Senaste nytt

F.d. front office manager. Fråga vad du vill!

Konto93

Medlem
Dina kommentarer på "kinesiska turister kommer en dag tidigt och vägrar lämna lobbyn"-gate?

Inga anekdoter med kineser, det är värre med tyskar. En grupp på 5st som är på väg till Arjeplog med nya hemliga modeller från Porsche. Garaget är fullbokat men dem insisterar att dem MÅSTE! ha en plats i garaget eftersom det står i deras kontrakt med arbetsgivaren. Över 2 timmar hängde dem i receptionen tills dem gav upp och accepterade.
 
Jag tänkte att det är dags att dra mitt strå till stacken till detta fantastiska forum. I våras bytte jag jobb från hotellbranschen till finansbranschen och tänkte dela med mig kunskapen från hotell.

Min bakgrund från hotell är drygt 4 år där jag har jobbat i receptionen. Det hela började med 6 mån i ett 5 stjärnigt boutique-hotell i Italien och resten hos Scandic där jag har jobbat till största del i receptionen (receptionist, supervisor och slutade med 10 mån vikariat som receptionschef) och en kort period på in house bokning (gruppbokningar och lokala avtal).

Många i forumet bor hos storkedjorna (Marriott, Hilton, Radisson m.m) men förhoppningsvis kan jag berätta hur vi jobbade med prissättning, inventory, kompensation, uppgraderingar, medlemsprogram etc.

På Scandichotellen var de ganska mycket crew besättning från både tåg och flyg från olika bolag så jag kan berätta mer om någon är nyfiken.

Jag har forumet att tacka att jag har fått ihop EBG utan några kreditkort och hoppas kunna göra rapport om first first snart:cool:


Hej f.d kollega :).
Vad fick dig att lämna och byta bransch?
(Jobbar med exakt samma sak som du gjorde, FOM alltså.)
 

Jönsson

Medlem
Hur är det egentligen med uppgraderingar på Scandic? Många säger att de i princip aldirig har får några uppgraderingar medan andra får det mer frekvent. Hur resonerar man från de enskilda hotellens sida och från ledningen? Vidare, hur resonerar man i front desk? Vem uppgraderar man helst och under vilka förutsättningar? Tycker du att Scandic lever upp till vad som utlovas i lojalitetsprogrammet vad gäller uppgraderingar?
 
D

Deleted member 4140

Guest
Hej f.d kollega :).
Vad fick dig att lämna och byta bransch?
(Jobbar med exakt samma sak som du gjorde, FOM alltså.)
Vem hade inte lämnat hotell branschen för finans? Är ju gigantiska skillnader på lönerna. Samt att du inte behöver ta skit av allt och alla när du väl arbetar inom finans :)
 

RobHK

Medlem
Vem hade inte lämnat hotell branschen för finans? Är ju gigantiska skillnader på lönerna. Samt att du inte behöver ta skit av allt och alla när du väl arbetar inom finans :)

Jobbar själv inom "finans", det är ju ett väldigt brett fält. Allt ifrån de som står i kassan på ett kontor, skulle inte säga att deras jobb är så mycket glammigare än att jobba på Scandic. Till Corporate Finance kids som tjänar stora pengar men kastar bort hela sin ungdom på 80h arbetsveckor. Och allt där i mellan. Överlag är ju inte finans alls lika kul eller välbetalt som det brukade vara, tycker det verkar finnas mer pengar i andra sektorer nu för tiden. Typ IT, Gaming, Gambling.

För att gå on-topic. Boende i Asien har jag vant mig vid att ha tillgång till bra AC när jag sover. Nu när Sverige var så varmt i somras klarar inte riktigt svenska underdimensionerade hotell ACs att hålla rummen ordentligt svala. Är det bara jag som är konstig eller fick ni mycket klagomål på detta?
 

Konto93

Medlem
Hej f.d kollega :).
Vad fick dig att lämna och byta bransch?
(Jobbar med exakt samma sak som du gjorde, FOM alltså.)

Jag är utbildad civilekonom och kände att jag var klar med hotell, jag fick tyvärr inga riktiga utvecklingsmöjligheter.

