Senaste nytt

Financial Times: IAG and Ryanair plan EU legal challenge over air traffic strikes

Homer

Medlem
(om länken inte fungerar, googla rubriken för att läsa artikeln)

IAG and Ryanair plan EU legal challenge over air traffic strikes


The two airlines claim that the commission’s failure to deal with strikes in countries such as France was breaching Europeans’ freedom of movement, one of the EU’s four fundamental freedoms. IAG’s low-cost Vueling airline, based in Spain, has had 50 per cent of its flights affected by strikes.IAG and Ryanair’s complaint will argue that EU law is infringed by not adequately protecting flights over France.


Mr Walsh and Mr O’Leary were speaking as part of Airlines for Europe (A4E), a trade body which also includes Air France-KLM, the Lufthansa group and easyJet.
 
Jag tror man ska vara försiktig med att peta för mycket på den björn som slumrar.
Franska flygledare strejkar lite då och då och har alltid gjort det, det är nästan alltid som sympatistrejker eller som del av generalstrejker. Finns ganska mycket intressant att läsa om förändringarna som sker i Frankrike för den som är intresserad.

Stora delar av Europas flygledare däremot strejkar inte och har inte strejkat på årtionden, tvärtom arbetar man idag mer flygplan med mindre resurser och mindre personal. Övertidsarbete är vanligt.

Det hade räckt att Europas samlade flygledarfack bestämmer sig för att köra "work to rule" och vägrade övertid så hade effekten blivit avsevärt större än en fransk strejk. A4E är för övrigt en ren lobbyorganisation, det är inte en organisation som är neutral eller pålitlig.

European ATC unions mount A4E challenge | Air Traffic Management | Air Traffic Management - ATM and CMS Industry online, the latest air traffic control industry, CAA, ANSP, SESAR and NEXTGEN news, events, supplier directory and magazine
Prospect, ETF & ATCEUC Launch their Airlines 4 Europe Campaign | Prospect : Air Traffic Systems Specialists Branch
 
Toppen