Finnair Business Class: Helsingfors-Bangkok

Diskussion i 'Reserapporter' startad av Emanuel, 1 Januari 2015.

1. Emanuel

Emanuel Ny medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej,

I början av december åkte vi till Bangkok i Finnairs Businessclass, nedan följer lite intryck och bilder från flygresan.
    Avgångstid var 18:30, sedermera 19:35, och vi landade i Bangkok strax efter 10 på morgonen, lokal tid.

Till flygplatsen
    Vi tog oss till Helsingfors från Landvetter, och skulle ha drygt 2 timmar på flygplatsen i Finland innan boarding mot Bangkok skulle börja.
    Resan från Göteborg gick i ekonomi, men det var trots det inga problem att gå via fast track i säkerhetskontrollen där.
    Färden till Finland var väldigt odramatisk, med ett glas blåbärsdryck och en kaffe.

IMG_20141210_110549.jpg
    Uppladdning på Landvetter: 2 glas juice, kompletta med häftiga engelska namn och ett pris motsvarande en bättre lunch.

Helsinki-Vantaa Airport
    Det var mitt första besök här, och jag tycker att flygplatsen upplevs som ljus, fräsch och med vettig layout. Express-passkontroll för EU-medborgare gick på under minuten.
    Vi köpte på oss en svårmotiverad mängd lakrits och gick sedan rakt till Finnairs Business Lounge för att få ätit lite.
    Det fanns en salladsbar, frukt, olika former av snacks samt en köttgryta med ris, samt ett rikligt utbud av öl/vin, inklusive en bemannad bar.
    Maten var helt OK, men det hade varit trevligt med i alla fall ett matigt alternativ till.

Tyvärr tog jag inga bilder på matserveringen, vilket jag får skylla på ett visst tunnelseende infinner sig när hungern gör sig påmind.
    Efter att vi ätit hämtade vi lite kaffe och satte oss i fåtöljerna mot panoramafönsterna.

Dessvärre fick vi här information om att avgången skulle bli en dryg timme sen.

IMG_20141210_163841.jpg
    Efterrätt.
    IMG_20141210_164733.jpg
    Fåtöljer vid fönsterparti.

Sätet/kabinen
    En dryg timme sena fick vi, bland de första, boarda och hitta våra mittenplatser på femte raden, i denna A330.
    Jag tycker att själva sätet är mycket bekvämt, med trevligt tyg och bra färgsättning samt bra inställningsmöjligheter.
    Dock är känslan ändå något plastig, och ganska långt ifrån premium.
    En kudde väntade i sätet, och täcken fanns till alla.

Som bekant är Finnairs nya stolar full flat, och mina 176 cm fick gott om plats att sova.
    Amenity-kit är väldigt sparsamt, med strumpor, öronproppar och ögonmask.
    Det finns lite produkter att plocka på toaletten.
    Finnair motiverar upplägget med miljöhänsyn, vilket i grunden kanske är vettigt men det känns ändå lite torftigt, och som en billig lösning.

Jag nyttjade aldrig IFE, men det är en uppdaterad variant som säkert funkar tillfredställande.

20141210_191044.jpg
    20141210_222638.jpg

Måltidsservice
    Ganska omgående efter att vi satt oss blev vi erbjudna champagna ur påfyllt glas, alternativt Tropicana apelsinjuice.
    Servicen var genomgående väldigt alert och det fanns alltid personal i närheten.

Menyn delades ut efter att vi lagt oss i marschhöjd, och man fick även fylla i sina frukostpreferenser.
    Jag valde finska delikatesser samt torsken, båda var goda men upplägget av torsken inbjöd inte till längre ögonkontakt. (lämpligt nog glömde jag ta kort på den också, vilket kanske var lika bra...)

Servering på bricka men med trevligt porslin och glas.
    Ville man ha ost efteråt fick man be om det specifikt, vilket jag inte gjorde då tröttheten gjort sig påmind.

20141210_204225.jpg
    20141211_041624.jpg
    20141210_211540.jpg
    20141210_221508.jpg
    20141211_034614.jpg

Summering
    En trevlig nattflygning, med väldigt bra personal ombord samt bra, välsmakande mat.
    Stolen är bekväm, men förvaring och avställningsytor känns inte speciellt påkostat.

Vill ni se fler bilder från Thailandsresan så ligger det ett gäng på min Instagram @emanuel.forsell; Instagram

Bjuder på en bonusbild på Bangkoks då blekaste varelse i hotellpoolen.

20141211_151839.jpg

Sofia, Jonas C, Christian R och 18 andra gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!