Senaste nytt

Finnair öppnar tredje flyg till Bangkok nästa vinter

AY har den STORA fördelen av att ligga närmare geografiskt närmare BKK. Det innebär att AY klarar sig med 1 maskin för att kunna göra en daglig rotation HEL-BKK-HEL inom 24h. Det är omöjligt från ARN eller CPH med Airbus A340. Då skulle det krävas ett överljudsflygplan :D

Som tidigare skribent varit inne på också...Bla Vingresor och Fritidsresor använder sig i stor utsträckning av Finnair till långdistans charter...de köper helt enkelt ett stort antal stolar av Finnair till bla BKK.

I Skandinavien används de egna flygbolagen Thomas Cook och TUIFly Nordic främst.
 

JonW

Medlem
AY har den STORA fördelen av att ligga närmare geografiskt närmare BKK. Det innebär att AY klarar sig med 1 maskin för att kunna göra en daglig rotation HEL-BKK-HEL inom 24h. Det är omöjligt från ARN eller CPH med Airbus A340. Då skulle det krävas ett överljudsflygplan :D

Som tidigare skribent varit inne på också...Bla Vingresor och Fritidsresor använder sig i stor utsträckning av Finnair till långdistans charter...de köper helt enkelt ett stort antal stolar av Finnair till bla BKK.

I Skandinavien används de egna flygbolagen Thomas Cook och TUIFly Nordic främst.
Överljud är väl att ta i, det skiljer bara max 30 m i flygtid mellan ARN-BKK och HEL-BKK.
TG låg iaf tidigare på 10 t ut och 11:20 t hem, så där var det gränsfall att man klarat det på en rotation/dygn, men man valde av olika skäl att satsa på underhållsstopp istället.

Ang det sista, gäller det verkligen AY:s reguljäravgångar också? Kom ihåg att AY kör en hel del rena charterflyg till Thailand m fl ställen.
 

AABack2ARN

Medlem
Ang det sista, gäller det verkligen AY:s reguljäravgångar också? Kom ihåg att AY kör en hel del rena charterflyg till Thailand m fl ställen.

Vingresor (Tjäreborg) gör det definitivt:

BKK1.jpg

Apollo verkar nyttja AYs charterplan direkt till Phuket medan Fritidsresor använder sitt eget plan.

Det var länge sedan jag flög HEL-BKK men flög desto oftare HEL-JFK och då kunde det komma stora horder av passagerare med handbaggage som var märkta med en researrangör (har för mig det var Tjäreborg).
 

AABack2ARN

Medlem
Nu vet vi alla hur det har gått för DY ;) men deras minst sagt ambitösa planering visar att det i praktiken inte går att fixa en rotation med ett plan. ARN-BKK-ARN är idag planerad till 14:20-06:35/09:35-14:55 medan AY från HEL-BKK-HEL är 16:40-07:25/09:05-15:15 vilket i teorin medför att de kan fixa rutten med ett plan. Jag tror dock inte AY schemalägger samma plan att flyga tillbaka till BKK utan nyttjas någon annanstans

SAS hade två rutter från ARN med de planet PEK och BKK, och var därmed i praktiken lika sårbart som DY med sitt enda plan. Ska man lyckas med denna typ av satsningar skall man ha en viss basmassa med plan och rutter. SAS har valt att lägga den basen på CPH...

AY har väl idag 15 plan och ett gediget Asienschema vilket gör att de kan nyttja planen optimalt tillsammans med deras vågor av anslutningsflyg från Europa tack vare sitt geografiska läge.
 

Kastrup

Medlem
Problemet med CPH/ARN-->BKK är som tidigare nämnts att det är turister huvudsakligen. Affärsresenärer verkar föredra att antingen åka Thai hela vägen (om byte sker på BKK) eller annars via SIN som ju ligger i närheten...
 

JonW

Medlem
AY från HEL-BKK-HEL är 16:40-07:25/09:05-15:15 vilket i teorin medför att de kan fixa rutten med ett plan. Jag tror dock inte AY schemalägger samma plan att flyga tillbaka till BKK utan nyttjas någon annanstans
.
Jo, jag tror att det är samma plan. AY har ju tre olika konfigurationer i C, samt ytterligare en avgång 18:30 från HEL med retur 10:55.
Den senare brukar gå med den äldsta konfigurationen, och kabinerna har alltid matchat exakt med närmast ankommande plan under mina 18 ben på linjen.
 

Kristofer

Medlem
Är det verkligen en självklarhet att Finnair gör vinst på rutten? Deras finanser är inte alls bra, bolaget blöder kraftigt.
 

MarcusC

Medlem
Är det verkligen en självklarhet att Finnair gör vinst på rutten? Deras finanser är inte alls bra, bolaget blöder kraftigt.
Behöver ju såklart inte vara en jättelönsam rutt..men som nämnts kanske Geografisk fördel och bra anslutningar , samt bra gruppavtal ger er bra dynamik i finnairs strategi... i jämförelse med SAS mycket spretigare. Finnair har väl ingen direkt konkurrent medan SAS numer har både Norwegian & Thai, samt ex vis Finnair och även flera andra EK & QR..så det är väl förklaringen SAS väljer andra rutter?!
 

AABack2ARN

Medlem
Det är absolut ingen självklarhet att Finnair gör vinst på rutten. Jag kan förstå om ett flygbolag har en (daglig) avgång till en lowyield-destination som BKK - mycket för att de lojala kunderna förväntar sig detta och vill ha en rutt där de kan bränna poäng. Men att ha 17 avgångar per vecka till en destination som skulle generera en brakförlust tror jag inte på.

Visst kan det vara så att de under vintersäsongen sitter med en kärra över som de desperat vill nyttja och då är givetvis BKK en säker kioskvältare med tillräckligt låga priser. Men jag tror inte det är hela förklaringen.
 

henrik l

Medlem
Visst kan det vara så att de under vintersäsongen sitter med en kärra över som de desperat vill nyttja och då är givetvis BKK en säker kioskvältare med tillräckligt låga priser. Men jag tror inte det är hela förklaringen.

Nu är detta spekulationer, men det kan ligga något i det. Vet iofs inte hur fördelningen ser ut mellan kapital- och driftskostnader i branschen. Men scenariot skulle kunna vara att AY sitter med en avskriven kärra som man kan utnyttja och som ger ett visst täckningsbidrag till verksamheten:confused:
 
Toppen