Senaste nytt

Finnair öppnar tredje flyg till Bangkok nästa vinter

AABack2ARN

Medlem
SAS torde kunna slinga sitt/sina plan på samma sätt som DY (dvs ARN-BKK-ARN-EWR-ARN). Det är nämligen inget fel på det teoretiska upplägget hos DY. Sätt två plan på den routingen och du har 6 flyg/vecka för bägge destinationerna. Dock med mindre bra anslutningstider för New York-flyget tror jag. Sätt ytterligare ett plan på ARN som flyger ARN-ORD-ARN och kan till viss del fungera som backup-plan.

SAS slingade planet med Peking vilket väl just berodde på att Peking har en betydligt kortare flygtid och därmed kunde man ha tillräckligt med tid mellan flygen för underhåll/städning etc.
 
Mellan den 30 december och 27 mars kommer Finnair sätta in ytterligare en 340 som kommer göra tre resor per vecka mellan Helsingfors och Bangkok.

Extra flyget kommer lyfta från HEL tisdag, torsdag och lördagar 20.15 och anländer dagen efter 11.00
Från BKK avgår flygt onsdag, fredag och söndag 12.45 och landar samma dag 18.55

Finnair adding three flights to Bangkok - Business Traveller

Hur är deras plan till BKK numera?
Gjorde en mardröms flight via Helsingfors till BKK för några år sedan.
Hamnade bredvid en 150 KGs finländare som tog över halv min plats = sjukt ont i ryggen efter halva flighten.
Lägg till att ingen tv-skärm fungerade på planet, till skillnad mot Malaysian Airlines som var sjukt bra komfort och bra service. Svor där och då att aldrig flyga med Finnair efter det.
 

AABack2ARN

Medlem
Nåja den typen av passagerare kan du nog få hos vilket flygbolag som helst. I synnerhet de som är "lämpliga" för oss nordbor att ta (dvs SAS, Finnair, Thai och charterbolagen).

Malaysian, Cathay och andra bolag som framför allt servar nationaliteter som inte riktigt är lika sålda på Thailand som vi nordbor slipper nog en del av detta klientel..?

Det verkar dock som Finnair varierar utrustningen på sträckan ganska kraftigt men jag skulle tro att de äldre planen oftaer trafikerar BKK än de nyaste varianterna. Vet inte om det är slumpen eller uträknat.
 
Nåja den typen av passagerare kan du nog få hos vilket flygbolag som helst. I synnerhet de som är "lämpliga" för oss nordbor att ta (dvs SAS, Finnair, Thai och charterbolagen).

Malaysian, Cathay och andra bolag som framför allt servar nationaliteter som inte riktigt är lika sålda på Thailand som vi nordbor slipper nog en del av detta klientel..?

Det verkar dock som Finnair varierar utrustningen på sträckan ganska kraftigt men jag skulle tro att de äldre planen oftaer trafierar BKK än de nyaste varianterna. Vet inte om det är slumpen eller uträknat.
Absolut, dock en av de sunkigaste,planet jag åkt med. Kan dock vara väldigt otur från min sida.
 

JonW

Medlem
Malaysian, Cathay och andra bolag som framför allt servar nationaliteter som inte riktigt är lika sålda på Thailand som vi nordbor slipper nog en del av detta klientel..?

Det verkar dock som Finnair varierar utrustningen på sträckan ganska kraftigt men jag skulle tro att de äldre planen oftaer trafikerar BKK än de nyaste varianterna. Vet inte om det är slumpen eller uträknat.
Ang det sista har det lustigt nog varit precis tvärtom, BKK har fått de bästa planen i regel.
Detta beror dock inte på att man tyckt att just thailandsresenärer är de kräsnaste, utan på att planen med de nyaste C-kabinerna är de som tar flest pax totalt, och man har behövt den kapaciteten.

När det gäller det första ska vi glömma att nordbor är något dominerande inslag på thailändska turistorter numera.
Kineser, ryssar, koreaner och israeler har tagit över. Men även malaysier, indier och singaporeaner ökar nu starkt.
 

RonnieK

Medlem
Inget specifikt om Bangkok-rutten men inte ett jättebra år för Finnair enligt årsrapporten:

Pekka Vauramo:

Financially, 2013 did not live up to our expectations. Our turnover fell by two per cent from 2012, totalling 2.4 billion euros. The main factor slowing down turnover growth was the fall in euro-denominated revenue due to the substantial depreciation of the Japanese yen, but in the second half of the year the weaker-than-expected development of cargo and leisure traffic also contributed to the decrease in turnover for the full year. Our operating profit was -4.8 million euros. This is unsatisfactory, as our target was to record a profit for the year. Our result was also affected by tight competition and the continued high price of fuel. In the fourth quarter, our result was also negatively affected by measures taken to look after our customers in preparation for labour action. Cancelled flights resulted in additional expenses. These costs led to our operating result showing a loss for the full year

43% av revenue'n kommer från Asien-resor.

Källa: http://www.finnairgroup.com/linked/en/konserni/23162-Finnair_2013_EN_withlinks_v2.pdf
 

Dr. Miles

Expert
Lite OT.

Finnairs CEO, Pekka Vauramo svarade i en intervju med japansk media att:
  • 70% av passagerare på Japan linjer (Tokyo, Osaka och Nagoya) är japaner.
  • Load factor av Japanlinjer var över 85%.
  • 85% av passagerare på Japanlinjer är till andra destinationer än Helsingfors.

AviationWire skrev:
 6月1日付で就任したヴァウラモCEOは、日本市場について「フィンランド本国に次ぐ2番目の規模。日本からヘルシンキへ向かう便の乗客のうち、70%が日本から搭乗している」と説明。市場規模に加えて、成田就航から30周年を迎えたことから「日本はFINにとって第2の祖国」と表現し、重要市場であることを強調した。

都内で会見するフィンエアーのヴァウラモCEO=9月24日 PHOTO: Tadayuki YOSHIKAWA/Aviation Wire
 現在、ヘルシンキ-成田、中部、関西を週28往復で結んでいるFINは、日本から直行便がない欧州各都市へ、ヘルシンキから乗り継ぐ利用客が多い。ヴァウラモCEOは、「日本から搭乗した85%がヘルシンキで乗り継いでおり、残り15%が最終目的地としている」と述べた。日本路線のロードファクター(座席利用率)は、「80%台後半。満足している」(ヴァウラモCEO)と語った。
フィンエアー、新CEOが就任会見「アベノミクス効果を分析したい」


Intressant med valutasmällen på Yen.. ganska sårbara känns det som om man inte hedgar rätt

Även SWISS CEO, Harry Hohmeister uttryckte sin oro av låga japanska yenen. Bränsletillägget på Japanlinjer är i JPY dessutom. (pga flygbolaget måste anmäla summa av bränsletillägg i förväg till japansk transportministeriet)

AviationWire skrev:
 スイス インターナショナルエアラインズ(SWR)のハリー・ホーマイスターCEO(最高経営責任者)は2月12日に都内で会見し、このところの円安進行による為替の影響について「頭の痛い問題。相殺するためにロードファクター(座席利用率、L/F)を高めたい」と述べた。

スイス国際航空CEO、為替影響「頭が痛い」利用率向上で相殺へ
 

Senator

Moderator
Tack Dr. Miles, det gör faktisk att hela Finnairs Asien (Japan i alla fall) satsning/strategi känns väldigt riskfylld och plötsligen känns inte SAS fokus på Nordamerika felaktigt :)

Skulle vara intressant att ha samma siffror på Thailand, Sydkorea och Hong Kong.
 
Toppen