Senaste nytt

Favorit plan

Patrik

Medlem
Boeing 757 för känslan vid start, kraftfulla motorer. Sen kom miljörörelsen... Annars föredrar jag widebody, valfri variant för komforten.
 

J.Myller

Medlem
Short-haul: MD-80 (längst fram eller nödutgång). Gott om utrymme och klassisk flygmaskin.

Long-haul: A380 eller 747. A380in för komforten men föredrar ändå 747 framför pga den nostalgiska känslan.
 

011430121

Medlem
Blir väl förklarad idiot, men när SAS hade sina SAAB 2000,och man satt på 1A
Var aldrig några teknik problem eller förseningar, rymligtoa mot Q-400 som behövdes ett ”skohorn” för komma in på.
SAS hade väl 6 stycken, var av en blev kraschad där en mekanikerkörde in i en hangardörr på ARN
På långlinjerna LX 330/ 340 i C kabinen och mittsätena, men ävenSAS 340/330 i C för deras bra serviceprogram!

 
Självklart MD80/90, men även Saab 2000 för den är så kraftfull,
757 för att den är både snygg och kraftfull
A330/340 gärna med LX i F, grymt härligt
A380 i c med singapore och sist men inte minst B747 gärna över våningen eller längst fram
 

Concorde

Founding Member
A sektionen på en 747:a är inte direkt tyst vid start och landning.

Men det är ju det som är hela poängen! Tyst och privat under flygning, mekaniskt och ljudligt vid take-off och landning.
Se denna video för underbart take-off ljud (svängande noshjul, RR musik, infällning av noshjul).

[video=youtube_share;1JlNUlhdGXo]http://youtu.be/1JlNUlhdGXo[/video]
 
Men det är ju det som är hela poängen! Tyst och privat under flygning, mekaniskt och ljudligt vid take-off och landning.
Se denna video för underbart take-off ljud (svängande noshjul, RR musik, infällning av noshjul).

Bra video. De som aldrig suttit där förut blir nog lätt skrämmda när hjulet kommer up och börjar bromsas... Låter ganska rejält.
Lustigt nog så fattade jag inte det själv även fast jag är 747 pilot för än efter många år. Hade alltså aldrig varit i A sketionen vid start.
 

xmit

Medlem
Du är inte ensam :)

Tycker att CRJ900 är det bästa planet i SAS short-haul-flotta efter MD80. Sköna säten, bra benutrymme, ljus och fin kabin samt tyst gång, iaf om man sitter långt fram. Synd bara att de är baserade i CPH :(

På long-haul är 747 och 777 favoriterna.

Gillar faktiskt också CRJ900 förutom de lite små bagagehyllorna, men att SAS CRJ900 är baserade i CPH är ju inte synd, det är ju ett plus eller hur Agö ? :)
 

Mr.C

Medlem
MD är en klassiker i sig, men gillar även B717, Och tycker CO/UA (Deras BusinessFirst (B757) är riktigt bra). Även om sällskapet hade klagomål om att de inte hade en lika fin toalett som SAS 330/340, Vilket man absolut får hålla med om. Annars gillade jag verkligen 2085310.jpg
Att spela kort med medpassagerare är inte fel på rad 1/2... :)
 

agehall

Medlem
Jag instämmer med många andra här, MD-80 på short haul och A380 (eller möjligen 747) på long haul.
 
Toppen