Fel information från Air France, jag förlorar pengar. Vad göra?

Diskussion i 'Air France & KLM, Flying Blue' startad av Gnopps, 7 September 2012.

  1. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    I höstas fick jag som några kanske minns några resecheckar (voucher) på Air France (resereportage).

    Jag fick 1x€300 samt 1x€150 då jag var frivillig att ta ett senare flyg. Då jag fick den första frågade jag gate-agenten och fick veta att de fick användas av någon annan person. Detta bekräftades då jag ringde tillbaka till Air France efter hemkomsten förra hösten. En resa har därför blivit planerad för min fru och hennes väninna, kostnad €285 per person.

    Idag ringde jag för att boka denna resa och fick då veta att mina resecheckar inte alls gick att använda för att boka åt min fru! Detta dubbelkollades av resesäljaren som bad mig ringa kundtjänst istället.

    Således ringde jag kundtjänst där de sa samma sak: de låter endast mig använda resecheckarna. Det enda de kunde erbjuda var att ge mig kontanter till hälften av värdet på checkarna; dvs. €225 istället för de €450 de är värda. Dessa €225 räcker inte för att betala resan jag vill boka så det är inte ett bra alternativ.

    Jag skulle gärna skicka det här till Almänna reklamationsnämnden men det kommer ta månader innan jag får ett beslut av dem och mina resecheckar är endast giltiga en månad till.

    Vad ska jag göra? Jag har ingen lust att betala mellanskillnaden på €60 då jag egentligen borde ha kvar €150 i värde hos Air France som tack för att jag hjälpte dem då de var stressade och i knipa. Någon idé?
     
  2. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Vi får väl hoppas på att Karin har en lösning för vår eminenta Redaktör.
     
  3. Jag tror att jag såg Karins mobilnummer någonstans i forumet.

    EDIT: Ja, här kan du hitta hennes kontaktuppgifter, Gnopps.
     
  4. Jan Petterson

    Jan Petterson Medlem

    Ort:
    Solna
    Land:
    Sverige Sverige
    Om det inte uttryckligen står på vouchern eller på villkor (som borde finnas någonstans?) att de är personliga så borde det ju inte vara något problem. Kan det vara så att villkoren hunnit ändrats sen förra hösten eller något sådant?
     
    1 person likes this.
  5. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Det var vad jag också tänkte. Har en Delta-voucher där villkoren ändrats men lyckligtvist står det tydligt på den att man får boka åt någon annan. AF-representanten sa dock till mig på telefonen att detta har varit deras regel så länge hon kunde minnas (vilken inte kan vara mer än 3 år)
     
  6. Jan Petterson

    Jan Petterson Medlem

    Ort:
    Solna
    Land:
    Sverige Sverige
    Gör dom skillnad på om du väljer att vara snäll och stannar kvar eller om du tvingas stanna kvar för att dom gjort fiasko? (baserat på vad du skriver i tråden på Flyertalk). Verkar logiskt :rolleyes:
     
  7. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Tack vare vår utmärkta kontakt på forumet redde problemet ut sig och frugan kommer nu iväg med sin kompis. Tack för hjälpen!
     
    12 personer gillar detta.
  8. Jan Petterson

    Jan Petterson Medlem

    Ort:
    Solna
    Land:
    Sverige Sverige
    Skönt att höra :)
     
  9. stewigriffin

    stewigriffin Medlem

    Ort:
    NYC
    Så vad är slutsatsen? Ska vi vara snälla mot bolaget? ;) Jag har några resor uppbokade med AF7(A388) som alltid brukar vara fullpackad och det finns alltid AF9 och AF11 som jag kan gärna ta senare.
     
  10. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    AF har ett bra system där man får voucher även om man kommer med planet. Om du är intresserad av att boka åt andra med den så se till att gate agenten skriver om en sådan överenskommelse i din bokning.

    Officiell policy verkar vara olika i olika länder.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×