Ser på wikipedia att de enklaste utförandena av A320 bara är 5% dyrare än en Comac i inköp. Det är större skillnad mellan en Boeing 737 o en A320, borträknat det faktum att man verkar kunna pruta ner sig till gratis när man köper flygplan idag.
Med tanke på att t.e.x. Ryanair har en kostnadsbas som är hälften så stor som t.e.x. SAS och ändå gör vinst (och SAS inte alltid gör det) undrar jag hur stor påverkan inköpspriset på flygplanet har. Jag ser inga siffror som pekar på att en Comac är billigare i underhåll eller har lägre bränsleförbrukning...
Om ett bolag som SAS skulle köpa Comac så är vinsten i inköp inte närmelsevis tillräcklig(underdrift) för att ta sig ner mot konkurrenter (för man konkurrerar väl med LCC idag?). Om Ryanair med Comac skulle kunna få ner biljettpriset 1%......vad gör det? 223kr istället för 225.50kr. Hur billigt behöver det bli? Hur många konsumenter skrämmer man bort? Vad kommer felen för den nya flygplanstypen att kosta i en inledande fas? Man har ju sett Norwegian o 787.
Sen har jag hört rykten om att Comac skulle kunna optimera sina flygplan efter en särskild aktör, som Ryanair. Då är det såklart en annan sak.....
Jag tror nog att Comac är ett plan som ett bra tag till kommer flyga mestadels på hemmamarknaden. Jag tror inte Europa och USA är mogna att flyga kinesiskt, med hänvisning till både rädsla för olyckor (måhända ogrundat) och protektionism för egna varumärken (tänker då främst på USA).