Fikk moms på goodiebag fra SAS eurobonus

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Diamondhead, 2 September 2014.

  1. Diamondhead

    Diamondhead Ny medlem

    Land:
    Norge Norge
    Som diamantmedlem hos SAS eurobonus fikke jeg velge en gave fra deres goodie bag sortement. Jeg valgte høretelefoner fra Marshall. Høretelefonene fikk jeg for 14 dager siden levert på døren av fedex. Idag til min store overraskelse så lå det et brev i postkassen med en regning på 547,50 fra fedex for toll og avgiftsbehandling, da høretelefonene ble sendt fra Sverige. SAS er et skandinavisk selskap og burde derfor etter min mening sørge for at ikke norske medlemmer ikke får noe ekstra straff for å bo i Norge. Her må SAS eurobonus rydde opp!!!
     
    johhenrik gillar detta.
  2. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det verkar absurt! Har du varit i kontakt med SAS?
     
  3. Bland det mest bisarra jag hört - måste ju SAS givetvis reglera...
     
  4. Skulle inte tro detta blir någon svår diskussion, oroa dig inte SAS löser detta.
     
  5. Jakob K

    Jakob K Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Förlåt att jag ler lite smått - men för alla som försökt hantera nån form av logistik över gränsen mot Norge så framstår ju detta som helt normalt. ;)

    Att föra in saker i Norge från EU via en logistikleverantör är att mörker: Proformafakturor, tullkrediter osv.
    Gör man det minsta formfel när man bokar transporten så tar logistikföretaget ut avgiften för att skydda sitt eget skinn så vitt jag förstått. Annars får FedEx i detta fall betala en massa vansinniga norska avgifter.

    Huvva.
     
    Tommy Palomäki, Holloman, Jensik och 6 andra gillar detta.
  6. Christian R

    Christian R DYKWIA

    Velkommen til BusinessClass @Diamondhead!
    Jeg er sikker på at SAS sørger for at tingene bliver bragt i orden. Prøv Diamond supporten, så er jeg sikker på det er løst hurtigt og smidigt :)
     
  7. SFC

    SFC Medlem

    Ort:
    Downtown STO
    Land:
    Sverige Sverige
    For orders already placed by Norwegian members for Marshall Monitor Head phones,
    SAS will cover for the VAT. If the member has received an invoice of VAT, ask the member to scan the invoice and send it to bogholderi@plusdeal.dk.


    Enligt info från en trovärdig källa...
     
    mry, FF#1, Martin Björnström och 6 andra gillar detta.
  8. nota bene

    nota bene Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Kontakta SAS så bör de lösa detta. Bör vara deras ansvar att reda ut med sin leverantör (FedEx). Troligen har de felaktigt fakturerat tullhanteringen. Alternativt har SAS skickat med en faktura, och då blir det hanteringsavgift även om själva momsen är typ 20 kr...

    Enig med Jakob K här i övrigt. Detta är ett standardproblem vid all form av import till Norge. Jag handlar i jobbet med varor som är momsfria vid införsel i Norge och är mycket noggrann med att ange rätt TARIC-nummer etc. Får ändå titt som tätt kunder som klagar på fakturor från DHL, Posten etc. Tricket då är oftast att de vägrar lösa ut varan för att skicka åter och sedan skicka en gång till - för att få förtydliga en förskottsfaktura, eller lägga till en som ramlat ur under transport - det går ju inte för sig...

    Vid personlig in/utförsel i Norge med korrekt ifyllda blanketter måste jag dock säga att tullarna brukar vara mycket kunniga och hjälpsamma. Detsamma kan inte sägas alltid i EU. Jag är ganska van vid denna typ av förtullningar. USA är ett annat helvetesland där tullen ger olika besked på hur jag ska fylla i blanketter och lista varor till min customs broker varje gång!
     
  9. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Varje gång jag ska skicka något till/från Norge brukar jag köra den här:

     
    FlyingFire, slugger4567, Jakob K och 1 annan gillar detta.
  10. Diamondhead

    Diamondhead Ny medlem

    Land:
    Norge Norge
    Har allerede sendt en litt sur mail til SAS ved support@plusdeal.dk anngående dette. Håper de vil rydde opp i dette ASAP. Må innrømme at jeg ble litt forbannet når jeg fikk regningen i posten. Nå har ikke jeg benyttet meg av eurobonus shoppen, men lurer nå på om dette vil ramme de norske kundene på denne nettbutikken og?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×