Senaste nytt

Fam Anfield ska till Tokyo v44 och har några funderingar.

Juraj

Medlem
Jag lånar tråden.

Jag ska till Tokyo med familjen om en månad. Vi kommer tillbringa sex dagar där och röra oss nästan uteslutande i själva staden. Men vi tänkte att det vore trevligt att bryta stadsmiljön en aning och ta en utflykt till Mt Fuji. Sedan tänkte vi att det även vore trevligt med att prova åka shinkansen. Man kan kombinera dem här två sakerna genom att ta en guidad rundtur som inkluderar resan från Tokyo till Mt Fuji med buss (typ halvvägs upp på berget vilket räcker för oss, vi kommer inte vandra), ett besök på Hakone med tillhörande båt- och linbaneåk och resan med shinkansen tillbaka till Tokyo. Allt detta för 2800 eller 3500 kr (beroende på om man vill att barnet har en egen sittplats eller inte). För min del är fördelar att man ser mycket på en dag, kanske lär sig något utav guiden och att man inte behöver tänka mycket på transport själv eftersom allt är organiserat. Nackdelar är att det är ganska mycket transport och relativt lite tid i naturen och att det verkar vara ganska dyrt för en utflykt på cirka 12 timmar. Vad tycker ni?
 

Mr Basic

Medlem
Jag lånar tråden.

Jag ska till Tokyo med familjen om en månad. Vi kommer tillbringa sex dagar där och röra oss nästan uteslutande i själva staden. Men vi tänkte att det vore trevligt att bryta stadsmiljön en aning och ta en utflykt till Mt Fuji. Sedan tänkte vi att det även vore trevligt med att prova åka shinkansen. Man kan kombinera dem här två sakerna genom att ta en guidad rundtur som inkluderar resan från Tokyo till Mt Fuji med buss (typ halvvägs upp på berget vilket räcker för oss, vi kommer inte vandra), ett besök på Hakone med tillhörande båt- och linbaneåk och resan med shinkansen tillbaka till Tokyo. Allt detta för 2800 eller 3500 kr (beroende på om man vill att barnet har en egen sittplats eller inte). För min del är fördelar att man ser mycket på en dag, kanske lär sig något utav guiden och att man inte behöver tänka mycket på transport själv eftersom allt är organiserat. Nackdelar är att det är ganska mycket transport och relativt lite tid i naturen och att det verkar vara ganska dyrt för en utflykt på cirka 12 timmar. Vad tycker ni?
Vi (2 vuxna & 2 barn) var i Tokyo i 5 dagar för några år sedan. Ångrar att vi inte fixat ngt liknande, barnen blev ”lite less” på att strosa runt i stan. Hade varit ett perfekt avbrott.
Åk! :)
 
Jag lånar tråden.

Jag ska till Tokyo med familjen om en månad. Vi kommer tillbringa sex dagar där och röra oss nästan uteslutande i själva staden. Men vi tänkte att det vore trevligt att bryta stadsmiljön en aning och ta en utflykt till Mt Fuji. Sedan tänkte vi att det även vore trevligt med att prova åka shinkansen. Man kan kombinera dem här två sakerna genom att ta en guidad rundtur som inkluderar resan från Tokyo till Mt Fuji med buss (typ halvvägs upp på berget vilket räcker för oss, vi kommer inte vandra), ett besök på Hakone med tillhörande båt- och linbaneåk och resan med shinkansen tillbaka till Tokyo. Allt detta för 2800 eller 3500 kr (beroende på om man vill att barnet har en egen sittplats eller inte). För min del är fördelar att man ser mycket på en dag, kanske lär sig något utav guiden och att man inte behöver tänka mycket på transport själv eftersom allt är organiserat. Nackdelar är att det är ganska mycket transport och relativt lite tid i naturen och att det verkar vara ganska dyrt för en utflykt på cirka 12 timmar. Vad tycker ni?
Vi gjorde just den turen för två år sedan men hade otur med vädret, dimma både vid Mt Fuji och vid linbaneturen. Annars en trevlig tur, taxi till samlingsplatsen sedan buss och Shinkansen tillbaka. Ska till Japan på höstlovet i år då blir det fem nätter i Tokyo sedan Shinkansen till Osaka med utflykter därifrån till Kyoto, Hiroshima och Kobe.
Hem med SAS från Shanghai där vi stannar två nätter, en lagom rundtur.
 

ekf

Medlem
@Juraj Nu är det några år sedan, och jag åkte tåg från Osaka.. Men ta en titt på tåg till Kawaguchiko, därifrån köper ni enkelt en bussbiljett upp till ”halvvägs upp på berget”, minns jag rätt så går bussen från tågstationen. När ni tröttnat på berget så kan ni ta en rundtur runt sjön i staden, man får en fin vy över berget från bortre sidan. Sedan är det bara att ta buss eller tåg tillbaka till Tokyo.
Allt detta ordnar ni enkelt själva, vet dock inte om det blir billigare.. Men i alla fall ett alternativ...

