Senaste nytt

Favorit plan


Sam Chui är en av de jag ser upp till som tusan.
Jag har inte träffat han personligen men jag vet att Östersund Photography gjort en kort intervju med han:
Ostersund Photography: Interview with Sam Chui

Planespotting är min stora hobby tillsammans med flygning generellt då.

Det sägs ju att Sam Chui tycks ha familj/släkt som äger byggnader i Macau så jag gissar på att han har det väldigt gott ställt, därav sina förstaklass flygningar osv.

Jag gillar speciellt hans "Air-to-Air" bilder där han använder sig av helikopter.
(Tillstånd av tornet får han pga kontakter han skaffat sig, han har sjukligt mycket kontakter, kan han inte dela med sig lite? :cool:).

Här är exempel på Air-to-Air bilder av Sam:

Air-To-Air #1
Air-To-Air #2

Ja.. tänk om man hade hans kontaktnät, vilka möjligheter.
Han lever mitt drömliv, helt klart. :)
 
Last edited:

Senator

Moderator
Hej,

Jag är också en stor fan av MD-80 familjen, gärna SAS plats 1D. Flyget mycket stabilt i luften, och älskar känslan av att "pushas" framåt från motorer som är helt bak. På A32x/B737 känner man att man "dras" framåt med placering av motorer under vingarna, inte helt samma sak för mig.

Sen blir det svårt, men överdäck på en B747-400 är magiskt, samt precis över nosen. Sitter man i LH C eller BA F så räknar man sekunderna mellan hjulen i mitten och hjulet där framme kommer ner.. "1001, 1002, 1003". Jag är även förtjust i A330 som erbjuder 2-2-2 i affärsklass.
 

Agö

Medlem
Förutom the Mad Dog gillar jag, och det är jag nog ensam om, CRJ900, särskilt i SAS tappning (har även flugit kärran med Pluna i Sydamerika och Lufthansa CityLine). Framförallt för att det enligt min mening är ett mycket estetiskt tilltalande plan och har en synnerligen ljus kabin (ju längre bak desto bättre). Nödutgångsplatserna är kanon. Jag upplever också planet som förhållandevis tyst och stolarna som bekvämare än Airbus-familjen. Nackdelarna är ju främst utrymme ombord - särskilt för bagage - men det löses ju med delivery at aircraft (vilket även gör boardingen smidigare och snabbare).

Drömmen vore att SAS införde en morgon- respektive kvällskärra i vardera riktning ARN-CPH med en CRJ900.
 

Randy Marsh

Medlem
Förutom the Mad Dog gillar jag, och det är jag nog ensam om, CRJ900, särskilt i SAS tappning (har även flugit kärran med Pluna i Sydamerika och Lufthansa CityLine). Framförallt för att det enligt min mening är ett mycket estetiskt tilltalande plan och har en synnerligen ljus kabin (ju längre bak desto bättre). Nödutgångsplatserna är kanon. Jag upplever också planet som förhållandevis tyst och stolarna som bekvämare än Airbus-familjen. Nackdelarna är ju främst utrymme ombord - särskilt för bagage - men det löses ju med delivery at aircraft (vilket även gör boardingen smidigare och snabbare).

Drömmen vore att SAS införde en morgon- respektive kvällskärra i vardera riktning ARN-CPH med en CRJ900.
Du är inte ensam :)

Tycker att CRJ900 är det bästa planet i SAS short-haul-flotta efter MD80. Sköna säten, bra benutrymme, ljus och fin kabin samt tyst gång, iaf om man sitter långt fram. Synd bara att de är baserade i CPH :(

På long-haul är 747 och 777 favoriterna.
 
747 är bäst, behöver inte tillägga så mycket.
Gillar annars MD80 serien , alltid lika kul att flyga med dem även om det inte blir alltför ofta nuförtiden.

Hur mycket behöver jag slanta för en sväng i jumpseat? :cool:
Då hade man kunnat pricka av en "dröm" på listan i alla fall.
Synd att dessa idioter förstörde nästan all möjlighet till jumpseat-flygning från och med 2001. :(

hahaa... nu jobbar jag inte som pilot längre (sedan 3 veckor tillbaka) Men kommer nog börja flyga igen efter jul... hör av dig då.
 
Hej,

Jag är också en stor fan av MD-80 familjen, gärna SAS plats 1D. Flyget mycket stabilt i luften, och älskar känslan av att "pushas" framåt från motorer som är helt bak. På A32x/B737 känner man att man "dras" framåt med placering av motorer under vingarna, inte helt samma sak för mig.

Sen blir det svårt, men överdäck på en B747-400 är magiskt, samt precis över nosen. Sitter man i LH C eller BA F så räknar man sekunderna mellan hjulen i mitten och hjulet där framme kommer ner.. "1001, 1002, 1003". Jag är även förtjust i A330 som erbjuder 2-2-2 i affärsklass.

A sektionen på en 747:a är inte direkt tyst vid start och landning.
 
Last edited:
MD80 på shorthaul och A380 på longhaul. Tycker faktiskt att det är skillnad med lägre ljudnivå och bättre luftfuktighet på A380.

När det gäller Boeing så är så klart 777-300 en favorit som nästan är i klass med A380. 747 känns lite "old-school". Minns att jag och några arbetskamrater slog vad om hur lång tid det skulle ta från gaspådrag till att hjulen lättade i en 747 vid start en gång - jag gissade på 45 sekunder och var ganska nära...

45sekunder är ganska exakt tiden det tar innan man börjar rotera.
 
Toppen