Senaste nytt

Feedback till oss...!

Tostarp

Medlem
Lite feedback till oss här på forumet:

Har en mycket god vän i Frankrike och vi har känt varandra väldigt väl sedan 1991 då vi jobbade ihop i Afrika och vi umgås alltid några ggr per år. Hans hustru jobbar som purser på AirFrance sedan trettio år och jag känner följaktligen henne mycket väl också. Jag vet att hon är tämligen luttrad över sitt jobb och har egentligen aldrig pratat ’flyg’ med henne även då jag alltid varit intresserad av vad som händer ’bakom kulisserna’. I alla fall hände det sig att under en gemensam resa i Maj så började hon plötsligt prata jobb när vi satt ensamma.

Naturligtvis kunde jag inte låta detta tillfälle gå förbi utan ställde raskt några konkreta frågor. Då hon är väldigt gammal i gejmet och purser har jag förstått att hon ’i princip’ själv väljer vad och när hon ska flyga inom ramen för en månad ’på’ och en månad ’av’. Vad hon också sa var att hon alltid väljer så långa flygningar som möjligt då det blir ’effektivare’ (vad hon nu menade med det?).

I alla fall frågade jag vilka passagerare hon gillade minst och mest. Jag fick ett blixtsnabbt svar att ’business’ är det absolut värsta och att det är ansett som en riktig nitlott att jobba i business. Helt fascinerad av detta borrade jag vidare och bad henne förklara. Mycket enkelt, sa hon. Businesspassagerare är dom värsta pga av dom är mycket pålästa avseende med div regler som vi oftast inte har en susning om. Dessutom är business de absolut mest otrevligaste. Varför? Jo antingen krökar dom för att dom inte har fått ett kontrakt eller så krökar dom för att dom har fått ett kontrakt! Vidare sa hon att det är bara i business man kan få gå fyra ggr (!) för att hämta nytt kaffe för att en passagerare klagar på att det inte är varmt nog!

Vilka är bäst frågade jag? First, kom det direkt. I First kan man göra bort sig totalt (typ spilla en halv flaska skumpa över en Armani-kostym) men får ändå inte mer än ett lyft ögonbryn och en kommentar när dom lämnar planet typ ’det var kanske inte så bra det här’! Om samma sak händer i business blir man totalt utskälld och får onda ögat i timmar samt att man får ett långt brev med ersättningskrav.

Hur är Economy då frågade jag. Jättebra sa hon, för antingen sitter det passagerare där som inte har en susning om bonusprogram och/eller regler om ditt o datt och bara är glada att vara ombord. Eller så sitter det någon med ’guldstatus’ som vet om att dom köpt den billigaste biljetten, inte blivit uppgraderad och således inte får skumpa men också uppför sig därefter.

Nu är det ju så att AirFrance flyger ju till en hel del ’exotiska’ platser och globalt sett har en annan passagerarprofil än SAS. Detta gör ju att man nog inte rakt av kan jämföra en businesskabin på en AirFrance maskin med en från SAS med ’Skandinaviska’ lite mer tillbakadragna personer. Men det fick ändå mig att tänka till…

Jag frågade också efter någon rolig incident som hon kunde berätta och fick också en: Det var i First mellan USA o Paris och en mycket ung kvinna ca 17-18 år gammal (fotomodell) som krånglade med maten. Hon ville bara ha vatten och ett salladsblad typ. Och detta var och varannan timme eftersom hon blev ju naturligtvis hungrig hela tiden, stackarn. Mitt i natten väcker hon pursern (min väninna) storgråtande, hulkar och snoret det rinner. Hon säger att hennes liv är jättejobbigt och att hon inte vet hur hon ska klara av det och att det troligtvis blir bäst om hon skaffade ett vanligt jobb. Min vänninna blev skitförbannad och skällde ut henne efter noter och sa att om hon ville så kunde hon ringa efter sin syster (som har en städfirma) när man landade i Paris och så kunde hon garanterat få ett annat jobb! Den unga kvinnan smög raskt tillbaka till sin säng och sov resten av flygningen...
 

palmen

Moderator
Har också hört från en flygvärdinna på British Airways att business var värst att jobba i. Där ställdes de absolut högst krav från passagerare och inte ovanligt med helt orimliga krav heller.
 

011430121

Medlem
Har talat med en purser på SAS och hon sa, ju högre status passageraren har på Eurobonus ju trevligare och förstående är de när något strular, vid förseningar, maten tar slut, ja till och med när maten inte är lastad har de förståelse.
De passagerare som klagar mest är de med silver, de vet minsann hur det skall vara och börjar med, alltid när man flyger med SAS.......... och avslutar med, detta är min sista flygning med SAS.
 
Hade ett långt samtal med flygvärdinna på Swiss en gång. Hon intygade att ekonomi var trevligast att jobba i (förutom linjerna till/från PVG och PEK) pga mångfalden. Sen kom First och allra värst var business pga alla uppnosiga passagerare.
 

Alf

Medlem
Intressant tråd. Av de bekanta och vänner jag känner och som har som jobbat i kabinen på SAS och American Airlines har jag fått höra raka motsatsen. Det är trevligast att jobba i Business och First.

Att personer som reser ofta och kanske speciellt i business klagar om man inte får den service man betalt för, eller om något inte fungerar så klagar man. Det är väl inte så konstigt. Köper man en viss tjänst och betalar för den så skall den också levereras. Det kan ni ju läsa om inte minst på detta forum. Det finns ju faktiskt kabinbesättningar som inte borde finnas ombord utan ha ett annat jobb. Jag har tidigare generellt kritiserat norsk besöttning på långlinjerna för att ge dålig service och vara snorkiga. Detta har jag för en tid sedan gjort avbön på i damband med införande av nya businesskabinen på SAS. På senare resor har norsk besättning varit toppen.

