Senaste nytt

Feedback till oss...!

Tostarp

Medlem
Lite feedback till oss här på forumet:

Har en mycket god vän i Frankrike och vi har känt varandra väldigt väl sedan 1991 då vi jobbade ihop i Afrika och vi umgås alltid några ggr per år. Hans hustru jobbar som purser på AirFrance sedan trettio år och jag känner följaktligen henne mycket väl också. Jag vet att hon är tämligen luttrad över sitt jobb och har egentligen aldrig pratat ’flyg’ med henne även då jag alltid varit intresserad av vad som händer ’bakom kulisserna’. I alla fall hände det sig att under en gemensam resa i Maj så började hon plötsligt prata jobb när vi satt ensamma.

Naturligtvis kunde jag inte låta detta tillfälle gå förbi utan ställde raskt några konkreta frågor. Då hon är väldigt gammal i gejmet och purser har jag förstått att hon ’i princip’ själv väljer vad och när hon ska flyga inom ramen för en månad ’på’ och en månad ’av’. Vad hon också sa var att hon alltid väljer så långa flygningar som möjligt då det blir ’effektivare’ (vad hon nu menade med det?).

I alla fall frågade jag vilka passagerare hon gillade minst och mest. Jag fick ett blixtsnabbt svar att ’business’ är det absolut värsta och att det är ansett som en riktig nitlott att jobba i business. Helt fascinerad av detta borrade jag vidare och bad henne förklara. Mycket enkelt, sa hon. Businesspassagerare är dom värsta pga av dom är mycket pålästa avseende med div regler som vi oftast inte har en susning om. Dessutom är business de absolut mest otrevligaste. Varför? Jo antingen krökar dom för att dom inte har fått ett kontrakt eller så krökar dom för att dom har fått ett kontrakt! Vidare sa hon att det är bara i business man kan få gå fyra ggr (!) för att hämta nytt kaffe för att en passagerare klagar på att det inte är varmt nog!