänningar som vill åka till Finland. Transfertrafiken är extremt viktig med andra ord.

Det är just det jag menar med att det (i Economy) blir en ganska stor skillnad i erbjudandet. Och jag tror inte det är enbart en fördel för Finnair... ;)
 

Jacob

Medlem
Det är just det jag menar med att det (i Economy) blir en ganska stor skillnad i erbjudandet. Och jag tror inte det är enbart en fördel för Finnair... ;)
Ja så klart, i economy blir det en ganska stor skillnad. Där är exempelvis SAS economy/SAS Go mer harmoniserad mellan olika linjer.
 
Toppen