Första landningen förra veckan av en A380 i Skandinavien

Diskussion i 'Nyhetskommentarer' startad av BusinessClass, 7 December 2015.

  1. BusinessClass

    BusinessClass Redaktör

    Emirates Airbus A380

    Emirates första rutt med en A380 till Skandinavien landade i tisdags i Köpenhamn. Det är första gången ett flygplan av typen sätts in i reguljär trafik från en flygplats i Skandinavien. Dubbeldäckaren landade på Kastrup 12:20 och efterföljdes av en liten tillställning för personal från flygbolaget, lokala danska politiker och representanter från flygplatsen. Emirates har…
     

    Se hela inlägget

  2. marbe166 och Cristoffer Cedergren gillar detta.
  3. Detta har redan avhandlats i en tråd här :)

    Dessutom har Airbus varit och besökt Arlanda med A380 förut väl?
     
    Huggan gillar detta.
  4. Andreas Eriksson

    Andreas Eriksson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Lufthansa var först på Arlanda, jag var själv där i ottan.
    Var länge sedan. 5 år sen kanske?

    Dock är det som artikeln tyder: 'Det är första gången ett flygplan av typen sätts in i reguljär trafik från en flygplats i Skandinavien.'

    Men rubriken är av aftonbladet nivå.
     
  5. Axelzon

    Axelzon Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Känns väl som att artikeln var ganska tydlig: Reguljärtrafik..

    Att reguljärt trafikera en rutt/flygplats är inte samma sak som "tester" av landningsbanor eller landningar för att släppa av sjuka pax.
     
    palmen och agehall gillar detta.
  6. crazy voyager

    crazy voyager Medlem

    Intressant fördelning av säten med 58 Business och 557 Ekonomi.
    Jag vet inte rakt av vad EK treklass 380 har men jag Lufthansa t.ex. har om jag minns rätt 98 businessäten på sin fyrklass A380.
    Att ha så mycket ekonomi ger förvisso mycket säten men yielden borde väl bli dålig? Dessutom är A380 notoriskt dålig på att ha med sig last, kanske inte ett problem på kastrup (som man väl redan trafikerar med en dedikerad frakt-777 såvitt jag vet) men det är något som redan såvitt jag förstår gör att man ibland inte sätter in A380 på vissa rutter.

    A380 har såvitt jag förstår största vinning att den ökar mängden premiumstolar ganska mycket mer än driftskostnaden, men om man sedan tar bort dessa premiumstolar, är då satsningen värd det? hade vart väldigt intressant (och tyvärr sannolikt kommersielt känsligt för flygbolagen) att få se lite siffror.
     
  7. Så här såg det ut när en A380 (från Lufthansa) landade på Arlanda första gången.
     
    GOTATH och Cristoffer Cedergren gillar detta.
  8. Jag älskar verkligen A380 som koncept och design men gillar personligen inte att flyga med den.
     
    Axelzon och Helge Haugen gillar detta.
  9. Helge Haugen

    Helge Haugen Medlem

    Ort:
    Tjøme
    Land:
    Norge Norge
    Jeg var på Gardemoen for flere år siden når Airbus - Airbus 380 hadde testflygning med flyet. Den gangen testet de landing under vinterforhold. Personlig har jeg reist med A 380 noen ganger, og er ikke imponert. Prøver andre i steden om det passer.
     
  10. Axelzon

    Axelzon Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Håller med dig! Min favorit är B747 ett till utseendet och skapelsen det häftigaste planet jag rest med såväl med Thai (gamla business/Premium Eco) eller Lufthansa First vilket verkligen kryddade på känslan på andra våningen.
     
    Kricka gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×