Hur är det egentligen med uppgraderingar på Scandic? Många säger att de i princip aldirig har får några uppgraderingar medan andra får det mer frekvent. Hur resonerar man från de enskilda hotellens sida och från ledningen? Vidare, hur resonerar man i front desk? Vem uppgraderar man helst och under vilka förutsättningar? Tycker du att Scandic lever upp till vad som utlovas i lojalitetsprogrammet vad gäller uppgraderingar?

Detta är en svår fråga och problemet med Scandic tror jag är att varje hotell har en egen variant, det finns inga tydliga riktlinjer. Det är trots allt "subject to availability" för alla nivåer vilket man kan alltid försvara sig med. På vissa hotell överbokas det mycket och då är uppgraderingar mycket vanligare för att balansera som vi kallar det för. Där jag har varit är det receptionschefen som sätter nivån på hur uppgraderingar ska skötas snarare än högre upp.

Det jag kan med säkerhet säga är att om du inte är medlem eller har bokat genom en tredje part (hotels.com, expedia...) är dina chanser minimala, sen går man helt enkelt från högsta nivå osv. Däremot så gör man ingen skillnad på en 3rd level med 17 nätter och en med 40 nätter eller någon som har varit TOP i 1 år eller en som varit det i 10 år. Den informationen är inte lättillgänglig helt enkelt.

Jag tycket att det är fel av Scandic att inkludera 3rd level eftersom det ibland blir på tok för mycket rum. Det mest extrema fallet jag vad med om var 19% av dagens bokningar TOP. Då är det sjukt svårt att alla får upgrade eller bra rum. Är man TOP eller RED tror jag att man ändå får ofta uppgradering dock är det sådär med 3rd.

Jobbar själv inom "finans", det är ju ett väldigt brett fält. Allt ifrån de som står i kassan på ett kontor, skulle inte säga att deras jobb är så mycket glammigare än att jobba på Scandic. Till Corporate Finance kids som tjänar stora pengar men kastar bort hela sin ungdom på 80h arbetsveckor. Och allt där i mellan. Överlag är ju inte finans alls lika kul eller välbetalt som det brukade vara, tycker det verkar finnas mer pengar i andra sektorer nu för tiden. Typ IT, Gaming, Gambling.

För att gå on-topic. Boende i Asien har jag vant mig vid att ha tillgång till bra AC när jag sover. Nu när Sverige var så varmt i somras klarar inte riktigt svenska underdimensionerade hotell ACs att hålla rummen ordentligt svala. Är det bara jag som är konstig eller fick ni mycket klagomål på detta?

Jag jobbade inte i somras men mina gamla kollegor sa att det var ett stort problem. I Sverige har man inga AC på hotell eftersom det är väldigt onödigt och dessutom är byggnaderna välisolerade. Det var tydligen sommarens vanligaste klagomål att temperaturen var för varm på rummen. Vad jag vet har dem flesta hotell ventilation men inte AC.
 

Erik M

Medlem
Nästan inga hotell har AC i Stockholm. Jag pratade med Grand och flera av stans finaste, dyraste hotell i somras.


När jag checkar in ser personalen min status i bonusprogrammet. Men ser de också hur många nätter jag har? Alltså, jag har matchat mig till all min status. Syns det?
 

Konto93

Medlem
Nästan inga hotell har AC i Stockholm. Jag pratade med Grand och flera av stans finaste, dyraste hotell i somras.


När jag checkar in ser personalen min status i bonusprogrammet. Men ser de också hur många nätter jag har? Alltså, jag har matchat mig till all min status. Syns det?

När man tar fram en bokning ser man bara nivån och då står det L1, L2, L3, TOP eller RED. Sedan kan man gå in i profilen och där kan man få fram all info men det är inte många som vet hur dem ska göra för att se.

Är du matchad står det i antäckningarna ”PROMOTION ENTOLLMENT”. Okunskapen är ganska stor skulle jag säga bland många receptionister så dem fattar nog inte ens vad det betyder.
 
Toppen