Farligt flygplan i Tonga inrikes

Diskussion i 'Övriga flygbolag' startad av Dr. Miles, 26 September 2013.

1. Om ni åker till Tonga, får ni akta er för kinesisk tillverkad Xian MA60 flygplan (新舟60) som används för inrikestrafik.
    Denna flygplansmodell är ej säkerhetscertifierad bl a i Nya Zeeland, Australien, Europa och USA.

Tongan tourism operators concerned over impact of safety fears from MA60 aircraft - Australia Network News (Australian Broadcasting Corporation)

Nya Zeeland har varnat turisterna att inte flyga med dessa flygplan.
    New Zealand issues traveller warning over Tonga's MA60 plane safety - ABC News (Australian Broadcasting Corporation)

2. AxelB

AxelB Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  3. FF#1

FF#1 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  4. Ergo

Ergo Medlem

Det bisarra här tycker jag är Nya Zeelands agerande. Dra in en massa biståndspengar och utfärda resevarningar för att det finns ett(!) plan i ett annat land som det antagligen finns säkerhetsbrister i. Utan att känna till så mycket i frågan känns det mer som att detta är en politisk markering mot Tongas relationer med Kina än att det skulle ha något att göra med flygsäkerhet. . Kan inte tänka mig att de utfärdat resevarningar och dragit in pengar till de tjugotal andra länder där planet finns som tex Indonesien, Peru, Filippinerna och Laos.

5. Jag kan tänka mig att det är också ett politiskt utspel.

NZ airline forced out of Tonga by Chinese plane - One News | TVNZ

6. MartinH

MartinH Medlem

Tack för detta, som det låter, väldigt objektiva klargörande. Uppskattas!

7. NotRyan

NotRyan Medlem

Fakta är att dessa kinesiska ATR-kopior ÄR ganska olycksdrabbade, och då får var och en dra slutsatser av det...

8. rob74

rob74 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har varit i/på Tonga två gånger. Har dock aldrig flugit mellan öarna där, utan bara rört mig mellan Tongatapu och Fa'fa Island och då är det båt som gäller. Tror jag fortsätter med den taktiken även vid ett eventuellt framtida besök... :)

9. fcx

fcx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vänta nu här, en ATR-kopia?? Det är lite som att anlita en ekonomisk rådgivare som tidigare jobbat som grekisk finansminister...

3 personer gillar detta.
  10. Tommy

Tommy Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hm sitter LA och ska vidare till Tonga i kväll och ska där flyga inrikes men har inte info om flygplan, det är lite rörigt hos flygbolaget. Vi har fått flera bekräftelser både på bokning och betalning samt ytterligare begäran om betalning från RealTonga så jag har en hel bunt utskrifter med mig för att lösa ev.problem på plats. Förhoppngsvis är det bara lite inkörningsproblem för det nya flygbolaget.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!