Senaste nytt

Finnair börjar ta betalt för öl o vin i Ekonomi på vissa långlinjer

AABack2ARN

Medlem
Den enda förmånen jag känner till ombord på Finnair som Emerald är att man får en gratis dagstidning om man sitter i ekonomi. Har dock inte flygit annat än Stockholm-Helsingfors i deras ekonomiklass på länge så det kan säkert vara olika beroende på linje. På sträckan STO-HEL serveras oftast inte mer än vatten och blåbärssaft i ekonomi.

Det där med dagstidningen kan man dock behöva påminna personalen om.
 

niksal

Medlem
Finnair brukar likställa Emerald med Finnair Platinum, dvs de förmåner som står för Platinum gäller för alla Emeralds. Det vill säga, Emerald bör kunna få en (1) gratis dryck för sig själv samt resesällskap. Det finns rapporter om mer frikostig service men de verkar vara undantag.

Ingen har ännu här skrivit om att Finnair börjar ta betalt för wifi även av Business, Gold och Platinum?
 

joakgarp

Medlem
Så länge Finnair inte rör Hel-Singapore, -Japan, -Kina och -Sydkorea. Dessa flygrutter är alltid lugna och alltid på en bra hög nivå. Mycket tack vare business, par osv kan jag tänka mig. Viss reservation med flygen till Kina dock.
Kan tänka mig att det är en helt annan typ av klientel till Bangkok, Goa, Havana, Ho Chi Minh City, Krabi, Phuket, Puerto Plata och Puerto Vallarta som ger en helt annan upplevelse. Lite TUI-upplevelse med mycket familjer, barn, grupp med backpackers för första gången osv. Aldrig flugit med Finnair till dessa resmål så ren gissning.
 

toer00

Medlem
För mycket fulla nordbor på dessa linjer... Men låter som charterstuk...? Kanske övergår man till att låta dessa flighter ingå i deras charterprogram fortsättningsvis...? Economy Only, 28" pitch, ta betalt för allt... ;).
 

toer00

Medlem
Så länge Finnair inte rör Hel-Singapore, -Japan, -Kina och -Sydkorea. Dessa flygrutter är alltid lugna och alltid på en bra hög nivå. Mycket tack vare business, par osv kan jag tänka mig. Viss reservation med flygen till Kina dock.
Kan tänka mig att det är en helt annan typ av klientel till Bangkok, Goa, Havana, Ho Chi Minh City, Krabi, Phuket, Puerto Plata och Puerto Vallarta som ger en helt annan upplevelse. Lite TUI-upplevelse med mycket familjer, barn, grupp med backpackers för första gången osv. Aldrig flugit med Finnair till dessa resmål så ren gissning.

Men... GT:en får man pröjsa för... även till Singapore, Japan m.fl. :eek:

Flights to China, Japan, South Korea, India and Singapore: soft drinks, juices, water, beer and wine are all served free of charge – other alcoholic beverages are available for purchase.
 

Dr. Miles

Expert
Men... GT:en får man pröjsa för... även till Singapore, Japan m.fl. :eek:

Flights to China, Japan, South Korea, India and Singapore: soft drinks, juices, water, beer and wine are all served free of charge – other alcoholic beverages are available for purchase.
Det är även likadant på SAS i SAS Go förutom på Köpenhamn-Tokyo.

SAS skrev:
* På flygningar till/från Tokyo ingår all dryck inklusive alkoholhaltiga drycker (utom mousserande vin) i den första måltidsserveringen.
Mat, dryck, shopping, Wi-Fi och underhållning under flygningen | SAS
 

champagne

Ny medlem
mycket familjer, barn, grupp med backpackers för första gången osv. Aldrig flugit med Finnair till dessa resmål så ren gissning.

Ganska spot on med betoning på familjer. Kineser utgör numera ofta en stor andel av passagerna i economy. Finnair har en längre tid marknadsfört sig som ett familjeflyg med bra resultat tycker jag. Det räcker med ett par fyllskallar med dålig stil för att göra resan obehaglig för många andra. Bra att försöka begränsa detta.
 
Toppen