Senaste nytt

FAA groundar samtliga 787:or

pitch

Medlem
Man har gjutit in ståltrådar i kolfibern, som agerar som skyddsjord.
Vilseled nu inte dom stackarna. Kolfiber leder ström rätt bra. Visst, inte riktigt lika bra som koppar, men långt ifrån så dåligt som luft. Det har till exempel på ett ungefär en tiopotens lägre konduktivitet än rostfritt. Räknar man konduktivitet per vikt är det mera jämnt lopp, skulle jag tro. Om dom nu har gjutit in ståltråd i sina paneler så måste det vara för att säkrare få extern kontakt med själva fibrerna från små kontaktytor (typ jordskruvar). Eller kanske för att armera?

Jag kan säga att dom sandwichar med kolfiber i som jag har provborrat och som kommer från flygplansindustrin hade inga stålfibrer i sig. Eller var det det du menade? Att dom gärna kör med sandwichkonstruktioner? Flera lager med olika material, ihopnitade, kan bli betydligt bättre än bara ett lika tjockt homogent lager. (Eller det var så jag förstod det, i alla fall. Jag sitter mest i elektronikträsket, inte så mycket bult&plåt för min del.)
 

Oscwo

Medlem
Vilseled nu inte dom stackarna. Kolfiber leder ström rätt bra. Visst, inte riktigt lika bra som koppar, men långt ifrån så dåligt som luft. Det har till exempel på ett ungefär en tiopotens lägre konduktivitet än rostfritt. Räknar man konduktivitet per vikt är det mera jämnt lopp, skulle jag tro. Om dom nu har gjutit in ståltråd i sina paneler så måste det vara för att säkrare få extern kontakt med själva fibrerna från små kontaktytor (typ jordskruvar). Eller kanske för att armera?

Jag kan säga att dom sandwichar med kolfiber i som jag har provborrat och som kommer från flygplansindustrin hade inga stålfibrer i sig. Eller var det det du menade? Att dom gärna kör med sandwichkonstruktioner? Flera lager med olika material, ihopnitade, kan bli betydligt bättre än bara ett lika tjockt homogent lager. (Eller det var så jag förstod det, i alla fall. Jag sitter mest i elektronikträsket, inte så mycket bult&plåt för min del.)

Leder ström gör det säkert men problemet är att "limmet" som håller ihop kolfiberlagerna smälter successivt när det träffas av blixten. Därför har de fått lägga något slags tunt lager av koppar på kolfiberpanelerna för att förhindra problem av blixtnedslag.
 

Dr. Miles

Expert
Det ser ut som FAA har godkänt Boeings åtgärdsplan.

BOEING: BATTERI GODKÄNT AV FAA, 787 ÅTER I DRIFT NÄSTA VECKA | SvD

Press Release – FAA Approves Boeing 787 Battery System Design Changes

FAA skrev:
Press Release – FAA Approves Boeing 787 Battery System Design Changes

April 19, 2013
Contact: Laura Brown
Phone: (202) 267-3883

WASHINGTON, D.C. – The Federal Aviation Administration (FAA) today took the next step in returning the Boeing 787 to flight by approving Boeing's design for modifications to the 787 battery system. The changes are designed to address risks at the battery cell level, the battery level and the aircraft level.

Next week, the FAA will issue instructions to operators for making changes to the aircraft and will publish in the Federal Register the final directive that will allow the 787 to return to service with the battery system modifications. The directive will take effect upon publication. The FAA will require airlines that operate the 787 to install containment and venting systems for the main and auxiliary system batteries, and to replace the batteries and their chargers with modified components.
 

Kricka

Medlem
När man läser rubriken från SvD och sen texten från FAA så känns det inte helt klart
att några kärror kommer att vara i luften nästa vecka. Om FAA skall uppdatera sina
instruktioner för modifiering av Dreamliner nästa vecka så lär det ta tid att genomföra
dem ?!
 

Dr. Miles

Expert
JALs Boeing 787 som skulle flyga till Bangkok hade batteriproblem.
Batteriet hade samma symtom som förut men nya säkerhetsåtgärden verkade fungera.

Reutera skrev:
Japan Air grounds Boeing 787 after battery problem

By Tim Kelly and Alwyn Scott

TOKYO/SEATTLE Tue Jan 14, 2014 2:43pm EST

(Reuters) - Japan Airlines Co Ltd said it temporarily grounded one of its Boeing 787 Dreamliners at Tokyo's Narita International Airport on Tuesday after white smoke was spotted outside the plane and a battery cell appeared to be leaking.

The incident raised fresh concerns about the 787's safety and reliability almost exactly one year after the global Dreamliner fleet was grounded by regulators following the overheating of two batteries, although Boeing said design changes made as a result had worked as planned.

Japan Air grounds Boeing 787 after battery problem | Reuters
 

johhenrik

Medlem
Ett slarvfel. En int32-räknare som klockas i 100Hz wrappar runt efter 248 dagar. Men inte ett problem i praktiken, då inga plan är "på" i 248 dagar i sträck iaf.
 

mha321

Medlem
Inte någon som har varit "på" så länge åtminstone :)

Men visst, inte ett problem i praktiken direkt. Däremot är det ju inte direkt en bra signal att ett sådant fel tar sig igenom all validering och review så långt. Med tanke på hur extremt noggranna de är med programvarukoll. Vore intressant att veta vad det var för ny typ av labbtester som de började göra som gjorde att de hittade den nu, och inte i initialtester...
 
Toppen