Senaste nytt

Felaktigheter om flyg i skönlitteraturen

JonW

Medlem
Det är ju en del referenser till Christofer Silverbielke i denna tråden, en grej i senaste romanen som inte är direkt pinsam utan ganska korrekt är referensen till hans besök i Pattaya, jag är just nu i Pattaya och spelar golf med Scandalic där Lelle Axen är en av delägarna, lite speciellt att läsa den passagen i boken när man känner Lelle personligen, lite blandat verklighet och fiction, kan nästan se framför mig Silverbielke drickandes en öl på Scandalic bar.....

Inte direkt flyg relaterat inlägg, men ändå....
Kanske åter nördigt, men har nu hunnit konsumera denna bok på stranden.
Trodde nästan författarna fått info om denna tråd, för nu nöjer sig Silfverbielke med att boka en businessclassbiljett.
Dessutom redogörs detaljerat för TG-flygningen med flightnummer och ankomsttid och allt.
...men vid närmare eftertanke så uppges denna vara en direktflight Hamburg-BKK, vilket ju aldrig funnits.
Och flightnumret TG 951 är ju i själva verket CPH-BKK.

Åter rätt märkligt hur man kan lägga ner jobb på att få detaljer att framstå som reella, och ändå hamna så fel.
 

nollbit

Medlem
Det finns väldigt korta avsnitt som involverar flygledare som inte heller är särskilt korrekta, minns inte vad nu men jag minns att jag tyckte det var förvånande när övriga boken verkar hålla väldigt hög faktanivå.

Jag antar att han kanske lagt stor tid och möda på sina specialområden (han beskriver sig ju som MÖP) men inte på en del annat, såsom flyget.

Tänker att kanske är det lika illa ställt i andra områden i böckerna, men utan expertis i relevant område plockar man inte upp det.
 

nollbit

Medlem
Åter rätt märkligt hur man kan lägga ner jobb på att få detaljer att framstå som reella, och ändå hamna så fel.

Jag jobbar i spelindustrin och berättartekniken vi använder i princip alltid går ut på att göra saker "trovärdiga" istället för "realistiska". Det vill säga, om du inte är expert i området så verkar det rimligt för dig att det går till på det här sättet. Håller man sig till den nivån så har man ju mycket större flexibilitet när man ska skapa underhållning.
 
Toppen