Och sedan så är berget vackrast på vägen upp och sett från toppen... :)

3469F839-B70D-4C3B-A29C-D269582C45B5.jpeg 9A54946C-3E7D-4615-AD10-03978165755A.jpeg
 

Juraj

Medlem
Tackar för svaren! Ja, jag lutar också åt att åka.

Kawaguchiko-alternativet innebär tyvärr ingen shinkansen och det gör hela utflykten mindre attraktiv för vår del. Annars är det ett bra tips, tack!
 

Dr. Miles

Expert
Det finns en direktbuss från Shinjuku Expressway Bus Terminal till Kawaguchi-ko (河口湖).
Det kostar 1.700 JPY per vuxen per riktning och det tar mindre än 2 timmar.

Om man kliver av vid 下山田駅 (Shimo-Yamada station), kan man ta sig till 新倉山浅間公園 (Arakurayama Sengen park) där man kan ha en bra utsikt mot Mt. Fuji med femvånings pagoda.

w023_2016032914442619094.jpg

(Foto: Fuji-Yoshida Tourism)

Fuji Yoshida

Sedan finns det också direktbuss mellan Kawaguchi-ko och Mishima (三島) där Shinkansen stannar.
2.260 JPY per vuxen.
特急 三島・河口湖ライナー (高速バス)|富士急シティバス

Shinkansen mellan Mishima och Shinagawa (品川) station eller Tokyo station kostar 4.000 JPY per vuxen och det tar 45 minuter.


Screenshot20181011 06 GM.png
 
Last edited:

Juraj

Medlem
Nu när man har siffror med så kan beslutet tas enklare. Med ditt alternativ betalar man 16 000 JPY (om man antar att en 4-åring åker gratis), dvs. lite under hälften av vad turen kostar. Dock tappar man guiden och Hakone och man måste anstränga sig för att hålla koll på transporten. Jag tror att jag lutar ännu mer åt den guidade turen nu (ska nog bara invänta väderprognosen). Tack för ett utförligt svar och för att du gjorde det konkret med siffror!
 

FredrikW

Medlem
Berätta gärna hur ni gjorde och upplevelsen. Jag åker med sambo och barn(7&5) till Tokyo 17 dagar över jul och nyår och behöver hitta lite trevliga utflykter.
 

Juraj

Medlem
Absolut!

Vi gjorde utflykten och vi är glada att vi gjorde det, trots att vädret inte var med helt och hållet. Berget var gömt bakom moln större delen av dagen så vi fick inte uppleva dess storlek på långt håll (när vädret tillåter det ser man berget både från sjön Ashi och från Komagatake linbanan). Men vi hade i alla fall tur att det gick att se toppen från själva berget (från 5:e stationen på Subaru-linjen, 2300 möh). Man ska ta under betraktande att berget inte är täckt av moln bara cirka 100 dagar per år. Men det går att följa väderprognosen och boka utflykten kvällen innan.

Berget Fuji från 2300 möh:
IMG_1244.JPG


Er femåring kan åka gratis utan reserverat säte och utan lunch. Så gjorde vi men vår dotter och vi ångrar det inte. Två luncher räckte för två vuxna och ett barn. I bussen fanns det lediga platser, så hon fick egen plats ändå (och guden själv sa att hon inte ska sitta i våra knän utan att vi ska ta en av dem lediga platserna). På Shinkansen fanns det också lediga platser men både dottern och jag ville ha fönsterplatsen så hon satt i mina knän i alla fall :). Det var väldigt häftigt att stå på perrongen på Odawara station och uppleva Shinkansen-tåg som inte stannar på denna station utan åker förbi med väldigt hög hastighet. Se till att ni inte missar detta!

Se till att ni tar med mat till eftermiddagen så att ni inte slösar tid på att hitta mat, då den lediga tiden redan är mycket begränsad. Det är nog det som jag tyckte var sämst med utflykten, allt går för fort, man hinner knappt gå på toa och uppleva platsen man besökte.

Sedan när ni ska hem från Narita, välj platser på vänster sida av planet. Vi fick en häftig utsikt över Fuji några minuter efter att vi lyfte (förutsatt att man startar norrut).

Fuji från planet:
IMG_1322.JPG


Säg till om ni har några frågor.
 
Toppen