Fel namn på biljett

Diskussion i 'Övrigt' startad av gneken, 18 Juli 2016.

1. gneken

gneken Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tjena, ny här, men tror jag kommer att trivas!

Det är så att min bror bokade en resa till HK med SAS genom travelstart.
    Nu när han kollar upp hans resa på sas.se ser han att hans son, (spädbarn) fått fel namn.
    Säg att han Heter Hans Henrik Svensson, men hos SAS står det endast Hans Svensson.

Iallafall, han ringde till Travelstart och påpekade detta, och Indiern som svarade i telefon sa att allt var lugn då spädbarnet ändå är bunden till brorsans biljett.

Stämmer detta eller snackade han bara skit? Vet att det överallt står att man skall skriva enligt vad som står på passet. Hur som helst tror jag det är sista gången brorsan beställer biljett genom någon resebyra för att spara någon hundring på biljetten ;)

jumbooze gillar detta.
  2. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det räcker väl ofta bara med ett förnamn + efternamn. Har man två efternamn så är det dock viktigt att bägge står med i biljetten.

3. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Anger bara tilltalsnamnet (som dessutom är det tredje förnamnet) vid resor till Asien och har hitills inte haft problem.

Att "spädbarnet är knutet till pappans biljett" skulle vara ett ok skäl för att namnet inte behöver vara korrekt tycker jag däremot låter lite konstigt men kan stämma (har aldrig rest med barn).

4. gneken

gneken Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Okej, tack för svaren. Antar att hans första förnamn är tilltalsnamnet. Men det som är konstigt är ju dock att hela förnamnet skrevs ut vid bokning, men att de väljer att ta bort den andra är skumt tycker man ju.

5. Kricka

Kricka Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag använder alltid, till alla destinationer, förnamn (=tilltalsnamn) + efternamn på
    biljetten/i bokningen. Har haft frågor i USA en gång i tiden när mitt förstanamn inte
    var mitt tilltalsnamn men det löstes genom namnändring hos Skatteverket och sen
    ett nytt pass (och tyvärr även nytt körkort..).

6. 011430121

011430121 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Håller precis på med samma procedur, har haft problem några gånger med American Airlines i USA när jag har försökt att checka in via nätet, inga problem vid manuella incheckningen.

7. nota bene

nota bene Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag bokar också alltid med endast mitt första förnamn (=tilltalsnamn) och det har aldrig lett till problem.

Mitt efternamn leder ibland till lite problem oavsett hur jag väljer att stava det (olika bolag och system). Innehåller alltså en 'svensk' bokstav... Oavsett hur jag väljer att skriva det är det något bolag eller system som klagar, eller att det inte krediterar till bonusprogram eftersom stavningarna ej matchar.

8. Kricka

Kricka Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, jag har efter motsvarande problem med min "svenska" bokstav (Ö) i efternamnet helt gått
    över till att alltid boka min biljetter med ett O istället för Ö. Har även samtliga FFP (utom SAS)
    och hotellprogram registrerade på samma sätt dvs. med O i.st.f. Ö.

9. nota bene

nota bene Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Leder dock ändå till problem vid incheckning ibland då den maskinläsbara delen läser OE.

Jag försöker att boka på samma vis som du (och har nästan alla bonusprogram på det sättet - av någon anledning inte HH). De enda programmen som hanterar ÅÄÖ bra oavsett om man skriver A/American Airlines A/AE O/OE är SAS och Finnair.

10. wenne87

wenne87 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Lite off topic, men min mor heter Gun, hon har ibland fått frågan med ett smil om det rimligen är rätt och hur hon uttalar det=)

Knucket, Jakob Österberg och nota bene gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!