Senaste nytt

FAA groundar samtliga 787:or

Paby

Medlem
Det beror på vad du menar, formellt sätt är inte 787an "groundad" heller utan utan FAA har skickat ut ett AD där det står att för att få flyga måste "operatören visa att batterierna är säkra". A380 fick även ett liknande AD men där nöjde man sig med noggranna och täta inspektioner som en temporär lösning tills problemet var åtgärdat.

Det kanske handlar om begreppsförvirring här men hur menar du när du säger att 787 inte är "groundad"? FAA säger "Before further flight, modify the battery system, or take other actions" i sin EAD och eftersom det inte går att visa att batterierna är säkra så får planet inte flyga. Det låter som formellt grounded i mina öron.
 

Paby

Medlem
Boeing ska vara extremt glada för att JAL branden inträffade över land och inte mitt över Stilla Havet.
Ett totalhaveri av kärran med 100-tals offer orsakat av brand från batteriet hade kunnat bli slutet för Boeing som civil flygtillverkare.

"Slutet" är nog att ta i men visst hade det varit en katastrof för förtroendet för flygmodellen med allt vad det innebär. Men efter att man tekniskt löst problemet och efterföljande massiv PR-kampanj hade 787 nog flugit till slut, även efter en sån olycka.

AF har som enda flygbolag lyckats haverera två långdistansmaskiner från Airbus och har kontinuerligt mängder med mindre incidenter i sin operation men tusentals passagerare väljer att flyga med dom varje dag ändå. Minnet är (på gott och ont) kort...
 
Last edited:

Oscwo

Medlem
Det kanske handlar om begreppsförvirring här men hur menar du när du säger att 787 inte är "groundad"? FAA säger "Before further flight, modify the battery system, or take other actions" i sin EAD och eftersom det inte går att visa att batterierna är säkra så får planet inte flyga. Det låter som formellt grounded i mina öron.

Formellt sett är inte 787an "groundad" medan den i praktiken är det. Ser inget fel med det språkbruket (förutom stavfelet), "Formellt sett" kan vara synonymt med "i teorin".

Men precis som jag skrev i mitt inlägg ovanför betyder inte "modify the battery system, or take other actions" nödvändigtvis att själva batterierna måste modifieras/omdesignas utan FAA kan också godkänna att säkerhetsåtgärder tas kring batteriet - "failure management".
 

Oscwo

Medlem
Både civil och militärflyget har utvecklats mycket de senaste 30 åren.
Jag vidhåller min uppfattning att ett fel så allvarligt att det skulle äventyra framtiden för 787 skulle äventyra framtiden för hela Boeing som civil tillverkare. Jag skrev aldrig något om konkurs.
Den sinkade utvecklingen av Lockheed L-1011 TriStar fällde Lockheed som civil flygtillverkare. Även fast det främst var Rolce Royce fel.
Man koncentrerade sig efter det endast på militära flygplan.

Jag vågar mig ändå påstå att så inte är fallet, om inte annat av efterfrågans och konkurrensmässiga skäl. Det finns bara två tillverkare av stora och medelstora jetplan och efterfrågan överstiger redan som det är utbudet av nya plan. Att en av dem försvinner fungerar helt enkelt inte, det spelar ingen roll om tom två eller tre plan faller ned på kort tid. Flygbranschen har inte råd med att någon av dem slutar att existera som civil tillverkare.

Så länge Airbus och Boeing står ensamma på tronen kommer ingen av dem att försvinna.

Den sinkade utvecklingen av Lockheed L-1011 TriStar fällde Lockheed som civil flygtillverkare. Även fast det främst var Rolce Royce fel.
Man koncentrerade sig efter det endast på militära flygplan.

Mycket har hänt sedan dess som du påpekade.
 

Concorde

Founding Member
Från en mycket pålitlig källa ang. 787. (Han är Pilot på BA).

787 deliveries may be delayed by up to 10 months. The FAA may be requiring a full certification program to be run. Ouch.

I guess that means more free 77Ws for BA then.
 

Hall

Medlem
De har ju förmånen att fortfarande kunna ändra någorlunda lätt så jag förstår det valet. Viktskillnaden är inte mer än några amerikakoffertar och man är överviktig ändå i de första generationerna.
 

Dr. Miles

Expert
Japansk motsvarighet av Transportsäkerhetsråd har publicerar en mellanrapport med några bilder.

ANA 787_02.jpg
ANA 787_04.jpg
ANA 787_05.jpg
ANA 787_06.jpg
ANA 787_07.jpg
ANA 787_08.jpg
ANA 787_09.jpg
ANA 787_10.jpg

(Foto: Japan Transport Safety Board)

Rapporten på japanska kan laddas ner här.
 

pitch

Medlem
Oj oj oj, det var ju inte så snyggt att det lyckades bränna av sin egen skyddsjord :eek:

Jag håller nog i mångt och mycket med Oscwo här. Huvudproblemet är inte att batterierna brinner (även om det kanske verkar lite löjligt ofta än så länge), det jobbiga är vad som händer när det inträffar.
 
Toppen