Fel info på airshow?

Diskussion i 'Övrigt' startad av Airbuspilot, 15 December 2015.

  1. Airbuspilot

    Airbuspilot Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Ficken fråga av en psgr för ett tag sen ang airshow, dvs kartan ombord på skärmen med uppgifter om ETA (ankomsttid) etc. Denne undrade varför ETA ändras ca +10 min under en långflygning.
    Förklaringen är att airshow tar info från våra "färddatorer" direkt, och dessa programmerar vi i cockpit innan take off. Vi lägger in beräknad landningsbana på dest men ganska ofta får vi en annan bana att landa på, och då kan slutliga inflygningen ta längre eller kortare tid. När vi då, kanske fler ggr under en långtur omprogrammerar datorerna så syns detta även på airshow. Vi gör också updates på vindar som kanske förändrats sedan take off. Mer motvind, längre flygtid, även detta ser man på airshow.
    Bra fråga tycker jag, hoppas det klarnat för er som undrat samma sak.
    En annan fråga som ofta dyker upp, varför är Businessätena ofta trasiga?
    Pratade med en mechanic om detta och han gav sin förklaring - ett långlinjer flygplan flyger ca 20 hrs/dygn. Det blir ca 2 psgr/dygn. Om dessa ställer om stolen 70 ggr så blir det under ett år 730 psgr x 70 rörelse = 51100 rörelser/år. Dom har väldigt kort tid på sig att laga stolar och utanför homebase så kanske det inte ens finns reservdelar. Psgr som köpt en sådan biljett skall alltid kompenseras.

    Mvh
     
    Jones, FF#1, agehall och 11 andra gillar detta.
  2. Hughes

    Hughes Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    70 gånger? Om den statistiken stämmer kan jag alltså anta att min stolsgranne ändrar sitt säte 132 gånger på en longhaul.
     
  3. Airbuspilot

    Airbuspilot Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Ha ha, ja så är det nog:) statistiken från mechanic behöver inte stämma, han ville väl visa hur mycket stolarna utsätts för och den korta tid dom har för att åtgärda problem. Hörde att en C stol kostar runt 40 000 USD. Stämmer säkert eftersom dom sitter i ett flygplan.
    Mvh
     
  4. johhenrik

    johhenrik Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja,priserna som har nämnts tidigare har väl varit upp till $100k för vissa F-stolar om jag minns rätt. Dyrt som tusan iaf. Billigare att bara skicka in ett gäng schyssta bean bags istället. ;)
     
    JohnnyWilde gillar detta.
  5. Aurora

    Aurora Medlem

    SAS' nye businessclass-stoler koster det samme som en bil. Husker ikke helt hvilken, men jeg tror det var norske bilpriser, og noe tysk bilmerke :p @simon_says91 - husker du hva Thomas sa?
     
  6. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Trabant?
     
    Walter gillar detta.
  7. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Hur kom du fram till detta? Stod ju att passagerare ställer om 70ggr på en flight (även om den siffran kanske inte stämmer). Hur blir det då 132? Något jag missar?
    Jag tror nog jag får börja jobba på att ändra läge på stolen lite oftare för att komma upp i de siffrorna. Åker jag business så ändrar jag nog inte stolen mer än 20-30ggr max :)
     
  8. johhenrik

    johhenrik Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    För han själv ändrar bara 8 ggr. För att det ska bli 70 i genomsnitt på hans och grannens stol måste den andra ändra 132. :)
     
    dino_81 och Palle Kuling gillar detta.
  9. Airbuspilot

    Airbuspilot Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tror det är så här med statistik på flygplan, allt, precis allt registreras under en flygning. Vi får en utskrift efter landning hur själva maskiner mår och hur den fungerar. Skulle inte förvåna mig om mechanic kan printa ut stats på stolarna också, eller hur många som besökt en viss toalett:) inte bara tror så, det är så
    Mvh
     
  10. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Fast stolsgrannen sitter väl förhoppningsvis i en egen stol ;). Hur många ändringar som görs i hans stol borde väl inte påverka stolsgrannen ;)
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×