Senaste nytt

Farligt flygplan i Tonga inrikes

SK1989

Medlem
Last edited:

jumbooze

Medlem
Hm sitter LA och ska vidare till Tonga i kväll och ska där flyga inrikes men har inte info om flygplan, det är lite rörigt hos flygbolaget. Vi har fått flera bekräftelser både på bokning och betalning samt ytterligare begäran om betalning från RealTonga så jag har en hel bunt utskrifter med mig för att lösa ev.problem på plats. Förhoppngsvis är det bara lite inkörningsproblem för det nya flygbolaget.

Hoppas det löser sig!
 

Dr. Miles

Expert
Kan inte tänka mig att de utfärdat resevarningar och dragit in pengar till de tjugotal andra länder där planet finns som tex Indonesien, Peru, Filippinerna och Laos.

Det ser ut som Myanmar (Burma) och Tajikistan har valt att inte låta denna flygplans modell flyga. Indonesien utreder säkerheten av flygplansmodellen.

Tax-News.com skrev:
Chinese Xian MA60 Grounded On Safety Concerns
by Mary Swire, Tax-News.com, Hong Kong
15 July 2013

The Chinese manufacturer of the turboprop-powered aircraft Xian MA60 has been dealt a severe reputational blow after two accidents involving its aircraft occurred on June 10, 2013, leading Myanma Airways to ground the craft, and Indonesia to commence an investigation on safety concerns.
Chinese Xian MA60 Grounded On Safety Concerns

Asia-Plus skrev:
Tajikistan suspends operation of China’s MA-60s
29/07/2013 16:34
Payrav Chorshanbiyev

DUSHANBE, July 29, 2013, Asia-Plus -- Tajikistan has temporarily suspended operation of Chinese-made MA-60s after a recent accident at the Dushanbe airport, when MA-60 belonging to Tajik national air carrier, Tajik Air, suddenly “hit earth,” Alisher Rustamov, the head of the Civil Aviation Department, the Ministry of Transport (MoT) announced at a news conference in Dushanbe on July 29.

Tajikistan suspends operation of China's MA-60s | Tajikistan News-NA «Asia-Plus»
 

Tommy

Medlem
Jag var på Real Tongas kontor idag där de bekräftade att vår bokning var registrerad och att vår flyg i morgon bitti till Vavaú är med det kinesiska planet, så en rapport kommer senare.
 

Tommy

Medlem
Tillbaka till internet världen, Telia har fö.ingen roaming med Tonga så det var en tyst och lugn vecka.
Flygplanet såg nytt och fint ut IMG_4927 - version 2.jpg
Interiören var ny och fin IMG_4971.jpg
Flygningen varade i 50 min. Serveringen bestod av 1 glas vatten. IMG_4958 (1).jpg
Rad 1-4 har mer benutrymme (4 är nödutgång) det verkade som man fick plats efter hur mycket man betalat för biljetten. IMG_4963.jpg
Kapten på utresan var Australiensare och på returen var han Kines. IMG_4974.jpg
Jag fick en liten pratstund med dem efter landningen men de undrade varför jag inte kom in under flygningen "det är ju mer intressant då"

Boarding korten var rätt häftiga. Handskrivna IMG_4922.jpg
En trevlig flygning till Vavaú helt enkelt IMG_4977.jpg
 
Last edited:
Toppen