Senaste nytt

Fifth freedom linjer i Europa

Gnopps

Medlem
Jag tror att de inte är fifth freedom right. Man kan inte köpa bara de sträckorna.
Fifth freedom är "Rätten att transportera både passagerare och gods mellan två främmande länder och att kunna sälja enbart denna sträcka".
Jorå, båda dessa tillät passagerare på dessa sträckor endast.

KE flyger fortfarande MAD-AMS (men inte andra hållet tror jag) och där kan du köpa biljetter (första klass inom Europa :) ).

CA har bytt till MUC-ATH ser jag, där kan du också köpa biljetter.
 

Fredrik

Medlem
KE flyger fortfarande MAD-AMS (men inte andra hållet tror jag) och där kan du köpa biljetter (första klass inom Europa :) ).

Jag tror Jacob kan gå i god för hur bra KE är.

Undrar om det skulle gå att få ihop ett paket där man flyger LAN FRA-MAD och sen KE MAD-AMS. SAS har ju flyg som skulle gå att passa ihop i ändarna.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Jorå, båda dessa tillät passagerare på dessa sträckor endast.

KE flyger fortfarande MAD-AMS (men inte andra hållet tror jag) och där kan du köpa biljetter (första klass inom Europa :) ).

CA har bytt till MUC-ATH ser jag, där kan du också köpa biljetter.
Aha, det var därför jag inte hittade flighterna. (Jag sökte AMS-MAD och CDG-ATH.)
 

Jacob

Medlem
Jag tror Jacob kan gå i god för hur bra KE är.
Jo jag var väldigt imponerad av Korean Air förra året, ganska positivt rakt igenom.

En enkelbiljett Madrid-Amsterdam i Korean Air första klass ligger på 4990 SEK + skatter.

KE 926 MAD 09:30 AMS 12:00 772 0 -2-4-6- 02:30

Sträckan flygs tre dagar per vecka med en Boeing 772.
Tittade på seatingen för flyget MAD-AMS på torsdag 2/6 och det ser ut som det är Kosmo sviten i first. Riktigt nice! :)

bigimg_first_ko_sl.jpg
 

Jacob

Medlem
Hittade föresten en Korean Air till! Wien-Zürich... Endast möjlig att flyga åt ena hållet.

KE 933 VIE 18:45 ZRH 20:05 744 0 -2-4--7 01:20 - -

En första klass biljett Wien-Zürich enkel resa ligger på 2928 SEK + skatter.

Samma stol som Madrid-Amsterdam. Men lite kort flygtid kanske för att få en riktig upplevelse...
 
Jo jag var väldigt imponerad av Korean Air förra året, ganska positivt rakt igenom.

En enkelbiljett Madrid-Amsterdam i Korean Air första klass ligger på 4990 SEK + skatter.

KE 926 MAD 09:30 AMS 12:00 772 0 -2-4-6- 02:30

Sträckan flygs tre dagar per vecka med en Boeing 772.
Tittade på seatingen för flyget MAD-AMS på torsdag 2/6 och det ser ut som det är Kosmo sviten i first. Riktigt nice! :)

bigimg_first_ko_sl.jpg

Kanske lite väl mycket för att testa? Lär sluta på 7500kr?
 

Dr. Miles

Expert
Fullt så mycket tror jag inte att det går upp...
Skulle tippa på att skatter och avgifter blir ytterligare 500-1000 kr.

Det blir mycket lägre än så. Skatterna är ca 11 EUR för MAD->AMS.
Så blir det totalt 612 EUR för MAD->AMS i First class.

Däremot befarar jag att de kommer att servera endast frukost.
Som Jacob skrev i FlyerTalk, det blir inte så mycket skilnad mellan olka flygbolag när det gäller frukost.
 

Jacob

Medlem
Ser ut som LAN förutom Madrid-Frankfurt även flyger Madrid-Paris:

LA 722 MAD 15:30 CDG 17:35 340 0 --3-5-7 02:05

LA 723 CDG 19:40 MAD 21:55 340 0 --3-5-7 02:15
 
Toppen