Senaste nytt

Finnair avbryter approach till Arlanda - återvänder till Helsingfors

AABack2ARN

Medlem
Vet du om det var många på flyget som hade connections eller ej? De hade nog kunnat spela in?

I och med att planet flög från Helsingfors kan vi nog anta att det inte var så många som satt på planet som hade anslutning. Däremot tror jag det är planet som tar med sig en himla massa anslutningspassagerare som ska till Asien på hemresan. Planet lämnar väl Stockholm 13:30 och landar 15:30 i bra tid för alla flyg som går cirka 17:00
 

JacobGBG

Medlem
4h!? Det är väl under 1500km mellan ARN och HEL? Så EU261/2004 bör gälla hela vägen. Samtliga ombord kan se fram emot att inkassera €250 och Finnair kan knappast komma ur detta.

Du har rätt, jag fick för mig att 4h gällde så fort det var internationellt.
 

gusten

Medlem
Efter klagomål kom följande svar nedan. Någon ersättning utlovas som synes inte, trots att en av mina medpax fick EUR200+ som agehall mycket riktigt antyder. Kommer nog avfyra ett gnällbrev till. 8 legs kvar till Finnair Plus Gold och kommer sannolikt sniffa på Platinum nivå i år - nog borde de gulla lite med mig i alla fall?


"Dear Mr. gusten,

Thank you for your feedback.

This flight has been operated by Flybe and we will answer to your feedback on behalf of them.

According to the technical report we have received the delay of AY2633 on 23rd May was caused by sudden fault message appeared on EICAS-display (engine indicating and crew alerting system) during climb about possible bleed leak in the piping. The aircraft diverted back to Helsinki and was changed before new departure.

Airline ensures passengers' safe flight with all possible foreseeable measures that can reasonably be required. However, there are defects and circumstances that are beyond the actual control since they cannot be foreseen or prevented due to their nature or origin. I apologize for the inconvenience this cancellation caused to you. Unfortunately, no standard compensation will be paid.

In these circumstances we offer care to passengers. If you have any meal or telephone costs despite of our care, please send the original receipts and your bank details with your case reference number1-xxxxxxxxx to the address Finnair Plc, Customer Relations SL/403, 01053 Finnair, Finland.

Kind regards

Finnair Plc
Customer Relations
 

agehall

Medlem
Finnair skrev:
However, there are defects and circumstances that are beyond the actual control since they cannot be foreseen or prevented due to their nature or origin. I apologize for the inconvenience this cancellation caused to you. Unfortunately, no standard compensation will be paid.

På dem igen. Att prylar går sönder är INTE extraordinärt. Det kom ju faktiskt ett domstolsbeslut på detta för bara någon vecka sedan.
 
I Fredags hände det märkliga, att 12.15 kärran från HEL till ARN plötsligt avbryter sin påbörjade approach till ARN, tvärvänder och flyger tillbaks till HEL. Pneumatiskt fel.. Och detta kan tydligen bara lagas på hemmabasen. Det utbröt dåligt humör i kabinen kan jag säga. Emellertid fixades nästan omedelbart ett nytt plan fram och vi avgick igen 14.30 från HEL. Icke desto mindre. Skulle ett mindre pneumatic error inte kunna fixas åpå ARN....?:mad:

Gissning från min sida: Det finns ingen service tekniker för embraer plan på ARN. Logistiken att få dit en tekniker från HEL på en fredag skulle sätta HEL utan tekniker en stund. Så lättare att vända planet.
 

Fredrik

Medlem
Gissning från min sida: Det finns ingen service tekniker för embraer plan på ARN. Logistiken att få dit en tekniker från HEL på en fredag skulle sätta HEL utan tekniker en stund. Så lättare att vända planet.

Hur sköts sånt här rent praktiskt? Är det operationsledningen på hemmaplan som tar beslutet eller är det kaptenen ombord?
 
Toppen