Senaste nytt

Första klass med Malaysia Airlines A380 till Kuala Lumpur

Alf

Medlem
Inledning

Denna reserapport handlar om min och hustruns resa med Malaysia Airlines (MAS) till Malaysia som genomfördes under jul/ nyår 2013/2014. Rapporten handlar främst om upplevelsen av flygningen i Första klass med Malaysia Airlines. Jag beskriver även kortfattat de anslutande flygningarna med tillhörande transit för att få en bättre helhet. Jag har valt att skriva detta som en reserapport istället för att använda formuläret för recensioner för att kunna göra lite större utsvävningar och få med hela resan. Jag skall senare försöka extrahera ut de delar som gäller MAS A380 och lägga in detta i en recension.

För drygt ett år sedan blev Malaysia Airlines medlem i One Word alliansen (OW). Möjlighet gavs då att välja MAS till Asien och prova deras F-klass och A380 på resan. När jag började planera resan under våren 2013 fanns det platser från London (LHR) till Kuala Lumpur (KUL) men dessa var bokade när vi bestämt oss. Då återstod bara Paris (CDG) och därifrån fanns det platser. Det är bara från dessa två flygplatser i Europa som MAS flyger med A380, vilket är deras enda flygplan på långlinjerna som har F-klass.

Jag har tidigare endast rest F-klass med de USA bolag som flugit från ARN och det har mestadels varit med American Airlines på den tiden de flög ARN-ORD. Dåtidens stolar i F-klass var ju knappt i samma standard som C är idag. När det gällde maten var den helt i klass med dagens F-klass med undantag från att servering av kaviar försvann mot slutet.

Utresa till Paris (CDG) med SAS

ARN-CPH
Flight: SK 1423
Avgångstid: 13:35
Kabin: SAS Go
Sittplats: 11E/F
Flygplanstyp: B737-700

CPH-CDG
Flight: SK 559
Avgångstid: 15:25
Kabin: SAS Go
Sittplats: 12E/F
Flygplanstyp: A320

Anslutningsresan till CDG gjordes med SAS eftersom det inte gick att få en passande anslutning med något bolag inom OW. Köpte därför två SAS Go för 850 kr/styck.

Eftersom vi är statuslösa på SAS användes Menzies Lounge där man kan använda Diners eftersom man får ett antal besök per år, beroende hur mycket man handlat för. Tyvärr är dessa personliga så trots att jag hade tillgång till över 10 besök under 2013 kunde jag inte använda något intjänat besök åt hustrun eller någon gäst. Detta är riktigt dåligt, istället brinner tillgången på 11 besök inne som jag inte hann utnyttja under 2013. Nu blev hustrun ändå gratis insläppt med motivering att dom inte kunde erbjuda full service, espressomaskinen var trasig.

Resan gick via CPH eftersom det inte fanns något direktflyg från ARN den dagen. Inget särskilt att nämna om SAS på sträckorna, fullsatt plan och man sitter inklämd i en tresätes rad med minimal service i Go. Nu lyckades jag faktiskt som statuslös att få tag på platser vid nödutgången vilket förbättrade komforten. Man får vad man betalar för på SAS så det är helt OK med SAS Go på så pass korta sträckor. SAS blev 20 min sena till CPH men landade i rätt tid på CDG där vi ankom till Terminal 1.

Hade bokat in en övernattning på Hyatt Regency på CDG för att få bra med tid för byte och gardera mot förseningar. Eftersom sträckan ARN – CDG inte ingick i min bokning till Malaysia fanns det ju inget bolag som tar på sig vidare transport om det blir försening med missad anslutning. Är det något man måste ha gott om vid byte av flyg på CDG, så är det tid och tålamod. Hotelltransfer till hotellet från Terminal 3, efter att ha tagit flygplatståget från Terminal 1. Hade bokat ett Regency Club rum så det fanns lite att äta vid ankomst och en bra frukost på morgonen.

Avresa från Paris (CDG)

Dagen efter blev det hotelltransfer till Terminal 3 och flygplatståget vidare till Terminal 1.

Incheckning

Malaysia Airlines använder Terminal 1 på CDG. Incheckning med egen disk för First. Ingen kö utan incheckning gick ganska snabbt bortsett från att det var en del strul med mitt biljettnummer så det fick ändras. Givetvis måste då supervisor tillkallas. Inget märkvärdigt bemötande vid incheckningen utan det var vänligt och effektivt.

Bild 1.jpg
Incheckning på CDG

Passkontroll

Det finns ingen Fast Track för F och C passagerare till passkontroll eller säkerhetskontroll i Terminal 1. Som vanligt på CDG var det en lång kö fram till passkontrollen. Det är nu man börjar inse att det behövs gott om tid och ett stort tålamod. Det tog ca 45 min att ta sig genom passkontrollen.

Väl inne i transithallen Inhandling av nödvändiga Taxfreevaror och sedan till loungen.

