Senaste nytt

Fick nytt smart pass idag...

Roger J

Medlem
Jag tror detta att man måste "beama" har med säkerheten att göra. Synd eftersom det inte blir lika enkelt som med klisterlappen.
 

lnixon

Medlem
Fast allvarligt, hur stora är bristerna i telefonerna? Jag vet att RFID som sådant inte är direkt säkert, men vad jag har förstått så kan man inte göra jättemycket med en NFC-telefon. Men jag har kanske fel..

NFC är designat för att man ska kunna få telefonen att göra olika saker om den befinner sig i närheten av en tagg med skärmsläckaren avslagen, utan att användaren behöver göra nånting. Gå till en viss URL eller skicka SMS, till exempel.

Varför är det dåligt? Tja, jag kan skaffa mig ett remote-skal på en hygglig andel av smartfånarna som finns ute idag genom att skicka dem till en väl vald URL (det är jättepraktiskt att både Android och iOS använder webkit i botten!). Jag kan förmodligen installera malware på rätt många Androider. Och tjäna en hel del pengar genom att få dem att skicka lämpliga SMS. Och allt som behövs är att jag placerar en tagg inom ~10 cm från en aktiv telefon. Till exempel genom att klistra dit en diskret tagg i närheten av Smart Pass-läsaren.

Jag ska eventuellt hålla ett föredrag om det här i höst, så jag ska inte avslöja för mycket. :)
 

rob74

Medlem
Mitt gamla smart pass gick och tvärdog för ett tag sedan... Vore intressant att testa den där appen som Roger J nämner. Har fr o m juni inlett ett nytt år som EBG, så det lär väl komma ett nytt smart pass på posten om ett tag...
Det smidiga var ju att man inte behövde knappa fram något boarding pass med QR/streckkod från nätet/någon mapp i luren, utan bara lägga luren mot avläsaren.
 

Traveller

Medlem
Smart passet är ju en riktigt bra ide men... Jag satte det smart pass jag fick mitt på baksidan av min iPhone och det påverkade telefonens mottagning!?.. Jag började tappa samtal, ringde Telenor och klagade (lika grinig som vanligt då saker inte fungerar) men dom sa att det inte fanns några fel. Så slog det mig att det kanske var mitt smart pass. Tog bort det och vips så försvann mina problem med mottagningen och avbrutna samtal.... Någon som har liknande erfarenheter??
 

Nemo

Medlem
Jag har mitt smartpass i plånboken. Vid check-in /lounge /gate lägger jag plånboken på läsaren och så är det klart. Man måste alltså inte fästa klistermärken på telefonen, SAS har bara det som förslag för att de flesta alltid har telefonen med sig. Själv har jag alltid (rese-)plånboken med mig när jag flyger, så det fungerar bäst för mig. Byter jag plånbok är det enkelt att flytta smartpass. Byter jag telefon är det inte enkelt att flytta smartpass.
 
Toppen