Förvirrat att uppgradera för poäng på Star Alliance partners

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av jurgenb, 2 Juni 2015.

  1. jurgenb

    jurgenb Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    Har en Premium Eco bokad hos Lufthansa ARN-MUC-SFO, SFO-FRA-ARN inom kort och tänkte att det vore kul o pröva o se vad som händer på sas.se och deras sida för Uppgraderingar för poäng på *A.

    Enligt SAS själva är det ju endast Fullpris Economy (Y, B) som går att uppgradera till Business, men varför inte Pr Eco är ju dyrare men verkar ge samma poäng som Y gällande intjäning inom Lufthansa om jag läste rätt. Sak samma.

    Så jag körde in alla detaljer från bokningen på SAS sida för detta och JA det fanns tillgänglighet i utresan att köra Business MUC-SFO men dessvärre ingen tillgänglighet SFO-FRA för återresan.
    Med valet, Bekräfta! Men också detaljen att detta skulle kosta 70000 EuroBonus poäng, vilket jag tyckte var fel då varje väg är 35000 EuroBonus enligt Star Alliance upgrade - SAS

    Så jag tryckte Avbryt (med baktanken nu kommer det säkert strula) - mycket riktigt!
    Vid sök för upg endast för utresa MUC-SFO så fanns nu inte längre någon tillgänglighet.

    Samtal med SAS CC och en lång väntan på ca 10 min kom svaret, du har fel biljettklass för att uppgradera. Jo tack jag vet men jag hade ändå chansen att trycka Bekräfta, gissar att min halvdanna bokning reserverade platsen ändå eller något sådant. Men det ville CC inte vara behjälplig med i någon form.

    Så frågan är ju, är det fel i gränssnittet hos SAS/OT (som sköter upg enligt SAS CC) eller är det bara så att SAS helt enkelt missat att uppdatera att också Lufthansa Pr Eco faktiskt också går att uppgradera (vilket Lufthansa själva erbjuder med M&M men med något färre poäng såklart).
     
  2. Intressant...Jag har ett liknande problem. Försöker hitta eco-biljetter med Lufthansa till Buenos Aires i bokningsklasserna Y eller B, som anges vara dom enda som går att uppgradera. Men finns inga biljetter i dom bokningsklasserna, inte äns om jag söker på Premium eco.
     
  3. jurgenb

    jurgenb Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    Premium Economy hos Lufthansa verkar hålla sig enbart till E och G
     
  4. Menar du att det inte finns lediga platser i Y eller B klass eller finns det inga priser överhuvudtaget?

    För din information finns det följande priser från Linköping till Buenos Aires t/r som Lufthansa biljett.

    BFFSW: 27.123 SEK exkl. skatter
    YFFSW: 33.038 SEK exkl. skatter

    Om ett företag inte har specialavtal med Lufthansa, köper de nog inte de här biljetterna frivilligt. Det blir nog billigare att köpa en rabatterad Business class biljett hos något annat flygbolag.
     
    Christian R gillar detta.
  5. Flying P

    Flying P Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Premium ekonomi på Lufthansa bokas i G, E eller N där G är högsta bucket.
    Att inte finna biljetter i B eller Y när man söker på premium ekonomi är helt logiskt då B och Y är vanlig ekonomi.
    Dock, Y brukar alltid öppnas upp om man väntelistar då Lufthansa tjänar otroligt bra med pengar på dessa dyra fares.
     
  6. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    @agehall har nog en del saker att säga om uppgraderingar.
     
    agehall gillar detta.
  7. jurgenb

    jurgenb Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag ser gärna att frågan håller sig till min ursprungliga fråga, ska det gå att uppgradera en G eller E biljett hos Lufthansa till Business Class med sina EuroBonus poäng eller ej. Inte enligt SAS websida eller kundtjänst men verkade ju gå bra enligt deras upg sida (som tydligen körs ihop med OptionTown)
     
  8. Det är ganska enkelt att ta reda på. Officiellt svar: Nej

    Uppgradera med pong p Star Alliance och SAS - SAS
     
    Christian R gillar detta.
  9. Christian R

    Christian R DYKWIA

    Det lyder ekstremt underligt at point-opgraderinger hos Star Alliance partnere skulle gå igennem OptionTown, det lyder som noget kunderservice har misforstået.
     
  10. jurgenb

    jurgenb Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja kundtjänst är ju inte känd för o vara pålästa. Men återigen jag hade en knapptryckning kvar.. "Bekräfta" så skulle påstå att det verkar ju ha gått o boka uppgraderingen (tills platserna då verkar ha tagit slut) och följdfrågan blir ju, en Y biljett är ju billigare än en G så varför skulle det inte funka med samma antal poäng som du måste lägga om du har en Y biljett. Vilket det ju uppenbarligen verkade göra dessutom! Dvs har SAS missat att uppgradera sina egna tabeller?!
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×