Lounge på CDG

MAS använde Icon lounge. Denna lounge är belägen i samma område som de flesta andra flygbolag har sina lounger på. Det fanns således ingen F-klass lounge för MAS F-klass passagerare på CDG.

Utbudet i loungen var inte så tilltalande. Vi var där på fm och det fanns bara lite croissanter och någon färdig sandwich. Önskades vin fick man beställa detta i en bar. Inredningen med soffgrupper var trevlig men det var redan ganska trångt. Detta är definitivt ingen höjdarlounge som ger någon lyxig F- klass känsla inför resan om man skall resa i F- klass.

Det var utan saknad vi lämnade loungen och begav oss till den satellit som avgång skedde från, vilket var Gate 27.

Säkerhetskontroll

Säkerhetskontrollen var i anslutning till gaten. Rätt långa köer till säkerhetskontroll och trångt i gaten med tanke på att nästan 500 passagerare skulle gå ombord.


Ombordstigning

Boarding påbörjades 11:15. Egen kö för boarding av F och C med gemensam brygga. Bryggan var ansluten till nedre däck. F-klass passagerare tog till höger väl ombord på flygplanet och C-klass passagerarna tog trappan upp till övre däck.

Ombord på Malaysia Airlines

CDG-KUL
Flight: MH 021
Avgångstid: 12:00
Kabin: Första klass
Sittplats: 1D/G
Flygplanstyp: A380

Bild 2.jpg
Malaysia Airlines A380

Blev välkomnade ombord med namn av purser och flygvärdinna som visade oss till våra platser. Vi blev informerade om att vi skulle bli de enda passagerarna i första klass. Detta såg ju lovande ut för en god service.

Innan start var det utdelning av meny och trivselgrejor såsom necessär och pyjamas.

Bild 3.jpg
Innehåll i necessär

Första klass bestod av 8 suiter med konfiguration 1+2+1 i två rader. Utrymmet var väldigt bra, handbagaget stuvades under fotpallen (som även kunde vara ett säte för en gäst). Datorväska och andra småprylar som skor ställdes i en liten garderob bredvid fotpallen där man även kunde hänga sina ytterkläder. Allt man kunde behöva under flygningen fanns på platser man lätt kom åt under hela resan.

Entertainmentsystemet hade en 23” skärm som gjorde att det nästan blev som i soffan hemma.

Det fanns två toaletter för F-klass. Toaletterna var av normalstorlek men mindre än den toalett som fanns längst fram i C-klass på övre däck. Snygga och fräscha toaletter med allt man kan behöva under resan.

Avgångstiden var riktigt optimal för att man skulle kunna få tid att njuta av hela servicekonceptet och även få en bra stund att sova på. Flygtiden beräknades till 12 timmar. Tyvärr blev det en försening på drygt 1 timme eftersom man inväntade ett anslutande plan. Även om det anslutande planet inte var så mycket försenat tar det ju en oändlig tid att slussa passagerarna genom pass-och säkerhetskontroll på CDG.

Bild 4.jpg
Stol i First, mittraden med två stolar i par

MAS serverar ingen alkohol innan start, men väl deras signaturdrink, Rubi Passion. En mycket god drink, trots att den var alkoholfri, som innehåller te blandat med calamani juice med tropiska kryddor.

Bild 5.jpg
MAS signaturdrink, Rubi Passion

Efter en försening på drygt en timme blev det puchback och taxning till Bana 27L för start västerut. Jag upplevde A380 som lite tystare flygplan än andra jag åkt men ändå inte så tyst som jag trodde den skulle vara.

Bild 6.jpg
Taxning till Bana 27L på CDG


Kort efter start gjordes en 180 graders högersväng för att komma på rätt kurs och vi steg mot marschhöjd.

När säkerhetsbältesskylten släckts serverades champagne med en skål nötter och beställning togs upp på önskade drinkar. Det var statuschampagnen Dom Perignon 2002 som serverades. I menyn stod det att det var årgång 2003/2004, jag har ingen aning om skillnaden. Eftersom det stod 2002 på flaskan så var det väl den årgången som gällde. (Som om jag skulle känna någon skillnad)

Bild 7.jpg
Champagne, Dom Perignon 2002

Meny presenterades med sina olika alternativ och beställning togs upp på önskad varmrätt.
Jag hade försökt beställa huvudrätterna i förväg via ”Chef on Call” på MAS hemsida”. Detta hade inte fungerat så bra. Jag märkte det när jag fick kvittens på beställningen, då hade maten jag beställde på utresan hamnat på hemresan. Jag försökte via deras hemsida ändra detta, men tydligen utan någon framgång. Jag fick dessutom tillbaka ett mejl med att det var fel mejladress trots att jag använt adressen på MAS hemsida. När begäran om ändring äntligen kom fram var det för sent att ändra.

Ingen skada skedd det fanns hyfsat utbud på menyn. Det blev istället Grilled Tiger Prawns från menyn.

