Senaste nytt

Första Comac C919 prototypen visas upp

Palazzi

Medlem
Ser på wikipedia att de enklaste utförandena av A320 bara är 5% dyrare än en Comac i inköp. Det är större skillnad mellan en Boeing 737 o en A320, borträknat det faktum att man verkar kunna pruta ner sig till gratis när man köper flygplan idag.

Med tanke på att t.e.x. Ryanair har en kostnadsbas som är hälften så stor som t.e.x. SAS och ändå gör vinst (och SAS inte alltid gör det) undrar jag hur stor påverkan inköpspriset på flygplanet har. Jag ser inga siffror som pekar på att en Comac är billigare i underhåll eller har lägre bränsleförbrukning...

Om ett bolag som SAS skulle köpa Comac så är vinsten i inköp inte närmelsevis tillräcklig(underdrift) för att ta sig ner mot konkurrenter (för man konkurrerar väl med LCC idag?). Om Ryanair med Comac skulle kunna få ner biljettpriset 1%......vad gör det? 223kr istället för 225.50kr. Hur billigt behöver det bli? Hur många konsumenter skrämmer man bort? Vad kommer felen för den nya flygplanstypen att kosta i en inledande fas? Man har ju sett Norwegian o 787.

Sen har jag hört rykten om att Comac skulle kunna optimera sina flygplan efter en särskild aktör, som Ryanair. Då är det såklart en annan sak.....

Jag tror nog att Comac är ett plan som ett bra tag till kommer flyga mestadels på hemmamarknaden. Jag tror inte Europa och USA är mogna att flyga kinesiskt, med hänvisning till både rädsla för olyckor (måhända ogrundat) och protektionism för egna varumärken (tänker då främst på USA).
 

thh

Medlem
Ser på wikipedia att de enklaste utförandena av A320 bara är 5% dyrare än en Comac i inköp. Det är större skillnad mellan en Boeing 737 o en A320, borträknat det faktum att man verkar kunna pruta ner sig till gratis när man köper flygplan idag.

Med tanke på att t.e.x. Ryanair har en kostnadsbas som är hälften så stor som t.e.x. SAS och ändå gör vinst (och SAS inte alltid gör det) undrar jag hur stor påverkan inköpspriset på flygplanet har. Jag ser inga siffror som pekar på att en Comac är billigare i underhåll eller har lägre bränsleförbrukning...

Om ett bolag som SAS skulle köpa Comac så är vinsten i inköp inte närmelsevis tillräcklig(underdrift) för att ta sig ner mot konkurrenter (för man konkurrerar väl med LCC idag?). Om Ryanair med Comac skulle kunna få ner biljettpriset 1%......vad gör det? 223kr istället för 225.50kr. Hur billigt behöver det bli? Hur många konsumenter skrämmer man bort? Vad kommer felen för den nya flygplanstypen att kosta i en inledande fas? Man har ju sett Norwegian o 787.

Sen har jag hört rykten om att Comac skulle kunna optimera sina flygplan efter en särskild aktör, som Ryanair. Då är det såklart en annan sak.....

Jag tror nog att Comac är ett plan som ett bra tag till kommer flyga mestadels på hemmamarknaden. Jag tror inte Europa och USA är mogna att flyga kinesiskt, med hänvisning till både rädsla för olyckor (måhända ogrundat) och protektionism för egna varumärken (tänker då främst på USA).

Comac borde få svårt att konkurrera med amerikanska kedjor med tanke på att alla amerikanska (Boeing) kommer hävda att de subsidieras av staten, likt Boeing gjort med Airbus tidigare.

Men frågan är om det är marknaden i Europa eller USA som växer idag. Det finns nog en vilja att köpa ganska många plan i Afrika, Sovjetunionen och Asien idag där Kina kan erbjuda många andra fördelaktiga villkor. De har trots allt haft ett fantastiskt handelsöverskott med USA i 30 år som de kanske ska använda till något någon dag.
 
J

JPMorgan

Guest
Skulle jag se COMAC på min bokning skulle jag utan att passera fängelse avboka biljetten.
 

Voyageur

Medlem
Tror definitivt Comac slår stort på hemma marknaden, det finns nog ett stort intresse och stolthet för en inhemsk produkt. Lär väl också levereras för kraftigt subventionerade priser inhemskt. Dessutom skulle de inhemska flygbolagen ha nära till hands med service och reparation antar jag när allt tillverkas inom landets egna gränser.

Tror dock nog att västvärlden är långt ifrån redo för detta. Speciellt som nämnt när de etablerade märkena redan aviserar kraftiga rabatter.

Men som redan nämnt för x antal länder i Afrika samt kanske några till i asien finns det potential
 
Toppen