Senaste nytt

Första gången jag flyger i business class

Tänkte jag kan berätta om de "fel" jag gjorde första gången jag flög business för något år sedan (även det med Qatar Airways).

  • Knölade upp jackan i bagagehyllan precis som jag gör i ekonomiklass istället för att flygvärdinnan fick hänga undan den i garderoben.
  • Tog bröd från brödkorgen direkt med fingrarna istället för att peka på brödet som flygvärdinnan får ta med tång och lägga upp på tallriken.
  • Satt längst fram och försökte få upp tv-skärmen som var mellan stolarna på A330:n genom att trycka på den ovanifrån istället för att trycka på knappen på sidan som skjöt upp den automatiskt.

De var de saker jag tänkte på i alla fall men kan väl ha varit fler saker som blev lite tokiga som jag inte själv noterade.

Sen var jag väldigt dålig på att utnyttja faciliteterna i Doha också. Gick till exempel och duschade utan att be om en handduk innan vilket resulterade i att jag stod och försökte torka mig med en hel regnskog pappershanddukar...
Jag var även dålig på att få till matbeställningar då jag inte riktigt visste hur man skulle bete sig så jag satt och drack en hel massa färskpressad apelsinjuice istället för att passa på att utnyttja tillfället. Men man lär sig!
 
Servicen är mycket bra på Qatar Airways, men personligen tycker jag inte om
bussturerna i Doha mitt i natten.

Möjligen kan det vara bra att sträcka på sig om man reser i economy, men i business föredrar jag
att ha en natt utan avbrott.

Vill man dessutom njuta av god mat och dryck kan det för många vara ovanligt med
en trerätters efter midnatt.

Hoppas att du får en trevlig resa.
 
Last edited:

WTP

Medlem
:):):)
Tänkte jag kan berätta om de "fel" jag gjorde första gången jag flög business för något år sedan (även det med Qatar Airways).

  • Knölade upp jackan i bagagehyllan precis som jag gör i ekonomiklass istället för att flygvärdinnan fick hänga undan den i garderoben.
  • Tog bröd från brödkorgen direkt med fingrarna istället för att peka på brödet som flygvärdinnan får ta med tång och lägga upp på tallriken.
  • Satt längst fram och försökte få upp tv-skärmen som var mellan stolarna på A330:n genom att trycka på den ovanifrån istället för att trycka på knappen på sidan som skjöt upp den automatiskt.

De var de saker jag tänkte på i alla fall men kan väl ha varit fler saker som blev lite tokiga som jag inte själv noterade.

Sen var jag väldigt dålig på att utnyttja faciliteterna i Doha också. Gick till exempel och duschade utan att be om en handduk innan vilket resulterade i att jag stod och försökte torka mig med en hel regnskog pappershanddukar...
Jag var även dålig på att få till matbeställningar då jag inte riktigt visste hur man skulle bete sig så jag satt och drack en hel massa färskpressad apelsinjuice istället för att passa på att utnyttja tillfället. Men man lär sig!

Tack vare BC och er alla (man har blivit "medveten resenär") har jag bokat min första resa i J för min fru och mig. Såna inlägg är guldvärda :) då vi ska till HKG via DOH.
QR på en 787 från ARN till DOH och sen CX till HKG.
Försöker ha koll på allt som "ingår" i J biljett, allt från fast track på ARN och vilka lounger ska man besöka på HIA... ;)
Frugan småflinar åt min nya "hobby" nu men vi får se sen när hon njuter av vår första J resa :cool:
 

doc

Medlem
:):):)

Tack vare BC och er alla (man har blivit "medveten resenär") har jag bokat min första resa i J för min fru och mig. Såna inlägg är guldvärda :) då vi ska till HKG via DOH.
QR på en 787 från ARN till DOH och sen CX till HKG.
Försöker ha koll på allt som "ingår" i J biljett, allt från fast track på ARN och vilka lounger ska man besöka på HIA... ;)
Frugan småflinar åt min nya "hobby" nu men vi får se sen när hon njuter av vår första J resa :cool:
Bra val! Två bra bolag med väldigt bra business class. Risken är att ni fastnar ordentligt i business class-syndromet.
 

agehall

Medlem
Ett par små saker bara: Utanför USA brukar man oftast beteckna businesskabinen med C även om J då och då. Det är dessutom rätt smart att skriva ut vilken kabin man faktiskt bokat (dvs tex "business" istället för C/J) så att det inte förväxlas med en bokningsklass...
 

Kricka

Medlem
@WTP Jag gjorde samma resa för en månad sedan men då hade jag
8h 5m stopover i Doha. Jag kontaktade då (per telefon) Qatars kontor
i Stockholm som ordnade hotell inkl transport.
Cathay har alltid varit ett av mina favoritbolag men efter att ha flugit QR
så känns CX inte lika bra längre. Du har verkligen en resa att se fram emot
och Hongkong är alltid en pärla att besöka !
 

flum

Medlem
Nu har jag kollat upp och det är Asianas lounge som gäller i Seoul. Ganska häftig lounge där halva loungen är inredd som ett bibliotek.

Visa bifogad bild 10744

Utbudet av mat och dryck är dock ganska ordinärt och loungen i övrigt något mörk.
Tycker faktiskt att Asianas lounge på ICN har ganska bra mat, framförallt em/kväll, jämfört med andra *A guldlounger. I den nybyggda loungen som öppnade i höstas brukar jag få ganska bra käk.
 
Tycker faktiskt att Asianas lounge på ICN har ganska bra mat, framförallt em/kväll, jämfört med andra *A guldlounger. I den nybyggda loungen som öppnade i höstas brukar jag få ganska bra käk.
Hvilken lounge er "den nye"?

Min erfaring er at business loungen har bedre mad end first class loungen - som dog har bedre udvalg af drikkevarer samt Häagen-Dazs is.
 

WTP

Medlem
@Kricka Själv har jag varit i HKG en gång förut och vill visa min fru den magiska staden.
Tyvärr har vi 7h 25min i Doha och de får vi inte hotell - inte en chans enligt @agehall :)
Men @Homer tippsade om en gratis guidad tour i Doha som passar oss perfekt då vi landar kl.18.
Sen vann jag nyligen utlottningen av QR business amenity kit som anordnades av @MarSecLtd (tack!) så man fick ett smakprov av vad vi kan förvänanta oss ombord :)
@doc ja, som någon redan skrev "en till stackare som har fastnat i träsket" :)
@agehall - ska tänka på det - lär mig fortfarande. För en som hade svårt att tänka sig "kasta bort" pengarna på business clas biljett för bara 6 månader sen och MR, TP, UuA och dyl betydde absolut ingeting för mig, har jag gått long way. Och det är tack vare Er alla och denna underbara community.
 
Toppen