Bild 8.jpg Bild 9.jpg
Meny

Med champagne som fördrink påbörjades serveringen av smårätterna.

Första rätten var anka med melon och sesamräkor i mango. Smakade bra i all sin enkelhet.

Bild 10.jpg
Förrätt, Anka och räkor

Nästa rätt som serverades var MAS berömda satay spett bestående av biff och kycklingkött. Dessa serverades med en utsökt jordnötssås och en välkryddad sambalsås med gurka som tillbehör. Denna rätt är en nästan en anledning till att välja MAS. Detta är MAS signaturrätt som även serveras i Business klass på samma sätt. Stora fina satespett med massor av jordnötssås till och det går att få påfyllning för den hungrige. Blanda jordnötssåsen med lite av sambalsåsen och du får en himmelsk sås till spetten. Här ligger TG efter med sitt lilla smakprov på satay som dom brukar servera.

Bild 11.jpg
Förrätt, MAS berömda satay spett med kyckling och biff

Nu är det dags för dagens höjdare, kaviar och lax. Fortsatte med champagnen till kaviaren och laxen. För att få riktig stil och en bra smakupplevelsen på kaviaren så beställde jag en kall vodka som tillbehör. Det är vodkan som är pricken över i när kaviar inmundigas, lika viktig till kaviaren som en snaps är till sillen. Smakade bra som alltid med alla sina tillbehör. Kaviarkornen var av en mindre art mot vad jag fått tidigare men smaken var som den brukar. Blinin var lite torr så det blev att det rostade brödet istället att lägga kaviaren på.

Bild 12.jpg
Kaviar och lax med en kall vodka

Med risk att få forumets champagnemaffia på mej måste jag tyvärr meddela att jag inte tillhör de som uppskattar Dom Perignon eller någon annan ”fin” champagne. Jag tycker den smakar som vilken champagne som helst. Tycker att den ”champagne” som serverades på BC resan med MD80 smakade lika bra.

Efter denna maträtt beslutade jag att avsluta intaget av champagne på denna resa, utan att blivit hängiven av denna dryck.

Som huvudrätt beställdes Grilled Tiger Prawns i smörsås eftersom den förbeställda köttbiten lyste med sin frånvaro.

Bild 14.jpg
Huvudrätt, Grillade tigerräkor

Till tigerräkorna beställde jag det vita vinet, Joseph Drouhin Chablis Premier Cru ”Secher” 2011, Burgundy, France. Detta vin var enligt min smak mycket bättre än champagnen. Provade även det andra vita som var Fritz Haag Riesling Spätlese 2011, men det var på tok för sött tillsammans med mat. Tyvärr var räkorna lite överkokta, vilket oftast skaldjur blir när de serveras som flygmat och måste värmas upp. Smaken på rätten var god och smakrik.

Bild 13.jpg
Vinlista

Till samtliga rätter serverades extra bröd med ett bra urval. Vitlöksbrödet var perfekt.

För att rensa smaklökarna efter maten serverades en Hagen Denz glass. Dock serverades denna glass i sin pappburk, lite ogenomtänkt servering då det ser alldeles för billigt ut. Man borde lagt upp glassen på en tallrik med någon slags sås så hade det sett mycket trevligare ut. Ett klart minus för upplägget, eller rättare sagt, inte upplagt.

Bild 15.jpg
Glass serverad i sin pappburk

En ostbricka beställdes in med ett glas portvin. Det gick att välja mellan ost och frukt eller ta båda om man kände för det. För min del ett enkelt val, ostbricka är aldrig fel efter maten.

Bild 16.jpg
Ostbricka serverad med ett glas portvin

Under hela tiden var det en uppmärksam servering med bra koll på när glasen behövde fyllas på och porslin kunde dukas av. Skam vore det ju annars, med bara mej och hustrun att ta hand om.

Efter avslutad måltidsservering var det ca 8 timmar kvar till KUL. Vi blev tillfrågade om vi ville ha sängen bäddad och det kändes helt OK med att försöka få lite sömn innan ankomst till KUL. Sängen bäddades med kuddar och täcke. Jag vill påstå att det måste vara en av de bästa bäddarna jag sovit i på något flygplan. Sängen var mycket bekväm och bred, om än något hård att ligga i. Jag har inte så stor erfarenhet av dessa bäddar i suiter. Jag har bara tidigare åkt en kortare sträcka med TG i deras 747 version med 9 platser i F-klass och där det finns suiter, men jag upplevde dessa som ganska trånga. i. Man fick naturligtvis en passande pyjamas för natten så det var bara som fantomen att kliva in på toaletten och byta om.

Beställning av frukost togs upp innan läggdags.

Om man inte skulle blivit mätt av lunchen så fanns det lite optioner att beställa mellan måltiderna. Jag beställde två sandwichar med rostbiff att få i en dogybag för att äta senare under den 4,5 timmar taxiresan till Pangkor Island.

