Senaste nytt

Familjevänligt hotell i Paris 1-4/4-18

Maja

Medlem
La Defence är ju affärskvarteren men det går snabbt att med Ligne 1 ta sig in till t.ex. Triumfbågen och vidare. En bra tunnelbanelinje helt klart.
Det var så mycket information jag också lyckades få fram, därav behöll jag det som alternativ. Då tänkte jag inte helt galet iaf på den punkten. Var så länge sedan jag och maken var i Paris att jag knappt minns vad tusan vi gjorde eller bodde, samt att staden har ändrats sedan dess.
 

KalleSus

Medlem
Jag skulle absolut inte välja La Défense för ett kortare weekend-besök i Paris. Resan med M1 kan bli väldigt lång om man inte ska just till Etoile-området - och Paris har ju så mycket mer att erbjuda.
RER A passerar ju också La Défense och är snabbare men har ju ganska få stopp inne i stan.

Gör som @Canadian föreslår; välj ett hotell i Quartier Latin eller Saint-Germain-des-Prés.
 

Agö

Medlem
Allting hänger på vad du har för budget. Givetvis är det trevligare att bo i arrondisement 1-7 än att bo ute i affärskvarteret La Défense som är helt dött på helgerna. Men det kostar å andra sidan betydligt mer. Jag föredrar Marais i tredje. Ett levande kvarter även på söndagar.
 
  • Gilla
Reactions: RB7

KalleSus

Medlem
Allting hänger på vad du har för budget. Givetvis är det trevligare att bo i arrondisement 1-7 än att bo ute i affärskvarteret La Défense som är helt dött på helgerna. Men det kostar å andra sidan betydligt mer. Jag föredrar Marais i tredje. Ett levande kvarter även på söndagar.
Ja, Marais är charmigt. Överhuvud taget är de östligare delarna av centrala stan underskattat av genomsnittsturisten.
Och det finns många små, välskötta hotell i området. Tyvärr har jag själv ingen större erfarenhet av hotell i 3:e och 4:e eftersom jag oftast bor i lägenhet när jag är i Paris och då talar vi om en helt annan del av staden....
 
Jag tycker inte det spelar så stor roll var man bor i Paris, Uber och tunnelbana gör det enkelt, billigt och effektivt att ta sig fram. Även om stan är rätt stor är det trevligt att gå mycket (men kanske hoppa 10+ Arr ;)) och titta in på små gallerier, museer, caféer, bistron, bagerier, blomster, kött/fisk och andra affärer, lite för alla helt enkelt. Om renlighet är viktigt så bör man vara lite kräsen (kolla lite extra alltså) när man väljer hotell. Om Eurodisney är på tapeten så kan det vara bra att bo nära Gare de Lyon för enkelt ta sig dit med tunnelbana, det är rätt smidigt. Och det finns ett stort shoppingcenter stationen innan, om man är lagd åt det hållet.
 

Maja

Medlem
@Christiansson Tack för input!

Försöker få kläm på alla olika arrondisement och inser att jag har svårt att greppa staden och alla dess olika områden. För tillfället har jag en bokning liggandes på Hilton Paris La Defence, men försöker se om jag hittar något annat som tilltalar oss. Bara att inse att vi är bekväma när vi reser med dottern och uppskattar att det finns frukost på hotellet som vi inte behöver betala en halv förmögenhet extra för. Gratis som HHD nu.

Verkar inte ingå frukost hos Best Western i Paris, men alltid i USA där jag är mest van att resa. Bara att inse att det skiljer sig en hel del åt i Europa.

Eurodisney står inte på agendan denna resa, men shoppingcenter låter intressant (från dotterns perspektiv). Har du något namn på det? :)
 
Toppen