Senaste nytt

Fare Basis - viktig information vid bokning av "bra deals"

Dr. Miles

Expert
Är fare i det här sammanhanget identiskt med bokningsklass? Alltså, om man känner till en fare basis (t ex "ASERTY") så vet man att första bokstaven är bokningsklassen och man kan tvinga ITA Matrix att välja den specifika bokningsklassen genom att ange sökvillkoret "/f bc=X", där X är den bokningsklassen.

I denna deal: http://www.businessclass.se/forum/d...-kong-t-r-cathay-pacific-17-700-sek-inkl.html används det Fare basis: I1YPROMO.
På Cathay Pacifics egna flygningar bokas i I klass, men andra flygbolags flygningar som omfattas av denna fare bokas inte per automatik i I klass.
Bokningsklass: CX: I, inom Europa: SK: D, BA: Y (I klass som CX flightnummer), KL: Z/E, LH: Z/S klass


Det finns väl inte (inte ännu, i alla fall) något sätt att ange hela fare basis:en, t ex "ASERTY", i något sökvillkor i ITA Matrix?

T ex använda fare basis ASERTY av SAS (SK)
 
Last edited:
Är fare i det här sammanhanget identiskt med bokningsklass? Alltså, om man känner till en fare basis (t ex "ASERTY") så vet man att första bokstaven är bokningsklassen och man kan tvinga ITA Matrix att välja den specifika bokningsklassen genom att ange sökvillkoret "/f bc=X", där X är den bokningsklassen.

Det finns väl inte (inte ännu, i alla fall) något sätt att ange hela fare basis:en, t ex "ASERTY", i något sökvillkor i ITA Matrix?

Hvis en fare tillader routinger der involverer andre selskaber end det der udsteder billetten kan man blive booket i andre klasser på dem. (Star Alliance JV har dog harmoniserede bookingklasser)
 
...Nyttan med att känna till olika farebasis när man gör matrix-sökningar är att man kan tvinga ITA att använda en viss fare.

Citerar #Agehall: "Första bokstaven i fare basis brukar visa på bokningsklassen, som är det som man behöver känna till för att veta hur mycket poäng man tjänar."'
Ja, det förstår jag, men det är ordet "fare" (ensamt, inte direkt följt av ordet "basis") jag blir förvirrad av. Är "fare" i det översta citatet en förkortning för "fare basis" eller betyder det bokningsklass eller betyder det något annat?
 

Dr. Miles

Expert
Ja, det förstår jag, men det är ordet "fare" (ensamt, inte direkt följt av ordet "basis") jag blir förvirrad av. Är "fare" i det översta citatet en förkortning för "fare basis" eller betyder det bokningsklass eller betyder det något annat?

Det betyder nog "fare basis".

T ex
Lufthansa har två P klass (rabatterad Business class) fare basis till New York från Stockholm.
Beroende på när man flyger ut, kan du få olika priser trots att det bokas i samma bokningsklass P.

  • PLNNSEW
  • PNNSEW

Screenshot20140722_2.png
 
Ok, tack för svaren, jag tror jag börjar förstå mer och mer. Jag tycket det verkar jättespännande med de här deals:en (i synnerhet de som tillåter en massa stopovers och roliga routings) och ska fortsätta läsa trådar för att lära mig hur man får fram dem som sökresultat ITA Matrix.
 

Dr. Miles

Expert
Ok, tack för svaren, jag tror jag börjar förstå mer och mer. Jag tycket det verkar jättespännande med de här deals:en (i synnerhet de som tillåter en massa stopovers och roliga routings) och ska fortsätta läsa trådar för att lära mig hur man får fram dem som sökresultat ITA Matrix.

Ett tips är att prova att använda ExpertFlyer gratis under 5 dagar. Om du tycker det är värt för pengarna kan du fortsätta med månatligt abonnemang ca 10 USD per månad.

ITA Matrix kan inte visa routingreglerna och det är en av de viktigaste information när man letar efter en bra deal.
 
Ett tips är att prova att använda ExpertFlyer gratis under 5 dagar. Om du tycker det är värt för pengarna kan du fortsätta med månatligt abonnemang ca 10 USD per månad.

ITA Matrix kan inte visa routingreglerna och det är en av de viktigaste information när man letar efter en bra deal.
Tack för tipset, men att försöka hitta egna deals är nog lite överkurs för min del, i alla fall i nuläget. Mitt mål just nu är att lära mig hur man använder de deals:en du har publicerat.
 

agehall

Medlem
"Fare" är en förkortning av "fare basis" och betyder aldrig "bokningsklass". Som redan konstaterats är oftast första bokstaven i fare basis-koden bokningsklassen, men det finns inget som säger att det måste vara så.

Om du bara vill använda de deals som publicerats, så är det bara att söka efter dem på ITA Matrix, med den specifika fare basis som anges. Om du vill göra det lite enklare för dig så ber du först ITA att söka utan att ta hänsyn till platstillgång. På så sätt kan du säkerställa att den förstår din routing rätt innan du letar efter datum då det även finns plats.
 
Om du bara vill använda de deals som publicerats, så är det bara att söka efter dem på ITA Matrix, med den specifika fare basis som anges. Om du vill göra det lite enklare för dig så ber du först ITA att söka utan att ta hänsyn till platstillgång. På så sätt kan du säkerställa att den förstår din routing rätt innan du letar efter datum då det även finns plats.
MYCKET bra tips, då kan man ju i alla fall hitta resan och veta att man har gjort allting rätt i sökningen (att det sedan inte finns fler platser kvar är ju en annan femma).

Man brukar ju likna de olika prisgrupperna vid hinkar (fare buckets) och jag trodde att varje hink endast hade en bokstav (bokningsklassen) men jag inser nu att varje hink istället en fare basis, som består av kombination av bokstäver och ibland är första bokstaven bokningsklassen.
 
Toppen