Inför natten beställde jag en single malt whisky, Glenlivet 18 år, och bad om några mörka chokladbitar som tilltugg, vilket naturligtvis då fanns med på brickan. Det var en värdig avslutning på måltiden och en bra början på insomningen som skedde med musik i de brusfria lurarna till Pavarottis underbara stämma. Livet kändes just då som när det är som allra bäst. Det var en tidvis skakig resa med en hel del lätt turbulens längs vägen, men jag fick en god sömn.

För att göra en liten parantes, så kom Pavarotti att förfölja oss lite på denna resa. Första målet på vår resa var en vistelse på Pangkor Laut Resort. Ett ypperligt ställe att bo på om man vill uppleva ett riktigt lugn och skön natur. Detta hade även Pavarotti upptäckt på sin tid. Han hade bott där vid ett flertal tillfällen och det fanns en suite som var uppkallad efter honom som han alltid hade tillgång till. På en av restaurangerna spelades bara musik av Pavarotti. Skall försöka göra en egen recension av detta ställe senare.

I övrigt använde jag inte Entertainmentsystemet något speciellt utan följde mest flygningens framskridande på kartan. Det var lättmanövrerat och det fanns ett stort utbud med filmer att välja på för den som önskade denna form av underhållning. Jag fördrar att sova istället.

Frukost serverades ca 2 tim. före landning och bestod av standardfrukost där man även kunde välja varmrätter såsom korv och ägg. Jag hade beställt en räkrätt som hette Nasi Lemak och som ofta äts som frukost i Malaysia. Denna rätt var mycket god men räkor till frukost var inte vad jag kände för just då.

På grund av morgontrötthet blev det inga bilder på frukosten eftersom det inte var något speciellt utan följde den standard som de flesta flygbolag med lite aktning serverar.

Vi blev 1,5 tim. sena till KL så det hade hunnit blivit ljust innan vi skulle landa så vi fick en fin överflygning av KL innan inflygning påbörjades till KUL. Flygplatsen ligger ca 9 mil söder om KL.

Jag fick vår dogybag med färdkosten inför taxiresan. Innan landning kom purser och flygvärdinna och tackade för resan och önskade god fortsättning och välkommen tillbaka.

Ankomst till Kuala Lumpur

Flygplatsen var lite klurig om man inte varit där tidigare. Flygplanet parkerade vid en gate vid en ny terminal. Från denna terminal får man åka tåg till gamla terminalen där man passerar immigration och tull samt hämtar upp väskorna. MAS delade ut Fast Track kort för F och C – klass passagerare så vi slapp de långa köerna till immigration.

Immigration gick fort genom egen kö med Fast Track kortet. Väskan kom ganska snabbt så det var bara att passera tullen och så var man ute.


Hemresan från Kuala Lumpur

Vi åkte ut till flygplatsen i mycket god tid för att avnjuta utbudet i MAS F- klass Golden Lounge som jag läst en del trevliga omdömen om. Avgången till Paris var inte förrän vid midnatt.


Incheckning

Incheckning skedde i samma terminal som där vi hämtade ut bagaget vid ankomsten. Incheckning skedde i en egen F- klass avdelning med en soffgrupp där man kunde vänta medan MAS tog hand om incheckningen.

Bild 17.jpg
Första klass inchecning i Kuala Lumpur

Det tog lite tid med incheckningen eftersom vår bekräftade seating på 1D/G hade getts till någon annan som redan checkat in. Supervisor blev tillkallad men han lyckades inte fixa till det mer än han lovade att meddela purser om att vi hade önskemål om att byta. Vem skulle tro att detta skulle fungera när någon redan lagt ner jobb på lägga beslag på dessa platser. Fungerade naturligtvis inte, men han hade ju avlastat sej själv ansvaret och överlåtit ansvaret till någon annan som inte ens visste om det. Detta är delegering under ansvar. MAS skyllde på att vår seating inte var bekräftad, vilket den var enligt mejl jag hade från MAS. Nu är inte MAS ensamma om detta, jag har råkat ut för samma sak med BA.

Försökte sedan få boardingkort på sträckorna med Finnair från CDG till HEL och vidare till ARN eftersom alla delsträckor var bokade på samma biljett. Inte heller detta lyckades MAS med. MAS skyllde först på att Finnair inte ingick i OW alliansen. När jag då pekade på en skylt på incheckningsdisken över alla ingående bolag i OW, där Finnair fanns med, var han tvungen att ge med sig. Han lyckades i alla fall inte få ut några boardingkort ur systemet för dessa sträckor trots att han var ivrigt påhejad av Supervisorn. Ny bortförklaring, man skyllde på att bokningen inte var öppen för incheckning ännu, trots att det var inom 24 tim. När vi senare kom till CDG visade det sig på Finnair avgångstavla att Finnar flighten även hade ett MH nummer! Supervisorn lovade nu med hela sin status att fixa boardingkort innan vi åkte och skulle lämna dessa till oss i loungen innan avresa. Om inte detta lyckades skulle han se till att deras representant i CDG hade med dessa boardingkort vid ankomst och lämna till oss när vi gick av planet på CDG. Ännu ett par intelligenta beslut av Supervisorn för att avlasta sej ansvaret. Naturligtvis fungerade inget av det han lovat. Jag hade räknat med detta så i loungen checkade jag själv in våra flighter på Finnair via Finnair hemsida så jag fick boardingkort i mobilen för dessa. Dessa ville jag ha för att kunna ta oss från Terminal 1 till terminal 2D via transit på CDG. Mera om detta senare.

