Senaste nytt

Förvirrat att uppgradera för poäng på Star Alliance partners

mha321

Medlem
Jag tror det är så enkelt att de gemensamma systemen och reglerna i star alliance helt enkelt inte känner till konceptet premium economy. Och implementationen av det skiljer sig så mycket mellan de olika bolagen att det är svårt att sätta upp gemensamma regler.
 

jurgenb

Medlem
Då kan jag meddela att det gick tillslut utmärkt att köra på med en uppgradering trots alla tveksamheter från SAS och er här på forumet inkl mig själv.

Jag beslöt mig för att testa igen några dagar efter senaste försöket, jag misstänkte att den reservation som ev skedde i mitt första försök som jag avbröt nu hade upphört och mycket riktigt. Nytt försök att uppgradera båda legs, och det stod återigen att det skulle gå åt 70k EB trots att bara 1 leg gick att uppgradera (platsbrist).

Efter man tryckte Bekräfta kom följande upp (och min class är redan uppgraderad till "I" i bokningen hos Lufthansa.com)

Dvs SAS har inte riktigt koll på vilka klasser som stöds (inte tagit höjd för Premium Economy hos LH mao)

Capture.PNG
 

AABack2ARN

Medlem
Kul! Och vilken kabin hamnar man i om man uppgraderar en Y elelr B-biljett numer? Premium economy? Någon som vågar testa?
 

agehall

Medlem
Beror på vilket bolag vi pratar om skulle jag säga, men i de flesta fall är väl M en rätt hög bokningsklass i economy.

Dock kan man konstatera att uppgraderingsbara ekonomibiljetter oftast är en dålig deal. De är i de flesta fall dyrare än om man köpte business från början.
 

Flying P

Medlem
Intressant! så även bokningsklass M och andra går att uppgradera?
Utgångspunkten är att Y och B går att uppgradera, andra inte. Dock finns det ju alltid undantag. På Swiss tex lan man uppgradera M också. Detta är officiella regler. Sen finns det givetvis tex IT-glitches, mänskliga faktorn eller rena missförstånd som gör att uppgraderingar från andra bokingsklasser kan gå igenom.
 

Flying P

Medlem
Beror på vilket bolag vi pratar om skulle jag säga, men i de flesta fall är väl M en rätt hög bokningsklass i economy.

Dock kan man konstatera att uppgraderingsbara ekonomibiljetter oftast är en dålig deal. De är i de flesta fall dyrare än om man köpte business från början.
Ja det stämmer men oftast finns discounted business class inte längre tillgängligt om man måste boka sent, då blir man tvingad att pytsa ut 15-20 KSEK för en ekonomibiljett eller 30-40 KSEK för en J, C eller D biljett. Surt sa räven då jag tillhör de som oftast bokar en till två veckor före avresa. Å andra sidan får jag oftast 100-150% intjäning i ekonomi plus eventuella statusbonusar.
 

agehall

Medlem
Allt beror ju på resmönster. När jag pendlade till Afrika så var det inte sällan billigare att köpa business även om det var nära inpå avgång.
 
Toppen