Senaste nytt

Fever Tree Tonic på SAS

palmen

Moderator
Nja, lite bättre jämförelse får du allt komma med. Jag har svårt att acceptera att jag och miljarder andra personer skulle druckit diskvatten till vår GT under 50 års tid utan att klaga. Om den nu är så fin ser det ju lite billigt ut att SAS serverar den i ett plastglas.
Tycker personligen smaken blir bättre, men tycker schweppes är helt ok.
Lite mer premium över Fever tree. Lite som att äta dricka något som är marknadsledande jämfört med något som ligger snäppet under.
 

blobloblo

Medlem
Nja, lite bättre jämförelse får du allt komma med. Jag har svårt att acceptera att jag och miljarder andra personer skulle druckit diskvatten till vår GT under 50 års tid utan att klaga. Om den nu är så fin ser det ju lite billigt ut att SAS serverar den i ett plastglas.

Nu är jag verkligen ingen expert och dicker schweppes när jag inte får tag i Fever eller Fentimans. Fever tree är betydligt torrare än Schweppes och ger andra toner av timjan/citrus (beroende på vilken FT man väljer) Om vi ska dra en jämförelse så är det som att dricka - säg Famous Grouse eller en bättre single malt, torr eller söt champagne, jelzin smuggelvodka eller russian standard. Smaken är som baken och det finns inget rätt eller fel enlgit mig.
 
Nja, lite bättre jämförelse får du allt komma med. Jag har svårt att acceptera att jag och miljarder andra personer skulle druckit diskvatten till vår GT under 50 års tid utan att klaga. Om den nu är så fin ser det ju lite billigt ut att SAS serverar den i ett plastglas.


Schweppes tonic
Carbonated Water, Sugar, Citric Acid, Flavourings including Quinine, Sweetener (Sodium Saccharin)

Fever tree
Carbonated Spring Water, Cane Sugar, Acid: Citric Acid, Natural Flavours, Natural Quinine

Om man jämför innehållet i de olika tonicarna, så är det en Ingrediens som förstör upplevelsen:
Sweetener (Sodium Saccharin).

Det kan vara en orsak som @blobloblo skriver: betydligt torrare än Schweppes.

Edit:
Med det är Saccharin i de svart/gula burkarna ombord.
De gula burkarna/flaskor innehåller endast socker.
 

fcx

Medlem
Schewppes är inte en dålig tonic, men fever tree är lite bättre. Precis som beefeater inte är en dålig gin, men Bombay är lite bättre.

Bägge tonicarna är relativt lika i smak. Fever tree något "torrare" och lite mer "sting". Jag tycker att den har en mindre eftersmak också, vilket är speciellt bra om man har en "oljig" gin.
 

fcx

Medlem
Hur förvånad blev du eller hade du hunnit läsa informationen hör redan?

Jag läste faktiskt denna tråd efter takeoff men innan serveringen. Tänkte att "de har väl inte hunnit lasta denna på min flight", men där bedrog jag mig.

Har dock ryktats on just Fever tree någon månad, så inte helt förvånad.
 

Thornado

Medlem
Hm, är det mer än jag som inte kan läsa? ;)
Tyckte rubriken var 'Fewer Free Tonic på SAS'...

Med tanke på att man från början drack Tonic för att slippa feber (malaria) så vore det kanske inte ett så dumt namn.

Edit: Och nu märker jag att jag inte heller kan läsa - du skrev ju Fewer, inte Fever...
 
Toppen