Vi fick således nöja oss med boardingkort för MAS flygning. MAS lyckades i alla fall tagga bagaget till ARN. Jag vet inte om detta var bra eller dåligt, bagaget kom hem först 72 timmar efter oss. Troligen hade vi fått med oss bagaget om vi hämtat ut det på CDG och sedan checkat in det igen på Finnair. Jag orkade bara inte tänka på att stå i immigration en gång till på CDG så därför checkade vi bagaget hela vägen.


Passkontroll

Vi fick även Fast Track kort för säkerhetskontroll och passkontroll men det var det inga köer till passkontrollen när vi kom. Det gick smidigt att passera denna kontroll. Efter att ha passerat passkontroll var det att ta tåget till avgångsterminalen för vår flight, där även MAS Golden Lounge var belägen.

MAS Golden Lounge

Väl vid loungen blev vi hänvisade till deras businessklass lounge med beskedet att deras F-klass lounge var stängd för renovering. Man hade reserverat en egen liten hörna för F-klass passagerare och statushållare i businessklass loungen. Det var således samma utbud på mat och dryck oavsett vilken klass man åkte i. Drycker serverades från en särskild bar som man fick gå och hämta ut sin ranson. Det kändes inte särskilt bra och utbudet på drycker var minimalt.

Med maten var det nästan ännu sämre, ett bord med snittar, varav endast den med tonfiskröra var ätbar. Det fanns två varmrätter, någon sörja på kött som inte smakade nånting och en fiskragu som var sämre än vad som serveras på en skolbespisning. Man kunde även beställa nudlar som man fick tillsammans med en soppa och såg lika tråkig ut som det låter. Utbudet var således något av det sämsta jag upplevt. En klar besvikelse när man förväntat ett utbud i en F-klass lounge. Har skickat ett klagomål till MAS på detta och min seating. Det blev så småningom ganska trångt i loungen eftersom samtliga flygningar med MAS till Europa avgick vid midnatt.


Säkerhetskontroll

Säkerhetskontrollen gjordes i anslutning till gaten. Det fanns ingen kö för Fast Track trots att vi hade kort för detta. Långa köer till säkerhetskontrollen och det tog 30 minuter att passera.

Ombordstigning

Boarding skedde med egen brygga till F, C klass använde samma brygga eftersom C ligger på övre däck och trappan dit är belägen framför F-klass. Det var lite si och så med kösystemet så det blev att armbåga sej fram till viss del.

Ombord på Malaysia Airlines

KUL-CDG
Flight: MH 020
Avgångstid: 23:50
Kabin: Första klass
Sittplats: 1A, 2A
Flygplanstyp: A380

Väl ombord blev vi välkomnade med namn av purser och ansvarig flygvärdinna. Hela F med sina 8 platser var bokade. Vi fick som jag tidigare nämnt inte våra bekräftade platser 1D/G. Vi fick istället 1A och 2A. Nu är det ju så bra med utrymme i dessa suites att man kan använda fotpallen och sitta på. Det gick därför att sitta båda på en plats för att inta måltiden tillsammans, vilket jag tycker är ett måste när man reser tillsammans. Bordet man hade var otroligt stort och det var inga som helst problem med att duka för två.

Bild 24.jpg
Fotpallo som kan användas som gäststol

Flygtiden till Paris var beräknad till 13 timmar och 20 minuter. Man märkte på kartan och flygdata att det var kraftig motvind p g a jetströmmen från väster på resan. Ground Speed (GS) var flera gånger nere i 750 km/tim. Marchfart för A380 är 900 km/tim.

De flesta bytte direkt om till pyjamasen som delats ut. Eftersom jag skulle inta middagen i hustruns kupé så kändes det ju som att gå på restaurant och inte går jag på restaurant och dinerar i pyjamas, lite stil får det vara i F-klass. Jag tillhör inte kostymnissarna utan reser i bekväma kläder, men att inta middagen i pyjamas tycker jag inte känns helt korrekt.

