Senaste nytt

Finnair Any Seat Reward

Jag kan säga att AY har blivit totalt värdelöst och ännu sämre än vad de varit. Först introducerar de "Any Seat" award för att alla kan använda sina poäng som delbetalning. Enda kravet var att du hade minst 1500 poäng.

Möjlighet som jag utnyttjat flitigt på route ARN-HEL-KAJ pga vill hälsa min brorson lite då och då. Nu Finnair har lagt routen HEL-KAJ till flyBE vilket innebär att du kan inte längre använda Any Seat awars på grund av AY ändrat reglerna att hela resan måste resa med AY avgångar. Detta innebär att jag kan inte använda mina poäng längre. Samtidigt har de ändrat flygplanstypen från Embraer till ATR. Tråkigt.

Jag tycker att det konstigaste är att jag hittar inte information på AYs hemsida om detta och har inte heller fått Finnair Plus mail för denna ändring.

Ännu än gång blivit så besviken på AY att ska undvika i framtiden också AY så länge som det bara går. Hellre nästan flyger med SK/KF till ARN-HEL-OUL eller KUO och tar sen hyrbilen till KAJ. Då får jag iaf möjligheten att göra upgrade via Optiontown och vet att få bra service onboard. :) Nackdelen är att det kommer att ta lite mer timmar men tycker att det är värt för att undvika AY och BE.
 

Gnopps

Medlem
Är du säker på att du inte kan utnyttja förmånen på dessa flyg längre? Flygen marknadsförs endast som AY-flyg, man kan inte köpa dem som BE flyg även om de tekniskt sett utförs av BE. De är alltså riktiga AY-flyg som bara utförs av ett annat flygbolag, likt Lufthansa har Lufthansa Cityline. Det finns flyg som FlyBE flyger själva men där Finnair säljer platser som code-share (exempelvis Åbo-Tallin) och det finns flyg som FlyBE flyger men Finnair äger (wetlease), din rutt tillhör den senare kategorin.

Jag hade en gång en lång strid med Finnair angående att få utnyttja platinum platsgaranti mellan Åbo och Helsingfors. Då (för något år sedan) flögs dessa flyg av Finncomm men var helt ägda av Finnair, det var alltså inte fråga om en code.share. Jag kunde direkt i bokningssystemet använda platsgarantin på dessa flyg helt ok, så systemet godkände dessa flyg som Finnair-flyg. Andra rutter där Finnair endast hade code-share gick det inte att använda platsgarantin (korrekt). Just den här gången hade jag ett tekniskt problem på ett Finnair-ägt Finncomm-flyg och kunde inte få platsen garanterad direkt utan behövde att Finnar skulle göra det manuellt - men de totalvägrade med hänvisning till att det var Finncomm som utförde flygningen! Mina försök att förklara skillnaden mellan code-share och wetlease gick för döva öron för både agenter och deras chefer, likaså när jag visade att med andra bokningar var det inga problem att bekräfta platsen, bokningssystemet förstod skillnaden de inte gjorde.

I slutändan gick de inte me då det och jag fick hitta en annan lösning istället. Poängen här är att Finnair inte alltid vet vad de själva säger.

Jag vet inte vad det gäller för villkor för Any Seat men om de har skrivit in att det inte gäller på specifika flygnummer är det inte mycket du kan göra, annars försök att förklara skillnaden för dem!
 
Är du säker på att du inte kan utnyttja förmånen på dessa flyg längre? Flygen marknadsförs endast som AY-flyg, man kan inte köpa dem som BE flyg även om de tekniskt sett utförs av BE.

Hej,
efter tre (3) samtal med AY kundservice och varje gång samma information som på nätet när du försöker göra en bokning. Du kan inte delbetala med poäng pga flygets trafikeras av flyBE trots AY flygnummer.

Jag ska ringa dit igen och tjata...
 
Ringde nyss till Finnair igen och fick svaret som tidigare att det måste vara AY flygnummer och AY måste opereras flygavgången också för att kunna använda poäng som delbetalning oavsett Plus Status. :(
 
Toppen