Senaste nytt

Fast track säkerhetskontroll på Arlanda terminal 2 (Sky Priority?)

Jacob

Medlem
Nu på måndag morgon ska jag göra min första resa med Air France sen jag statusmatchade mitt EBD och fick ett AlItalia Millemiglia Club Alata Freccia Plus (MMCAFP, eller vad blir förkortningen...?), och bör alltså kunna använda SkyPriority-förmånerna (såsom fast track).
Jag reser tillsammans med en statuslös kollega (på olika bokningsnummer) så jag undrar nu om jag har möjlighet att ta med honom genom fast track (på SkyTeams hemsida hittar jag endast info om att Elite Plus ger möjlighet att ta med en gäst i loungen). Troligtvis så är det inget större behov av fast track före kl 6 på morgonen, men å andra sidan så lär jag vara så trött då att varje sekund jag slipper stå i kö uppskattas.
Personalen i säkerhetskontrollen på Arlanda terminal 2 brukar vara vänliga, kan inte tänka mig att det är något problem. Det står "Sky Priority" tydligt på ditt boardingkort om du kvalificerar dig för det.

Jag skulle säga att behovet är som störst för fast track en stund före kl 6 då du har både Air France, KLM och Air Berlin som avgår exakt samtidigt kl 06.30 samt Finnair några minuter senare. Det kan bli riktigt mycket folk i kön om det är god beläggning på alla dessa. Säkerhetskontrollen i terminal 2 är inte så stor.
 

rvarttinen

Medlem
Nu på måndag morgon ska jag göra min första resa med Air France sen jag statusmatchade mitt EBD och fick ett AlItalia Millemiglia Club Alata Freccia Plus (MMCAFP, eller vad blir förkortningen...?), och bör alltså kunna använda SkyPriority-förmånerna (såsom fast track).
Jag reser tillsammans med en statuslös kollega (på olika bokningsnummer) så jag undrar nu om jag har möjlighet att ta med honom genom fast track (på SkyTeams hemsida hittar jag endast info om att Elite Plus ger möjlighet att ta med en gäst i loungen). Troligtvis så är det inget större behov av fast track före kl 6 på morgonen, men å andra sidan så lär jag vara så trött då att varje sekund jag slipper stå i kö uppskattas.
Undrar om du inte kommer kunna både gå själv och ta med din kollega i SkyPriority, FastTrack. Det har gått bra då jag har FB Gold och hustrun inte hade status. Detta alltså både i priokön vid säkehetskontrollen, gaten och access till loungen. Det senare torde fungera om din nya status motsvarar FlyingBlue Gold, då du kan ta med en gäst in i loungen. Fast.. med morgonflyget brukar det oftast bara hinnas me en koppkaffe innan det är dags för ombordstigning, dock på CDG kanske det hinns med något mer ..?.. :)
 

Thornado

Medlem
Undrar om du inte kommer kunna både gå själv och ta med din kollega i SkyPriority, FastTrack. Det har gått bra då jag har FB Gold och hustrun inte hade status. Detta alltså både i priokön vid säkehetskontrollen, gaten och access till loungen. Det senare torde fungera om din nya status motsvarar FlyingBlue Gold, då du kan ta med en gäst in i loungen. Fast.. med morgonflyget brukar det oftast bara hinnas me en koppkaffe innan det är dags för ombordstigning, dock på CDG kanske det hinns med något mer ..?.. :)

Jo, nu när jag la in mitt MilleMiglia-nummer i min bokning hos AF så kom det fram en FlyingBlue Gold-logga vid mitt namn.
Som du säger så planerar jag inte att åka till Arlanda extra tidigt för att avnjuta loungen, men eftersom jag aldrig varit i den loungen förut så är det kul att åtminstone titta in där en snabbis och ta något att dricka och kanske en frukostmacka om det finns.
Har inte jättemycket tid på CDG heller, men där hoppas jag också åtminstone hinna med en stund i loungen. Där är det dock inte ett problem med gästande eftersom min kollega inte åker hem med samma flyg som mig.
 

Jacob

Medlem
Som du säger så planerar jag inte att åka till Arlanda extra tidigt för att avnjuta loungen, men eftersom jag aldrig varit i den loungen förut så är det kul att åtminstone titta in där en snabbis och ta något att dricka och kanske en frukostmacka om det finns.
Alla är vi förstås olika, men jag gillar den loungen. Framförallt maten är betydligt bättre än SAS guldlounge (även om jag tror det är förbättringar på gång där) och senare på dagen finns det varm mat och en ganska omfattande kall buffé. Olika yoghurts samt bröd med pålägg serveras på morgonen.

Terminal 2 är liten så det är inga avstånd att tala om. Loungen ligger en våning upp och trappan dit finner du efter den stora taxfreebutiken (vänster efter säkerhetskontrollen). På övervåningen tar du sedan vänster och går genom restaurangen.

Ang fast tracken på terminal 2 brukar jag använda den även när jag flyger Air Berlin, trots att de enligt skyltarna inte har avtal om fast track på Arlanda. Jag har aldrig blivit stoppad.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag tycker Arlandas terminal 2 är Sveriges behagligaste utrikesterminal vare sig man reser med eller utan status, väldigt luftigt, fräscht och generellt vänligt. Jag har också alltid kommit igenom fast track på Air Berlin, inte för att det gjort någon större skillnad med tanke på hur kort den vanliga kön oftast är.

Aurora-loungen är också väldigt trevlig och erbjuder något så ovanligt som lugn och ro...
Både loungen och hela T2 är överdimensionerade (eller underutnyttjade) på ett väldigt positivt sätt för oss resenärer.
 
Toppen