Senaste nytt

Fast summa av bränsletillägg på Star Alliance award med Eurobonus

Impendill

Medlem
Någon som vet om SAS slutat med detta? Bokade nyss en resa till Bali från Stockholm i November enligt följande resplan:
SK525 ARN - LHR
TG911 LHR - BKK
TG431 BKK - DPS
TG432 DPS - BKK
TG960 BKK - ARN

Söker jag på ITA för exakt den resan och kollar upp avgifterna för den ska det max vara 3199kr (med full bränsletillägg):
Sweden Passenger Charge (YA) kr156.00
SK YQ surcharge (YQ) kr342.00
Sweden Aviation Tax (LJ) kr400.00
Thailand Advance Passenger Processing User Charge (E7) kr18.00
TG YQ surcharge (YQ) kr1,764.00
United Kingdom Passenger Service Charge Departures (UB) kr379.00
Thailand International Arrival Fee (G8) kr8.00
Indonesia Passenger Service Charge (D5) kr132.00

Jag har däremot blivit debiterad av SAS 3367SEK per biljett, så något verkar fel:
Taxes, Fees, Other Charges 1093.00 SEK
Domestic/International Fees 2274.00 SEK
Ticket Amount: 3367.00 SEK

Det verkar ju som att jag blivit debiterad full avgift, eller har jag missat något?

Skatterna har väl höjts ?
 

bnr

Medlem
Någon som vet om SAS slutat med detta? Bokade nyss en resa till Bali från Stockholm i November enligt följande resplan:
SK525 ARN - LHR
TG911 LHR - BKK
TG431 BKK - DPS
TG432 DPS - BKK
TG960 BKK - ARN

Söker jag på ITA för exakt den resan och kollar upp avgifterna för den ska det max vara 3199kr (med full bränsletillägg):
Sweden Passenger Charge (YA) kr156.00
SK YQ surcharge (YQ) kr342.00
Sweden Aviation Tax (LJ) kr400.00
Thailand Advance Passenger Processing User Charge (E7) kr18.00
TG YQ surcharge (YQ) kr1,764.00
United Kingdom Passenger Service Charge Departures (UB) kr379.00
Thailand International Arrival Fee (G8) kr8.00
Indonesia Passenger Service Charge (D5) kr132.00

Jag har däremot blivit debiterad av SAS 3367SEK per biljett, så något verkar fel:
Taxes, Fees, Other Charges 1093.00 SEK
Domestic/International Fees 2274.00 SEK
Ticket Amount: 3367.00 SEK

Det verkar ju som att jag blivit debiterad full avgift, eller har jag missat något?
Inga konstigheter här.
De debiterar 116 EUR/väg i YQ oavsett vad YQ är, givet att YQ tas ut i någon form (och inte av SAS).

Jag får detta till 1093 SEK för övriga skatter & avgifter och ~2320 SEK för YQ (116 * 2 * 10 SEK/EUR) = 3413 SEK/pax.
 

SK

Medlem
Om minst en icke-SAS flight innehåller någon YQ/YR så får hela bokningen fast bränsletillägg, annars betalar man inget bränsletillägg.

USA-Mexiko har inte bränsletillägg med United, så den triggar inte fast bränsletillägg som award:
Visa bifogad bild 68926


Enligt Tallinn har alla flighter utanför USA/MEXICO bränsletillägg med Eurobonus oavsett om de debiteras av de som flyger. Dvs United till europa, sydamerika osv har tillägg från Eurobonus fast inte YQ debiteras av United.
 

Dr. Miles

Expert
Enligt Tallinn har alla flighter utanför USA/MEXICO bränsletillägg med Eurobonus oavsett om de debiteras av de som flyger. Dvs United till europa, sydamerika osv har tillägg från Eurobonus fast inte YQ debiteras av United.
Det är inte riktigt sant.

Alla flygbolag som deltar Star Alliance JV över Atlanten debiterar bränsletillägg både från Europa och från Nordamerika.
Däremot specificerar United.com inte bränsletillägg på deras webbsida.

Screenshot20180206 05 UA.png


Här är riktig detaljerade specifikation.
United debiterar 956 USD som bränsletillägg för Newark-London T/R i Business class.

Screenshot20180206 06 ITA.png
 

SK

Medlem
Det är inte riktigt sant.

Alla flygbolag som deltar Star Alliance JV över Atlanten debiterar bränsletillägg både från Europa och från Nordamerika.
Däremot specificerar United.com inte bränsletillägg på deras webbsida.

Här är riktig detaljerade specifikation.
United debiterar 956 USD som bränsletillägg för Newark-London T/R i Business class.


Det är inte riktigt sant.

Inget bränsletillägg från Nordamerika på följande tex.....

 

Attachments

  • yq.jpg
    yq.jpg
    81,5 KB · Visningar: 282

SK

Medlem
Du skrev "till Europa" och jag svarade på den delen.
Jag har inte sagt ett dugg om United flygningar mellan Nordamerika och Sydamerika.

Ja, saker och ting går alltid att vrida och vända. Jag avsåg de flygningar som inte har bränsletillägg kommer att debiteras ändå av Eurobonus, tvärt emot vad posten jag svarade på innan påstod.
 

Dr. Miles

Expert
Ja, saker och ting går alltid att vrida och vända. Jag avsåg de flygningar som inte har bränsletillägg kommer att debiteras ändå av Eurobonus, tvärt emot vad posten jag svarade på innan påstod.
Singapore Airlines och THAI debiterar inget bränsletillägg för resor från de flesta marknader men SAS EuroBonus debiterar bränsletillägg på deras flygningar, ja.
 

SK

Medlem
Singapore Airlines och THAI debiterar inget bränsletillägg för resor från de flesta marknader men SAS EuroBonus debiterar bränsletillägg på deras flygningar, ja.

Vem har sagt något tidigare om Singapore Airlines och THAI?
Jag förtydligade endast att det de facto kan debiteras bränsleavgift på United flygningar, även då det inte ingår i ordinarie biljett. Detta förtydligande gjorde jag eftersom det inte stämmer med vad en tidigare person sagt, om du kollar på bifogat citat.
 
Toppen