Senaste nytt

F.d. front office manager. Fråga vad du vill!

Konto93

Medlem
Jag tänkte att det är dags att dra mitt strå till stacken till detta fantastiska forum. I våras bytte jag jobb från hotellbranschen till finansbranschen och tänkte dela med mig kunskapen från hotell.

Min bakgrund från hotell är drygt 4 år där jag har jobbat i receptionen. Det hela började med 6 mån i ett 5 stjärnigt boutique-hotell i Italien och resten hos Scandic där jag har jobbat till största del i receptionen (receptionist, supervisor och slutade med 10 mån vikariat som receptionschef) och en kort period på in house bokning (gruppbokningar och lokala avtal).

Många i forumet bor hos storkedjorna (Marriott, Hilton, Radisson m.m) men förhoppningsvis kan jag berätta hur vi jobbade med prissättning, inventory, kompensation, uppgraderingar, medlemsprogram etc.

På Scandichotellen var de ganska mycket crew besättning från både tåg och flyg från olika bolag så jag kan berätta mer om någon är nyfiken.

Jag har forumet att tacka att jag har fått ihop EBG utan några kreditkort och hoppas kunna göra rapport om first first snart:cool:
 

Berglund

Medlem
Hur resonerade du kring hotellrum som står tomma samma dag, om man har många osålda rum - sänker man då priset för att fylla upp eller orkar man inte bry sig?
 

Konto93

Medlem
Hur resonerade du kring hotellrum som står tomma samma dag, om man har många osålda rum - sänker man då priset för att fylla upp eller orkar man inte bry sig?

Personligen var jag beredd att ge en rejäl rabatt ifall jag viste att det skulle leda till att vi fyller hotellet eller komma nära eftersom man oftast fick höra från general manager att viktigast är att vi fyller hotellet. Med andra ord gjorde jag det med ca. den sista 5% av inventory.
 
Hur vanligt förekommande är det att gäster med "tungan rätt i mun" lyckas snacka sig till en uppgradering/ersättning för något som i regel inte bör innebära en kompensation?
 

palmen

Moderator
Vad är det konstigaste kravet på ersättning du fått? Finns det tillräckligt med material för att skriva en bok?
 

Konto93

Medlem
Hur vanligt förekommande är det att gäster med "tungan rätt i mun" lyckas snacka sig till en uppgradering/ersättning för något som i regel inte bör innebära en kompensation?

Ja ibland blir det så när det är enklare eller snabbare att ge en upgrade eller en kompensation istället för att diskutera i evigheter. Däremot gav jag mig aldrig när man insåg att denna person är här bara för att jaga kompensation/gratis saker.

Ett kortfattat exempel är en kvinna som tyckte städningen var så dålig (det fanns dam på listorna vilket inte är okej såklart) att det var en fara för hennes barn för att Detta kompenserades med en gratisnatt för att få gästen nöjd. Månader senare kommer hon igen och när namnet dyker upp på ankomstlistan är det housekeeping manager själv som städar rummet och ser till att allt ser bra ut. Kvinnan i fråga tyckte såklart att städningen var bedrövlig och att minst en gratisnatt var på tal eftersom hon fick det senast. Rummet var alltså i fall 2 kliniskt städat. Det slutade med att hotelldirektören talade med kvinnan och kort o gott sa: Om detta hotell inte matchar dina förväntningar bör du kanske titta på andra alternativ. Det kan låta hårt men i mina ögon ett solklart fall av någon som vill utnyttja systemet och gör det svårare för andra som faktist har problem.

Vad är det konstigaste kravet på ersättning du fått? Finns det tillräckligt med material för att skriva en bok?

Jag tror det räcker om jag säger att delar av Rysslands regering och diplomater med Putin i spetsen (fick aldrig veta om han satte foten på hotellet eller inte) i princip hyrde hela hotellet i 3 dagar... Alla möjliga requests, begränsningar och stora sura vakter som höll koll på varje milimetersteg man tog.

En rolig request var ett par som bad om ett connecting-rum till sviten vilket sen visade sig vara för deras 2 små hundar. Rummet gick på 300 €/natten.
 
Toppen