Matutbudet var enligt samma koncept som på nerresan förutom lite andra maträtter. När det gäller huvudrätten så fungerade delvis förbeställningen med den reservationen att det var maten vi beställt för nerresan som nu levererades och inte Lobster Thermidor som vi beställt. Inga större problem med detta mer än det känns lite för mycket med en köttbit mitt i natten. Det är inte det optimala att njuta av maten och dryck i F- klass på en flygning som börjar vid midnatt. Jag kan i varje fall inte njuta av maten till fullo mitt i natten. Nu var det på ett sätt tur att det var så usel mat i loungen, detta gjorde ju att hungern smugit sig på. Annars har jag svårt för utbudet med utsökt mat i F- klass loungen och sedan god mat i F- klass på planet. Det blir bara för mycket, man kan ju bara äta sej mätt. Enda anledningen till att äta god mat i loungen är om man skall sova sej igenom hela flygningen och hoppar över maten.

Det blev i alla fall champagne för den goda sakens skull även på denna sträcka, jag hade bestämt mej för att ge Dom Perigon 2002 en ytterligare chans. Men tyvärr bästa champagneälskare, den blev inte bättre på hemresan så jag lägger ner projektet med att kunna bli en champagneälskare. Jag kan tyvärr inte heller skylla på åldern, eftersom jag blivit en whisky älskare på ålderns höst, och den inlärningen har gått bra. Visserligen håller jag mej bara till Single malt whisky, men i alla fall.

Lite om maten, till huvudrätt hade vi via Chef On Call beställt Lobster Thermidor, men den lyste med sin frånvaro och vi fick istället den rätt som beställdes för nerresan. För min del blev det Braised Lamb Shank som såg trevlig ut. Köttet var mört och lättuggat men tyvärr smakade det nästan ingenting, vilket är högst ovanligt när det gäller lamm. Rätten var pass smaklös så jag åt bara någon tugga.

Bild 18.jpg
Huvudrätt, lammet som inte var gott

Hustrun hade beställt Grilled Beef Tenderloin, vilket var ett mycket bättre val. Tyvärr, men till glädje för mej orkade hon bara äta en tredjedel, så jag fick överta resten. Denna köttbit var mycket bra tillagad, rosa i mitten och med en utmärkt smak samt med en välkryddad och god potatisgratäng till. Utsökt köttbit som jag nu blev jättemätt av.

Till köttet blev det ett rött Bordeauxvin, Clos de L´Oratoire 2008. Ett utsökt vin till köttet. Provsmakade även det andra röda som var en Schubert Pinot Noir 2010, ett gott vin som dock inte var tillräckligt kraftfullt till köttet.

Efter en stund kom flygvärdinnan in med en gratinerad hummer till mej som hon lyckats trolla fram från någonstans, eftersom jag nämnt att det var Lobster vi förbeställt. Nu var jag dock så mätt att jag bara orkade äta upp halva. Tyvärr blir skaldjuren som serveras sällan perfekta, de är i regel överkokta vilket gör att köttet blir segt, så även i detta fall.

Bild 19.jpg
Extra varmrätt, grillad hummer

Efter avslutad god middag bytte även jag till pyjamas för att inta en god whisky till god klassisk musik. Tyvärr missade nog flygvärdinnan sorterna, det blev i alla fall inte Single Malt denna gång så den fick stå kvar och skvalpa till någon plockade bort den. Jag somnade innan jag hann beställa en ny whisky av rätt sort.

Väckning för frukost skedde drygt 2 timmar innan landning. Mättnaden satt i så det blev endast en fralla och frukt. Hade i förväg beställt samma Malaysisk räkrätt som på ditresan och den orkade jag inte äta så jag avstod denna. Det serverades inte något tee eller kaffe eftersom det var lite turbulens och då fick inga varma drycker serveras. Fasten Seat skylten hade varit tänd mestadelen av flygningen eftersom det förekom lätt turbulens.

Innan landning kom purser och flygvärdinna och tackade för resan och önskade god fortsättning och välkommen tillbaka.

Landning enligt tidtabell kl. 06.20 i ett mörkt och molnigt Paris.

Avstigning genom främre dörren och F-klass var först ut.


Allmänt om komfort ombord på Malaysia Airlines

Jag var runt och tittade på de olika utrymmena. På nedre däck finns F- klass längst fram och sedan kommer köket innan ekonomiklass.

Det finns bara två rader i F- klass, skall man rekommendera någon rad så blir det rad 1 eftersom den är belägen längre bort från köket slipper man därmed lite skrammel från köket även om det inte upplevdes som besvärande. Stolen i F- klass har en pitch av 89” (2712 cm) och en bred av 26” (792 cm).

På övre däck finns C- klass uppdelad i två olika kabiner med kök emellan, varav den främre kabinen har 3 rader och nästa C-klass kabin har 8 rader, båda med 2-2-2 konfiguration. Indelningen av olika kabiner för C-klass gör att dessa inte känns för stora eller opersonliga. Enligt seatmap för A380 skall stolen i C vara flatbed men jag fick inte riktigt klarhet i detta. Jag har tidigare åkt MAS C- klass i B777 och där var det inte flatbed utan samma typ av stol som SAS har.

