Senaste nytt

Förstaklass till Sydney - mina intryck!

Gjorde i Augusti en resa från Stockholm till Sydney och fick då bekanta mig med förstaklass i 3 flygbolag jag aldrig testat innan. Reseberättelsen kommer handla om first-flygningarna. Det kommer vara en del fokus på mat eftersom det är ett av mina stora intressen. Jag och mitt resesällskap tar alltid olika rätter för att få testa så mycket olika saker som möjligt.

Min betygsskala för flygplansmat är
Kod:
1-4 Olika grader av oätligt
  5 Likgiltighet (kunde lika gärna varit utan)
  6 Helt okej men inte mer
  7 Ganska gott men oinspirerat och tråkigt
  8 Bra ambitionsnivå, men utförandet kanske haltar lite
  9 Mycket bra utförande och spännande välbalanserade smaker
 10 Samma klass som jag förväntar mig från en bra restaurang på marken

Sammanfattning av rutten:
Kod:
ARN-CPH: SK Plus
CPH-SIN: SQ First
SIN-BKK: SQ Business
BKK-SYD: TG First

SYD-BKK: TG First
BKK-ICN: TG Business
ICN-FRA: OZ First
FRA-ARN: LH Business


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Inledning
Målet med förstaklassprodukter måste ändå vara att man genomgående ska känna att det är en premiumprodukt och att den "illusionen" ska hålla under hela resan. Ibland upplever man små detaljer som gör att hela bubblan spricker och premiumkänslan försvinner för stunden. I mina sammanfattningar av flygningarna kommer jag lägga en del fokus på just sådana saker som spräcker förstaklass-bubblan. Ofta kanske det låter petigt, löjligt eller rent av snobbigt men dessa detaljer får fokus av mig eftersom det är ett kul sätt att jämföra på vilket sätt de olika flygbolagens produkter brister :)

Resan börjar i Stockholm klockan 02:45 på morgonen och taxin är bokad till 03:30. Jag har inte sovit en sekund och det är anmärkningsvärda 25 grader varmt ute när vi hoppar in i taxin. Tur att man ska resa till kylan!

CPH-SIN
Flygningen jag sett fram mot mest är av naturliga skäl Singapore Airlines förstaklass till SIN. Väl ombord denna Boeing 777-300ER blir jag faktiskt förvånad över hur fint det är trots mängden bilder och videos jag konsumerat om denna produkten. Allting känns nytt och det luktar väldigt gott i kabinen. Det enorma skinnsätet ger en svårslagen känsla av lyx. Businessclass-produkten ser också helt otrolig ut också måste jag tillägga. Det är fullsatt i First. Utöver oss (vi är 2 i resesällskapet) är det en dansk och en pilot som ska positionera sig i SIN, han sover hela resan.

Tyvärr spricker first-bubblan ett par gånger under serveringen när det kommer till maten. Först kommer ett par förrätter som var helt otroliga, 9-10 på betygsskalan. Tyvärr är huvudrätterna otroligt tråkiga och oinspirerade, 6-7 på betygsskalan. Frukosten är verkligen ingen höjdare där både äggröra och bacon är 5 enligt min betygsskala.

Toaletten lämnar en del att önska. Det är i princip en vanlig ekonomi eller businesstoa där man ställt in fina produkter från Lalique. Känns inte så premium att slå armbågarna i väggen när man försöker byta om till sin pyjamas. Här spricker first-bubblan återigen! Ett plus är att det luktar väldigt gott på toaletten och personalen städar och fixar i ordning efter varje besök!

För att avsluta lite positivt: IFE är mycket bra och filmutbudet är inspirerande. Bose-lurarna är så bra att jag inte behöver ta upp mina egna. Personalen är otroligt professionella på denna flygningen och lägger sig på precis rätt nivå när det kommer till hur påpassliga de är. De är också precis lagom formella och vågar rekommendera saker i istället för det man ursprungligen hade beställt. Man får intrycket av att de är experter på mat och dryck och man litar på det dom säger. Jag känner mig oerhört bekväm!

Kolla in @Brandtens grymma bilder från samma flygplan eller alla bilder på finalcall.travel

BKK-SYD
När det kommer till Thai är det främst 2 saker som spräcker min first-bubbla. Det första är att kabinen är oerhört sliten. Mattan på golvet är trasig och hoplappad likt ett lapptäcke. Sätet är slitet och knappar och kontroller är så slitna att det knappt går att utläsa vad det står. Det andra är maten. Det mesta känns aningen sunkigt och ofräscht, t.ex. fick jag in en pilgrimsmussla i någon rätt som jag undvek att äta för att den kändes inte fräsch. Brödet är förmodligen det sämsta jag ätit i hela mitt liv. Alla förrätter/mellanrätter var 4-5 på betygskalan. En rödcurrybaserad huvudrätt var 6-7 och citronpajen till dessert var en 8.

