Senaste nytt

Fel efternamn i bokad biljett

Nemo

Medlem
Det går väl att gifta sig borgligt nu, skilja sig och sedan gifta om sig igen... Ifall man nu vill jobba runt problemet... ;)
Jag har ett par goda vänner som först gifte sig borgerligt, och sedan hade kyrklig vigsel. Ska inte vara möjligt, men de (läs: bruden) har en stark vilja och brukar lyckas med det mesta.
 
Hej,

Tack för alla svar. Gällande möjligheterna att byta efternamn är de väldigt begränsade och känns inte som en möjlighet efter ett telefonsamtal med skatteverket. Tror det är svårt (omöjligt) att övertala bruden att gifta sig tidigare för att kunna byta namn.

Jag har kontaktat Ethiad Call Center per telefon, då fick jag info om att det skulle gå att ordna, jag behövde bara skicka in pass och betala en avgift. När de svarade på mitt mail fick jag istället infon att det var omöjligt att byta namn på code-share biljetter. Nästa steg blir att ringa dem igen och försöka prata med dem för att lösa det. Ironiskt nog har vi code-share med Air Berlin och där kan du byta namn utan problem enligt deras FAQ.

Någon som har några tips för hur jag ska få dem på Call Centret att hjälpa mig?

Tack för alla tips!
 

Nemo

Medlem
Du kan iaf testa att byta namn på airberlin. Enklast är nog att maila in pass-kopia till Etihad och kort förklara ärendet. Kolla upp vilken biljett du har (Manage my booking) och vilka regler som gäller. Det kan vara alltifrån no-way till självklart.
 

agehall

Medlem
När de svarade på mitt mail fick jag istället infon att det var omöjligt att byta namn på code-share biljetter.

Jaha, så du flyger INTE med Ethiad? Det är ju sådant som kan vara en viktig detalj i sammanhanget...

Jag säger som jag brukar - undvik alltid code share om du inte vet vad du pysslar med. Nu har jag uppenbarligen ytterligare en anledning att påstå det...
 

AABack2ARN

Medlem
Vem flyger ni egentligen med? Och vad står det på biljetten? Som agehall skriver är det lämpligt att skriva ut sådan detaljer i frågan som ökar chansen att få ett vettigt råd.
 
Hej,

Sorry, mitt misstag. Så här ser resan ut:

Köpenhamn – Dusseldorf EY 1492
Operated by Air Berlin

Dusseldorf – Abu Dhabi EY 1998
Operated by Air Berlin

Abu Dhabi – Mahe Island EY 4119
Operated by Air Seychelles

På hemvägen är det Etihad som flyger alla sträcker förutom mellan Dusseldorf och Köpenhamn.

Alla segment har Etihad flygnummer. Tack för hjälpen!
 
Ett alternativ är väl att vänta med å skicka in namnbytesblanketterna tills ni varit ute å rest? Har själv aldrig bytt efternamn eller gift mig, men måste namnbytet ske i samband med giftermålet? Kan det inte ske i efterhand? På så sätt slipper ni ju undan trassel med namnbyte och biljetter.
 

NotRyan

Medlem
Ett alternativ är väl att vänta med å skicka in namnbytesblanketterna tills ni varit ute å rest? Har själv aldrig bytt efternamn eller gift mig, men måste namnbytet ske i samband med giftermålet? Kan det inte ske i efterhand? På så sätt slipper ni ju undan trassel med namnbyte och biljetter.

Hehe, då blir det ju totalfel eftersom han har bokat i det nya namnet :)

Mvh
/NotRyan
 
Toppen