Senaste nytt

Fast track med EBG på Lufthansa i Frankfurt

Senator

Moderator
Om man åker Schengen till Schengen är det inga problem. Åker man icke Schengen till Schengen måste man genom pass och ny säkerhetskontroll (t.ex. Från USA till Sverige). Där jag är osäker på vad som gäller är Schengen till icke Schengen; särskilt till USA. När jag åkte till ADD senaste var det ingen extra säkerhet och samma med LH F till JFK i augusti från FCL A, så jag tror man undviker detta.

Dock vid ankomst från icke Schengen blir man manuellt "godkänd" för Guld, Första och affärsklass kö, och det var inget bekymmer med att ta med en vuxen och ett barn i januari.

Dock, väljer man gå "Landside" som i vissa fall kan vara snabbare styrs tillträde av Fast Track automatiskt.
 

Dr. Miles

Expert
Om man åker Schengen till Schengen är det inga problem. Åker man icke Schengen till Schengen måste man genom pass och ny säkerhetskontroll (t.ex. Från USA till Sverige). Där jag är osäker på vad som gäller är Schengen till icke Schengen; särskilt till USA. När jag åkte till ADD senaste var det ingen extra säkerhet och samma med LH F till JFK i augusti från FCL A, så jag tror man undviker detta.

Jag kan inte uttala mig om hur det fungerar vid byte mellan Schengen- > USA flight men jag behövde inte gå genom säkerhetskontroll i Frankfurt när jag bytte mellan Stockholm->Frankfurt till Frankfurt->Shanghai med Lufthansa i Maj. Bara passkontroll.
 

Fredrik

Medlem
Var gick du in? Jag gick in vid A(fast track som LH FTL) och de var ju inga muntergökar direkt men riktigt så illa var det inte.
 

Senator

Moderator
Var gick du in? Jag gick in vid A(fast track som LH FTL) och de var ju inga muntergökar direkt men riktigt så illa var det inte.

Jag drar detta lite till sin spets :) men konstigt nog får jag alltid sekundär screening i FRA, men kanske bara 1/10 andra ställen...
 

Fredrik

Medlem
Känner igen fenomenet med att det oftare piper på FRA än på andra europeiska flygplatser. Jag vet hur det är, man ogillar hela proceduren och man har gjort allt man kan för att ta bort all metall från kroppen och så piper det ändå. Sen kommer Günther och är väldigt, väldigt noggrann.
 

FF#1

Medlem
Känner igen fenomenet med att det oftare piper på FRA än på andra europeiska flygplatser. Jag vet hur det är, man ogillar hela proceduren och man har gjort allt man kan för att ta bort all metall från kroppen och så piper det ändå. Sen kommer Günther och är väldigt, väldigt noggrann.

Känner igen det där, och i Frankfurt så nöjer de sig inte med att bara "slentriansvepa" med handdetektorn. Där blir det ofta full scanning, "frågestund", kemilakiescreening av dator mm... usch för det när man har bråttom till anslutande plan.
 

JensE

Medlem
Känner igen fenomenet med att det oftare piper på FRA än på andra europeiska flygplatser. Jag vet hur det är, man ogillar hela proceduren och man har gjort allt man kan för att ta bort all metall från kroppen och så piper det ändå. Sen kommer Günther och är väldigt, väldigt noggrann.
Kan vara så att du åkte på en slump koll. Oftast är det såna jag råker ut för när det "piper".
En gång blev jag också profilerad. Tog T3 -> T5 bussen på Heathrow och istället för att åka upp i rulltrappan som allt annat folk så avvek jag till vänster för att springa på dass.

Framme vid säkerhetskontrollen så pep det till utan någon metall alls förutom kanske byxknapp. Full kroppsvisitering och röntgen av skor.
Vågar sätta pengar på att dom följde mig på CCTV hela vägen till säkerhetskontrollen.
Att jag avvek från lemmeltåget verkar ha fångat deras uppmärksamhet.
 

Fredrik

Medlem
Kan vara så att du åkte på en slump koll. Oftast är det såna jag råker ut för när det "piper".

Visst handlar det om slumpkontroller men det händer oftare i FRA även om det hände mig idag pa ARN. Sen är det surt när de ska köra ens dator genom hela programmet.

Jag har även gatt igenom metallbage pa CDG utan att det pep men fick ga tillbaka da mitt boardingkort skulle scannas. Sen pep det. Pa brittiska flygplatser är det uppenbart att vissa vita män plockas ut för secondary för att sa att säga förbättra statistiken. Pa LHR T1 berättade de för mig när jag klagade att de minsann förde statistik över vilka som plockades ut för secondary sa nagon profilering var det inte fragan om. Jo, tjena!
 
Last edited:

Agö

Medlem
Pa brittiska flygplatser är det uppenbart att vissa vita män plockas ut för secondary för att sa att säga förbättra statistiken. Pa LHR T1 berättade de för mig när jag klagade att de minsann förde statistik över vilka som plockades ut för secondary sa nagon profilering var det inte fragan om. Jo, tjena!

Hände mig senast. Det tog 20 minuter att genomföra den andra kontrollen!
 
Toppen