Bild 20.jpg
Business klass, främre kabinen på övre däck

Längst bak på övre däck finns även en ekonomiavdelning som är barn fri.

Hela nedre däck bakom F-klass är ekonomiavdelning. Mellan F- klass och ekonomiklass finns köket.

Bild 21.jpg
Ekonomiklass på nedre däck


Det kan nämnas att det även finns ett litet bönerum för de muslimska passagerarna. För att knäböja åt rätt håll finns det en bild med kompass i Entertainmentsystemet som visar riktningen mot Mekka under hela flygningen.

Bild 22.jpg
Kompass i Entertainmentsystemet som visar riktningen mot Mekka och närmaste stad


Transfer på CDG mellan Terminal 1 och Terminal 2

Vid ankomst till T1 Gate 26 blev det transfer till Terminal 2. Vårt anslutande Finnair flyg avgick från Terminal 2D. Boardingkort för Finnair fanns i mobilen så det var bara att leta reda på hur man tog sig till Terminal 2. Från satelliten vi kom in till fanns en utgång för transferpassagerare till Terminal 2. Vi fick passera pass och säkerhetskontroll i vår satellit i Terminal 1. Efter lång kö i säkerhetskontrollen blev det vidare till en gate med väntsal för transferbussen. Bussen tog oss till Terminal 2A genom att köra runt halva flygplatsen. I Terminal 2A blev det att byta till ny buss som tog oss till Terminal 2D. I Terminal 2D hamnade vi då på transfersidan. För att komma till loungen blev det att gå ut igen via pass -och tullkontroll. Fick gå runt halva terminalen och hittade till slut loungen mitt emot incheckningsdiskarna i Terminal 4D. Loungen Finnair använde var Sheltair. Den bästa loungen än så länge på CDG med bra utbud på frukost och hyfsad bar för den som önskade något att dricka. Det kändes bättre nu med att inta frukost efter all denna transport runt CDG flygplats. Då det blev dags att gå till gaten blev det återigen en säkerhetskontroll. Denna gång hade vi tillsammans med boardingkortet i mobilen även fått Fast Track, vilket var tacknämligt då det var långa köer. Äntligen vid gaten för att vänta på boarding.

Kom inte och påstå att det är enkelt att byta terminal på CDG!


Vidare med Finnair

CDG-HEL
Flight: AY 872
Avgångstid: 10:50
Kabin: Business klass
Sittplats: 3D/E
Flygplanstyp: A321

Långa köer till boarding och ingen särskild kö för C. Ropades dock ut att C klass kunde gå ombord när som helst. Fullsatt plan med många hemvändande finnar. Det fanns endast några ströplatser kvar i C-klass

Finnair har fortfarande kvar sin gamla C klass på sina Europaflygningar med mittsätet blockerat.
Efter start serverades varm mat med förrätt och en chokladbit. Det var dock inget val av varmrätt men den rätten som serverades var en indisk risrätt som smakade mycket bra. Passade på att testa deras champagne. Champagnen som serverades var Joseph Perrier och den smakade ungefär som den Dom Perigon som MAS serverade. (noterade för ett tag sedan att Agehall redan sågat denna skumpa) Troligtvis har jag ingen framtid som champagnetestare.

Effektiv och trevlig besättning i C-klass.

Landning enligt tidtabell i ett disigt Helsingfors.

Bild 23.jpg
Champagne på Finnair


HEL-ARN
Flight: AY 654
Avgångstid: 16:50
Kabin: Business klass
Sittplats: 2D/E
Flygplanstyp: A320

Även denna sträcka med ett fullsatt plan med lite ströplatser kvar i C. Det hade kommit in en Finnair anslutning från BKK så det var många som skulle ansluta mot Stockholm.
En smörgås serverades på denna korta sträcka, flygtid denna dag var 45 min så det var tufft för serveringen men Finnair fixade detta.

Landning 10 min före tidtabell i ett ännu disigare Arlanda.

Rent generellt tycker jag att Finnair C klass alltid har varit snäppet bättre än SAS, definitivt nu sedan SAS ändrat sin C-klass till SAS Plus.


Bagagebandet på Arlanda

Slutet på denna resa blev nu den tråkiga väntan som det alltid uppstår vid bagagebandet. Det har nyss varit uppe på detta forum med synpunkter på att prio märkt av bagage inte alltid kommer först. Vårt bagage var ju märkt med MAS F-klass prio, men inte kom det först. Det kom inte alls. Det blev därför den tråkiga proceduren att på Arlanda göra en anmälan om förlorat bagage. Bagaget kom efter 72 timmar försening till Arlanda så vi fick det i alla fall hemkört. Ingen ersättning utgår ju när bagaget försenas på hemresan, vilket jag till viss del kan förstå. Det mest kritiska var ju de köpta presenterna till barnbarnen som inte kunde delas ut i tid. Barn accepterar inte 72 timmars försening på leverans av viktiga saker.


