Försvunnen barnvagn

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Bryant, 27 Juli 2013.

  1. Bryant

    Bryant Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Eftersom det var SAS som flög lägger jag frågan här till att börja med.

    Vi flög ner till Rom i torsdags (25/7) tillsammans med några vänner. Vännerna checkade in en liggvagn och bilbarnstol (två delar) på Arlanda i den obligatoriska plastpåsen. När vi kom fram till Rom och påsen kom på bandet så saknades vagnen men stolen låg kvar i påsen. Detta resulterade i att en ny vagn införskaffades. En vecka i Rom med en tremånaders kan bli aningen kämpigt utan.

    Nu till frågan. Är det någon här inne som har koll på deras rättigheter när en sådan här sak inträffar? Kan de få tillbaka pengarna för den nya vagnen?

    Edit: Det var ett direktflyg ARN-FCO.
     
  2. Svenska73

    Svenska73 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Försvunnen barnvagn..

    Vet ej re från flyget men vår hemförsäkran på IF gav oss 2000 när vår vagn var 1 dag försenad.
     
  3. Bryant

    Bryant Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Försvunnen barnvagn..

    Det är den summa de har sett och SAS har 4v på sig innan den verkligen är borta. Lite trist när vagnen kostar 4ggr mer och dyker vagnen upp har de två st..
     
  4. Stefan62

    Stefan62 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Finns det någon annan försäkring?

    Det kan räknas som bagage-försening - såväl SAS som hemförsäkring samt ev kortförsäkring bör gälla.
     
  5. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    SAS lär inte ta något större ansvar för en eventuell försening. Några höga ersättningsbelopp lär de inte betala ut för en sådan. Det är därför det är viktigt att ha en bra reseförsäkring via kreditkort, hemförsäkring eller traditionell reseförsäkring.

    OM vagnen verkligen skulle vissa sig vara försvunnen för gott (det vill säga ett konstaterande om ett par veckor) så är det en helt annan historia. DÅ är SAS ansvariga att ersätta vagnen upp till ett fastställt belopp baserat på SDR. Det går att utläsa vad beloppet är på SAS hemsida.
     
  6. Randy Marsh

    Randy Marsh Medlem

    Ort:
    Bergen
    Land:
    Norge Norge
    Det verkar vara en del riktigt klåfingrigt, värdelöst patrask bland dem som jobbar med bagagehanteringen för SAS i FCO. Har en kollega som reste dit med SAS i maj, när det bröt ut en strejk bland markpersonalen på FCO. Han fick aldrig sitt bagage under den helg han var där, det tog flera veckor att få tillbaka det. När han till sist fick tillbaka väskan hade de stulit iPaden som han, dumt nog, packat ned i det incheckade bagaget. Fick dessvärre inte tillbaka några pengar för just iPaden via sin reseförsäkring eftersom den inte täcker värdesaker som t ex elektronik i incheckat bagage.
     
  7. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Det gäller tyvärr HELA FCO oavsett flygbolag man flyger dit eller därifrån med. Jag har fått mitt bagage ståendes på FCO fler gånger än någon annan flygplats. Det bästa har alltid varit att SJÄLV lokalisera väskan och se till att få italienarna att fatta att de ska skicka den vidare istället för att lägga den i "to take care of later" högen där alla andra väskor läggs. Så det är tyvärr inget unikt för SAS bagagehantering. :(
     
  8. Randy Marsh

    Randy Marsh Medlem

    Ort:
    Bergen
    Land:
    Norge Norge
    Tack för tipset, ska komma ihåg att endast ha med handbagage nästa gång jag reser till FCO. Var där senast 1996, så det börjar bli dags för en ny tur nu. :)
     
    1 person likes this.
  9. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Eller en incheckad väska i kombination med en bra reseförsäkring och ett stort mått tålamod! ;)
     
  10. Chrille

    Chrille Medlem

    Ort:
    LLA
    Land:
    Sverige Sverige

    Om man reser frekvent så händer det förr eller senare att något bagage blir försenat eller försvinner. Men på en direktlinje? I så fall för att det inte blivit lastat av någon anledning. I det här fallet verkar det dock som att påsen öppnats och en del av innehållet "försvunnit". Det borde ju vara minst sagt pinsamt för flygbolagen att råka ut för detta. Varför försöker man inte komma tillrätta med den här typen av problem på ett mer aktivt sätt?

    För övrigt, vem fan snor en barnvagn? Hur lågt kan man sjunka?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×