Senaste nytt

Felaktiga poäng på en flygning med turkish vem kontaktar man?

agehall

Medlem
Det här är jättevanligt. (Vilket jag även påpekade när du TS började fråga om cash-ups!)

AF/KLM är de som varit kända för att ge poäng för den uppgraderade klassen (och varit tydliga med detta) men även de har slutat med det.

Problemet med cash-ups, är att biljetten oftast inte skrivs om utan man trixar med seating, boardingpass mm och får ut ett boardingpass som säger C (vilket är kabinklass, inte bokningsklass) och sedan får du sitta i businesskabinen. Däremot får du bara, i bästa fall, poäng för ursprunglig bokningsklass - ibland blir även detta problem.

Om du orkar slösa din tid på att bråka, så kör hårt, men jag skulle bli extremt förvånad om du får ut något av det. Inte minst för att poäng redan krediterats. Det är väldigt svårt att få bolagen att ändra på redan krediterade flighter, hur fel de än må vara.

En sak du kan göra, är att kolla på checkmytrip, vad det står att din bokning har för bokningsklasser. Om det där står att du hade C på hemvägen kanske du har en chans.
 

Kricka

Medlem
Kan bekräfta det Senator skriver om BA. Vid cash upgrade från WT+ till Club World fick jag
både TP och Avios för CW.
 
Det här är jättevanligt. (Vilket jag även påpekade när du TS började fråga om cash-ups!)

AF/KLM är de som varit kända för att ge poäng för den uppgraderade klassen (och varit tydliga med detta) men även de har slutat med det.

Problemet med cash-ups, är att biljetten oftast inte skrivs om utan man trixar med seating, boardingpass mm och får ut ett boardingpass som säger C (vilket är kabinklass, inte bokningsklass) och sedan får du sitta i businesskabinen. Däremot får du bara, i bästa fall, poäng för ursprunglig bokningsklass - ibland blir även detta problem.

Om du orkar slösa din tid på att bråka, så kör hårt, men jag skulle bli extremt förvånad om du får ut något av det. Inte minst för att poäng redan krediterats. Det är väldigt svårt att få bolagen att ändra på redan krediterade flighter, hur fel de än må vara.

En sak du kan göra, är att kolla på checkmytrip, vad det står att din bokning har för bokningsklasser. Om det där står att du hade C på hemvägen kanske du har en chans.

Precis, vet att du påpekade detta med att dom bara ändrar seating o så :) Får väl se vad som händer, skriver några rader o fråga i alla fall :)
 

AABack2ARN

Medlem
Kan bekräfta det Senator skriver om BA. Vid cash upgrade från WT+ till Club World fick jag
både TP och Avios för CW.

Är det någon som prövat cash upgrade på BA och krediterat poängen till något annat program (tex AAdvantage)? Jag har fått för mig att poäng för uppgraderad klass BARA gäller om man krediterar till Executive Club, men om biljetten skrivs om borde ju detta gälla oavsett FF-program?

Har inte själv prövat. Varit aktuellt en gång men då blev jag op-upad istället :)
 

AABack2ARN

Medlem
I regel brukar även cash upgrade behandlas på samma sätt som OP-UP dvs ursprungklassen ändras inte = inte mer poäng ...

Tror hon på HKG snacka i nattmössan eller missförstod dig ...

Håller med. Att incheckningspersonalen för TK i HKG skulle veta hur det hanteras i EuroBonus skulle nästan klassas som ett mirakel.

Dessutom tror jag att den nya bokningsklassen knappast blev C (som ju är den enda som ger mer än 100%) så även OM du skulle få rätt skulle inte det generera mer poäng. Vad som står på boardingkortet är som påpekat INTE bokningsklassen utan kabinklassen.

Tror snarast att du skall vara glad att du fick poängen så smärtfritt som du uppenbarligen fick dem och i stället njuta av att resan blev bekväm(are) :)
 

pep

Medlem
.........Tror snarast att du skall vara glad att du fick poängen så smärtfritt som du uppenbarligen fick dem och i stället njuta av att resan blev bekväm(are) :)
Jeg tror du har ret. Når pointene først er gået ind er det meget svært/umuligt at ændre dem endsige flytte dem til andet FFP program. Jeg havde en returrejse til BKK fra CPH i economy med SK. Jeg anmodede ved check in om at få pointene til Thai's GLP, og det blev tydeligt bekræftet. Men det stod ikke på boardingkortet. Der skete efterfølgende det, at SK krediterede til EB. Jeg klagede men det kunne tilsyneladende ikke laves om og til sidst opgav jeg trods det, at jeg at jeg absolut intet havde at bruge pointene til på EB (og siden mistede dem da de blev forældede).
 
Toppen