Sammanfattning av Malaysia Airlines första klass

Hårdvaran suiter och med sin stol var den bästa jag åkt i. Kabinen upplevdes som luftig och med gott om utrymme. Detta upplevde jag inte när jag åkte med TG i deras 747 med 9 stolar i F- klass.

Entertainmentsystemet var helt OK för min del, jag nyttjade nästan bara musikkanalerna samt tittade på den senaste James Bond filmen på hemresa.

Mat och dryck var alldeles utmärkt med en bra och trevlig service. Under hela resan var personalen mycket uppmärksam på när det var slut på mat och dryck och dukade snabbt av och erbjöd påfyllning när det behövdes. Servicen var vad man kan förvänta sig i F-klass men hade inget direkt extra. Det går inte att komma från utan att servicen var bättre från CDG till KUL eftersom vi var ensamma i F-klass. Dessutom smakar det mycket bättre med mat mitt på dagen än mitt i natten som det blev på hemresan.

Malaysia Airlines har för ett antal år sedan hamnat i den övre delen av asiatiska bolag med bra service. Tyvärr har MAS på senare år halkat ner lite och det stämmer nog med verkligheten.

En stor del av själva fösta klass känslan förvann innan avresa eftersom utbudet av en bra lounge på resan var så pass dåligt. Jämför med Jonas C beskriver hos Cathay Pacific så är det ju ljusår mellan loungeupplevelsen.

Med tanke på den undermålig lounge som MAS använder i Paris och dessa långa köer till pass-och säkerhetskontroller samt krångliga byten mellan terminaler kommer jag att undvika att flyga via CDG. Välj istället London (LHR) om ni skall åka F- klass med A380 med Malaysia Airways. På LHR lär MAS ha en egen lounge, vilken lär vara riktigt bra.

För de som inte provat MAS utan lite andra asiatiska bolag tycker jag det kan vara av intresse att prova MAS för att få en jämförelse. Jag har inte själv den erfarenheten av F-klass i något annat asiatiskt eller europeiskt bolag så jag kan jämföra.

Ett klart minus var att inte erhålla de bokade och bekräftade platserna ombord på återresan samt att man inte kunde skriva ut boardingkort för anslutande Finnair flyg.


Avslutning

Jag saknar Malaysia Airlines på Arlanda efter att deras linje från Kuala Lumpur – New York via Stockholm lagts ner. Denna förbindelse var mycket bra att åka både till KUL och NYC genom att det fanns oftast mycket billiga biljetter på dessa sträckor. Även om man köpte en billig ekonomi biljett gick det i mån av plats att uppgradera denna på Arlanda. Det kostade 3 000 kr till NYC och 4 500 kr till KUL, vilket var mycket prisvärt.
 

Alf

Medlem
Jättefina bilder och trevligt reportage! Dock har du konverterat seat pitch från fot till centimeter, inte inches till cm. :) Därav att du säger att stolarna är 27m x 8m. Ganska maffigt! ;)

Tack för påpekandet, du har naturligtvis helt rätt. 89" = 226 cm och 26" = 66cm. Annars hade det ju blivit för bra.
 

JacobGBG

Medlem
Lysande reportage. Synd att CDG skulle få svärta ned upplevelsen en smula, stället är helt enkelt sin vana trogen.
 

Fredrik

Medlem
Bra och intressant rapport. MAS verkar mycket bättre i luften än på marken och det är ungefär vad jag förväntade mig.
 

Senator

Moderator
Jag har faktisk varit i den F-lounge som finns i KUL och som var stängt medan vår korrespondent var där. Mycket hög kvalité och det finns även ett "Dining Room" som var väldigt bra. Jag fick prova detta när MAS vara 4t sena på KUL-ARN precis innan man slutade med linjen KUL-ARN-EWR.

Stort tack till Alf för en bra rapport. Känns inte som man behöver jobba stenhårt för att klämma in en F-resa med MAS som högsta prioritering med mina Avios :)
 

ACervin

Medlem
Mycket trevligt reportage med ett litet ovanligare flygbolag för Skandinaver. Skarpa bilder. Även om man vill undvika CDG, tillkommer inte de elaka Heathrow skatterna om man åker från London?
 

Swisser

Medlem
Instämmer med övriga och tackar för ett mycket utförligt reportage med många bra bilder! Det är bra att ha fått veta lite om MAS första klass, då de kan vara ett alternativ till TG, SQ och Asiana om man skall till sydostasien. Speciellt nu då man snart får börja använda sig av AAdvantage istället för USDM pga flygbolagsamgåendet. Synd bara med loungerna och att ni inte fick de förreserverade sätena. Samma sak hände för mig med TG för drygt ett år sedan. Klart irriterande. Jag förstår inte heller hur de kan ha den största toaletten i businessklass och ej i förstklass avdelningen. TG´s A380 har en riktigt stor och bra främre toalett i F.
 
Toppen