Senaste nytt

Finnair introducerar "Economy Comfort" på långflygningar - en enklare premium economy

JonW

Medlem
Japp statusmedlemmar kan (tills vidare?) välja platser i Economy Comfort för alla personer i samma bokning. Vet inte om det inkluderade ruby, men absolut sapphire och emerald.
Varning dock om statushavaren väljer att uppgradera sig till C.
Var med om det i höstas, och på båda legen vägrade dom på tre flygplatser att utfärda BP för resekamraten med motiveringen att denne hade en "obetald avgift", för Economy Comfortplatserna...
Det löste sig till slut, men endast efter rätt mycket tjafs, konsulterande av supervisor etc.
 

AABack2ARN

Medlem
Uppgraderade sig enbart statushavaren til C och lät reskamraten sitta kvar i Economy Comfort? Schysst kompis... Jag antar dessutom att bokningen splittrades så det fanns helt enkelt inget statuskort kvar på bokningen så i sig är det inte så konstigt att Finnair vill ha betalt.
 

JonW

Medlem
Jag tycker nog det är rätt konstigt.
För det första så går det helt enkelt inte att göra en internetbokning utan att fullt ut betala det begärda priset.
Och när det är betalt och bokningen är bekräftad så är bör ju flygbolaget rimligen vara bundna av bokningen.

Och för det andra skulle det ju bli minst sagt konstigt om en passagerare i ett resesällskap skulle bli nedgraderad p g a att en annan passagerare blir uppgraderad.

Däremot kan det ju hända att man i systemen rent tekniskt inte förutsett situationen ovan, och att det därför tjuter rött nånstans. Men det ska ju inte gå ut över pax som redan betalat begärt pris.
 

intuition

Medlem
Eftersom de här planen hade lite olika utseende innan comfort infördes är det svårt att ge ett generellt råd vad man ska välja. På några plan är rad 21 bättre och på några är den sämre.
Om man flyger med någon av följande A330 ska man undvika rad 21: OH-LTM, OH-LTN, OH-LTO, OH-LTP, OH-LTR
Om man flyger med den gamla A340 (OH-LQA) bör man undvika 21J och 21L.
 

nota bene

Medlem
Jag tycker nog det är rätt konstigt.
För det första så går det helt enkelt inte att göra en internetbokning utan att fullt ut betala det begärda priset.
Och när det är betalt och bokningen är bekräftad så är bör ju flygbolaget rimligen vara bundna av bokningen.

Och för det andra skulle det ju bli minst sagt konstigt om en passagerare i ett resesällskap skulle bli nedgraderad p g a att en annan passagerare blir uppgraderad.

Däremot kan det ju hända att man i systemen rent tekniskt inte förutsett situationen ovan, och att det därför tjuter rött nånstans. Men det ska ju inte gå ut över pax som redan betalat begärt pris.
Det finns även en del andra konstigheter i Finnair system som tjuter rött när man ändrar saker.

Exempelvis checka in extra väska som Emerald (BA) och sedan ändra bonusprogram till AY och det är stora meddelanden som är svårt att ta sig förbi... Systemet känner ingen skillnad att det vid inläggningstillfället varit OK. På HEL är agenter vana att göra override, men outstations har jag haft en del ordentliga argumentationer.
 

FFlash

Medlem
Han (intuition) har gjort ett schema över de olika plantyper på Flyertalk som är grymt bra att nyttja. Å andra sidan så varierar Finnairs flotta så att det är högst sannolikt att en plantyp kommer att åka om man bokat typ 2 månader i förväg. Därför föredrar jag helt enkelt rad 22 istället för 21. Delvis för att undvika equip change och dålig 21X plats, men då får man också IFE i seatryggen istället för armstödet.
 
Toppen