Skulle det vara så illa som tidigare kommentatörer skrivit, då har de flesta av oss som reser i business ett problem med vårt beteende. Så illa tror jag inte det är. Visst har jag under mina år sett personer som betett sej som svin och krökat för mycket, men det är undantag.

Åk en charterresa, där börjar man kröka klockan sju på morgonen. Jag har en gång åkt på teaterresa till Stockholm med buss. Bussen avgick kl 08.00 från Norrköping och flera personer i sällskap var packade när dom klev på bussen. Väl på bussen tog man fram starkare drycker och fortsatte supa. Detta var familjer i den övre medelåldern. Aldrig mer någon bussresa.

Jag har naturligvis inte den kunskap och erfarenhet av resenärer som en flygvärdinna/flygvärd har men jag tror det som beskrivs i denna tråd är ganska överdrivet och vinklat.
 
Har talat med en purser på SAS och hon sa, ju högre status passageraren har på Eurobonus ju trevligare och förstående är de när något strular, vid förseningar, maten tar slut, ja till och med när maten inte är lastad har de förståelse.
De passagerare som klagar mest är de med silver, de vet minsann hur det skall vara och börjar med, alltid när man flyger med SAS.......... och avslutar med, detta är min sista flygning med SAS.
Har sett många DYKWIA folk på både Arlanda och Kastrup med silver respektive guldkort på SAS som går lös på gatepersonal om att de fått nya sittplatser eller försöker pusha sig fram i priokön. Väl ombord är de liknande syner. Nu ska vi inte dra alla silver och guldkortare över en kant men det finns säkert en förklaring (Nya flygare).

Hade en gång på Arlanda en kille (Guldkortare) som stod precis bakom mig vid boarding på väg mot Köpenhamn. När kön börjar röra sig lite lätt Pushade han sig förbi mig och drog väskan sin rakt över mina fötter. Jag ryter till och frågar vad F*n han håller på med varpå jag får ett hånflin tillbaka och orden: Detta är priokön, du får vänta på din tur. Alla spärrar om att vara trevlig släppte totalt i min hjärna och jag trycker upp mitt Diamonkort i hans ansikte och säger ett par väl valda ord högt och tydligt. Han blev helt paff och backade undan...

Ombord har jag en gång upplevt en Pandion på SAS som tydligen hade bokat sin Fru i PLUS och sig själv i business class. Jag hade vid tillfället flugit ut en del från EWR till ARN och markpersonalen kände igen mig. Fixade mig sista sätet i biz vid gate mot poäng. Väl ombord blev det ett jäkla liv på mannen (han med pandion) då jag då fått sätet bredvid honom och han frågade hur detta kunde ske då hans tanke var att frun skulle bli uppflyttad gratis när dörren stängdes. Sen satt han och argt stirrade på mig flertalet gånger under flighten.

Mina erfarenheter av att prata med crew är att som ovan nämnt är Economy rätt trevligt att jobba i och även First men business class är misär.

Jag själv som F pax då och då är nog en av få som själv går ut i galley och ber om att få påfyllning av champagne (Ogillar knappen).
 
Last edited:

MrDollar

Medlem
Hade en gång på Arlanda en kille (Guldkortare) som stod precis bakom mig vid boarding på väg mot Köpenhamn. När kön börjar röra sig lite lätt Pushade han sig förbi mig och drog väskan sin rakt över mina fötter. Jag ryter till och frågar vad F*n han håller på med varpå jag får ett hånflin tillbaka och orden: Detta är priokön, du får vänta på din tur. Alla spärrar om att vara trevlig släppte totalt i min hjärna och jag trycker upp mitt Diamonkort i hans ansikte och säger ett par väl valda ord högt och tydligt. Han blev helt paff och backade undan...

haha Well done.
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Jönsson

Medlem
Man kan väl kanske konstatera att det på nästan varje flygning finns någon som verkar överskattar sin egen betydelse och som ibland ockdå verkar tro att status på ett flygbolag automatiskt innebär status i samhället. Dessa personer skulle nog aldrig underlåta sig att flyga ekonomi.
 

mha321

Medlem
Kan mycket väl tänka mig att business är värst. Störst sannolikhet för dykwia där, känns det som.

Sedan går man ju säkert räkna det procentuellt. Två otrevliga personer i business "slår" nog igenom mycket mer på upplevelsen för crew än vad två personer i economy gör. Rent personligt och ovetenskapligt kan jag tänka mig att det är lika många personer i klasserna som faller in där, men att det märks mycket mer i glest befolkade kaniner. (first är ju förstås lite speciellt även i den frågan)

Som vanligt gäller det ju i alla klasser att om man skälv som kund är trevlig och vänligt bemötande så får man bättre service. Så är det i princip alltid. Billigt och enkelt sätt att fixa väldigt mycket!
 

Kevinator

Medlem
Har talat med en purser på SAS och hon sa, ju högre status passageraren har på Eurobonus ju trevligare och förstående är de när något strular, vid förseningar, maten tar slut, ja till och med när maten inte är lastad har de förståelse.
De passagerare som klagar mest är de med silver, de vet minsann hur det skall vara och börjar med, alltid när man flyger med SAS.......... och avslutar med, detta är min sista flygning med SAS.
Beror nog också på längden på flygningarna. Min bekant som jobbar som flygvärdinna på SAS (mest inrikes och Europa-rutter) tycker att EBG är absolut mest krävande. EBS och EBB vet att de inte har några förmåner och EBD är trevligast då de antingen redan sitter i Plus eller redan vet att de får bättre service om de är trevliga..:)

P.S. Jag är själv EBG och hon hade inget problem att säga som det är till mig, så det måste innebära att det är sant :D
 
Toppen