Senaste nytt

Fast summa av bränsletillägg på Star Alliance award med Eurobonus

bnr

Medlem
Jag är kanske lite trög, men exempelvis ARN-FRA-DXB med Lufthansa F. Räknas det som en enkelväg, eller två? Blir det 1078 kr dyrare om jag vill flyga ARN-MUC-FRA-DXB än bara ARN-FRA-DXB, eller blir det i princip samma pris?
Räknas som en enkelväg.

Om XXX är din destination så kan enkelväg vara t.ex. (inte begränsat till)
AAA-XXX
AAA-BBB-XXX
AAA-BBB-CCC-XXX
osv.
Fortfarande inom "utresan" till din destination = samma enkelväg.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Räknas som en enkelväg.

Om XXX är din destination så kan enkelväg vara t.ex. (inte begränsat till)
AAA-XXX
AAA-BBB-XXX
AAA-BBB-CCC-XXX
osv.
Fortfarande inom "utresan" till din destination = samma enkelväg.
ARN-FRA-DXB med Lufthansa F räknas som enkelväg. Kostar 1078 kr.

ARN-MUC-FRA-DXB räknas också som enkelväg. Kostar 1078 kr.

Sweet!! :)

För visst är det väl smart att åka ARN-MUC ena dagen. Sova en natt i MUC och sedan dagen efter besöka FCL i MUC och därefter åka till FRA (och besöka FCT) och vidare till mellanöstern. Dels får man besöka både FCL i MUC och FCT i FRA och dels slösar man inte tid på dagen med att sitta på ett plan från Stockholm, eftersom planen till mellanöstern avgår vid ca kl 14.
 

fcx

Medlem
Jag har precis gjort en awardbokning enligt de nya reglerna på rutten ARN-LHR-BKK-HND-FRA-ARN med Thai på utresan och ANA på hemresan och lyckats få det dyrare än om det varit enligt de gamla.

Utresan med Thai har 1891 SEK i bränsletillägg, men det justeras nu ner till 1078 SEK. På hemresan debiterar ANA normalt 15 SEK i bränsletillägg men då tar SAS ut 1078 SEK istället. Summan blir en förlust på 250 SEK (men jag klagar faktiskt inte).

Hade ANA inte debiterat något bränsletillägg alls så hade jag sluppit de 1078 SEK i fast kostnad.
 

fcx

Medlem
OT, men hela upplägget påminner mig om min förra chefs påfund.

På logistikavdelningen var det tidsödande för alla handläggare att debitera kunderna korrekt frakt för alla leveranser (hundratals försändelser varje dag med olika destination, vikt och prioritet).

Lösningen var enkel: summera totala fraktkostnaden för alla försändelser under ett kvartal, dividera med antalet försändelser och vips fick man fram den enhetsfrakt som istället debiterades för varje försändelse. Sedan upprepade man processen varje kvartal. Logistikavdelningen sparade en halvtimmes arbetstid per person och dag och australienkontoret älskade upplägget. Nordenregionen var dock inte lika imponerad.

Kanske tänker SAS på samma sätt? Löpande hålla koll på genomsnittlig kostnad och sedan debitera den som ett fast påslag?
 

Gus

Medlem
Jag tyckte att @Jonas C resa till Mexico hade dyra avgifter så jag räknade på ITA Matrix. Någon som vet varför bränsletillägget blir dyrare om man flyger direkt MUC-MEX än om man åker ARN-MUC-MEX? Se bilagor. arn mex.JPG muc mex.JPG
 

Jonas C

Medlem
Jag tyckte att @Jonas C resa till Mexico hade dyra avgifter så jag räknade på ITA Matrix. Någon som vet varför bränsletillägget blir dyrare om man flyger direkt MUC-MEX än om man åker ARN-MUC-MEX? Se bilagor. Visa bifogad bild 53155 Visa bifogad bild 53156
Vi bokade resan inna SAS sänkte. Då räknade SAS YQ segmentvis, så desto fler segment , desto högre YQ. Summan vi betalade stämde inte överens med vad Matrix visade.
 

Jonas C

Medlem
No offence, men det besvarar inte riktigt frågan som @Gus hade. :p
Bränsletillägget prissätts baserat på vilken marknad man flyger från. På samma sätt som att bränsletillägget med utgångspunkt från USA är dubbelt så högt som om man utgår från Europa.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Bränsletillägget prissätts baserat på vilken marknad man flyger från. På samma sätt som att bränsletillägget med utgångspunkt från USA är dubbelt så högt som om man utgår från Europa.
Aha! Då är alltså Sverige ett bra stället att starta sin resa i!
 
Toppen