Toaletterna på denna 747 lider av samma problem som på Singapore-flygningen. Förstaklass-bubblan spricker så fort man går dit. IFE är mer eller mindre helt oanvändbart eftersom hårdvaran är så gammal och hörlurarna är också oanvändbara enligt mig. Jag är heller inte så förtjust i servicen ombord, men det är möjligen en smaksak. Det jag inte tycker om är personalens inställsamhet och nervositet kring minsta lilla grej. Det gör att jag också är blir nervös och på spänn så fort man ska prata med någon i personalen.

Flygningen avslutas dock positivt eftersom frukosten som serveras är helt otrolig. En 10/10 omelett som hade gjort Jacques Pépin stolt. Allt annat på tallriken smakar som att det är nystekt och väldigt bra.

Övriga positiva inslag: Alla viner som serveras är väldigt bra, jag uppfattar vinlistan som väldigt smakfull och genomtänkt. Bokar nog inte 747 med Thai igen framöver, blir förhoppningsvis en A380 om det blir Thai igen i framtiden.

SYD-BKK
Här råkar vi ut för den gamla förstaklasskabinen. Det kom som en liten chock när vi gick ombord. Men i ärlighetens namn gjorde det inte jättemycket eftersom kabinen var mycket fräschare än den nya förstaklassprodukten på hitvägen, om man kan bortse från "retro"-looken. Mattan på golvet var ny, och sätena kändes nya, osv. I övrigt en ganska liknande flygning som på hitvägen, fast ingen frukostservering :(

BKK-ICN (Business)
BKK till ICN blev ändrad från en B747-8 med förstaklass till en A350 utan förstaklass så då fick vi chansen att prova på Thai airways nya Businessclass. Jag kan inte hjälpa att känna att trots businessclass så känns det ur flera aspekter lyxigare än förstaklassprodukterna vi nyss provat. Kabinen är fräsch, IFE lysnande, och toaletterna är fräscha med fina golv osv. Jag testade ingen mat eftersom jag sov större delen.

ICN-FRA
Detta visar sig bli resans bästa flygning. Det är en gigantisk förstaklasskabin men bara 4 resenärer. Det är en svårslagen lyx att sitta i sitt bås och kunna stänga helt om sig. Maten är genomgående 9-10 på betygskalan och bibimbapen till huvudrätt är en solklar 10:a, verkligen en fullträff. För mig är det också en lyxig känsla att kunna gå runt, gå upp på övervåningen och sträcka på benen. Det blir mer och mer uppenbart för mig att det är aningen orättvist att jämföra förstaklass i A380 mot icke-A380.

Finns nästan ingenting som gör att förstaklass-bubblan spricker på denna flygningen. Men om jag ska krysta fram några negativa saker är det att trots att IFE är väldigt bra hårdvarumässigt så är filmutbudet superdåligt. Det är för varmt i kabinen till och från men efter jag påpekade det till personalen så blev det bättre. Kudden är lite för liten/platt. Gillar heller inte att man lämnar undan sitt bagage till personalen. Vid 2-3 tillfällen ville jag ha saker ur min kabinväska och då hade jag föredragit att ha den nära till hands.

Servicen är mycket bra men kanske inte riktigt lika vass som Singapore, tror en del av det beror på språkbarriären. Deras engelska var aningen svår till och från. Sammantaget ändå mitt livs bästa flygning och jag längtar tills jag får möjligheten att flyga med Asiana igen.

Inte så mycket bilder men jag hoppas ändå att någon uppskattade att läsa mina personliga intryck från dessa flygresor.
 

Canadien

Medlem
Tack för en bra rapport. Det är ju helt klar så att kvalitén är ojämn, främst beroende på att de försöker krama ut så mycket som möjligt ur sin gamla hårdvara. Thai First kan jag inte se att någon skulle vara nöjd med om man betalat listpris i cash för den.

Jag skulle gärna se lite mer rapportering om marktjänsten också. Asiana är ju inte så starka där. Överlag är ju Star Alliance First ganska uselt på marken när man reser från out stations.
 
Toppen