Senaste nytt

Försov mig med KLM

I alla övriga fall finns möjlighet att boka om mot kostnad om man har en "Economy Fixed". Kostnaden är 500 SEK om jag minns rätt plus eventuellt nytt pris.
Möjligheten finns men ibland är ändringskostnaden så hög att det är billigare att köpa ny biljett. Senast jag kollade på en TATL var change fee $300 per person per sträcka medans själva biljetten var runt $350 per sträcka.
 

TjudöBoy

Medlem
Ja en tråkig historia e detta iaf oberoende hur "rolig" man kan tycka att den är.

Hade en kollega som förra vintern skulle checka in hos Thai på BKK och påpekade att han var lite sen, damen tittade konstigt på honom och sa, jo det kan man nog säga ni har missat avgången med ett dygn!!

Otroligt nog så blev han ombokad utan någe större problem.
 

perhall

Medlem
Det enda du kan klaga på, är att du inte köpte fullt flexibla biljetter - då hade det inte varit något problem. Men å andra sidan hade dessa säkert kostat 10x vad du betalade, så det lönar sig inte riktigt i normala fall.

Det kan ju verka sjukt att du inte får börja resan i AMS, men om du kollar priserna AMS-MNL så är de antagligen högre än ARN-AMS-MNL. Det finns ingen logik i hur flygpriser sätts och detta gör också att det gäller att läsa reglerna när man köper en biljett.

Gäller faktiskt även tågbiljetter. Åker en del Stockholm-Malmö. Om man ska åka Sthlm-Lkpg kan det vara billigare att boka Sthlm-Nässjö och samma sak om man ska åka Nkpg-Hässleholm, kan vara billigare att ta Sthlm-Hässleholm. De har svårt att börja jaga en om man går av.../Per
 

perhall

Medlem
Ja en tråkig historia e detta iaf oberoende hur "rolig" man kan tycka att den är.

Hade en kollega som förra vintern skulle checka in hos Thai på BKK och påpekade att han var lite sen, damen tittade konstigt på honom och sa, jo det kan man nog säga ni har missat avgången med ett dygn!!

Otroligt nog så blev han ombokad utan någe större problem.

Var med om något liknande. Skulle ARN-BKK-SYD men biljetten var så dyr med Thai från ARN så jag bokade från CPH (de kör 747:eek:r parallellt från CPH, ARN och OSL) och köpte en billig biljett från ARN. Det blev väl 12000 pp istf 17 000. Hade glömt boka visum (vill inte minnas att det behövdes senast jag var i Australien, alt. mitt jobb fixade det) så när jag kom till ARN missade jag flyget (ej bara pga mig utan också pga att SAS-personalen verkade glömma att jag skulle med 10-flighten och var sega...)... men blev då ombokad till rutten ARN-BKK-SYD med exakt samma flighter som jag ursprungligen undvik pga höga priser.../Per
 

agehall

Medlem
Gäller faktiskt även tågbiljetter.

Tåg har massor av sådana problem. De har oftast inte koll på exakt när just DU steg ombord (vs när du borde ha klivit ombord) så det går även att boka tåg från tex uppsala men kliva på i stockholm.

Med flyg går det ju att ha skum prissättning eftersom de har stenkoll på när folk kliver av/på, men på tåg blir det bara konstigt.
 

Valley

Medlem
QUOTE=Andreas Eriksson;103255]Är det någon som missat ett flyg här pga en kraftig bilolycka t.ex?

Ja, jag vet att man skall åka i tid och ha sådant i åtanke men jag undrar hur ett flygbolag skulle ställa sig till om man hamnar i en bilolycka som det tar 3-4 timmar för räddningstjänst att reda upp, eller om ens buss kör i diket? Det är ju sådana saker som man ej själv råder över!

Tror det var en Arlandabuss som började brinna förut mellan Västerås och Enköping varav det säkerligen var en del som missade sina flyg här, vad gäller då? Jag förstår att många som försover sig säkert hittar på valser osv men om man verkligen har bevis för att man var med om en olycka eller liknande? finns det inga undantag eller är det helkört?[/QUOTE]

Det finns med som en godtagbar orsak i Amex- (Gold) försäkringen. Säkert finns det med även för andra kortförsäkringar.
I Amexförsäkringen gäller också olycka med eget fordon.
 
Last edited:

Valley

Medlem
Undantaget en SAS-Historia har jag blivit bra behandlad när jag bränt avgångar som berott på omständigheter utanför min kontroll.
Men även den gången då vi lyckades bränna en avgång sittandes vid Gaten (man påstod man ropade efter oss 3 ggr) så fixade dem plats på nästa plan utan att ta något extra betalt. Kom inte ihåg om vi körde Business eller Economy
 

cph_flyer

Medlem
Hade en kollega som förra vintern skulle checka in hos Thai på BKK och påpekade att han var lite sen, damen tittade konstigt på honom och sa, jo det kan man nog säga ni har missat avgången med ett dygn!!

Tror faktisk det er ret vanligt at folk tager fejl af afrejsedatoen, når afrejsetidspunktet er lige efter midnat .
Var selv tæt på en gang jeg skulle rejse fra HKG kl 00.40 . Om eftermiddagen tænkte jeg på at det jo var i morgen at jeg skulle rejse hjem , da det pludselig gik op for mig at det jo faktisk var i aften jeg skulle af sted !! Så var det bare med at komme hjem på hotellet og få pakket...
 

MarcusC

Medlem
Är det någon som missat ett flyg här pga en kraftig bilolycka t.ex?

Ja, jag vet att man skall åka i tid och ha sådant i åtanke men jag undrar hur ett flygbolag skulle ställa sig till om man hamnar i en bilolycka som det tar 3-4 timmar för räddningstjänst att reda upp, eller om ens buss kör i diket? Det är ju sådana saker som man ej själv råder över!

Tror det var en Arlandabuss som började brinna förut mellan Västerås och Enköping varav det säkerligen var en del som missade sina flyg här, vad gäller då? Jag förstår att många som försover sig säkert hittar på valser osv men om man verkligen har bevis för att man var med om en olycka eller liknande? finns det inga undantag eller är det helkört?

Kompisar till mig missade Ryanair från STN till GSE pga bilolycka från London till Stansted. Fick ju såklart boka nya biljetter. Dock täckte ju reseförsäkringen det hela. Huruvida försovning går att använda reseförsäkringen e ju lite mer tveksamt?!
 
Själv väljer jag frekvent bort SAS av faktiskt denna anledning, en gång many moons ago fick jag ytters otrevligt bemötande i telefonen när jag försökte boka om en biljett, eller i alla fall använda hembiljetten. Detta satt i flera år, och jag valde aktivt andra bolag.
Likaledes en gång many moons ago ville jag flyga frän AMS till CPH. Jag ringde först till SAS i Nederländerna, men eftersom det var en lördag svarade de inte i telefon, jag blev av telefonsvararen hänvisad till ett nummer i Danmark. Det var inte precis billigt att ringa utomlands på den tiden, men jag gjorde det ändå. Damen som svarade kollade vilka avgångar som fanns osv, men när jag ville boka biljetten fick jag veta att detta telefonnummer endast var för J class resenärer, och att jag därför var tvungen att köpa en J class biljett! Ville jag ha en billig biljett så fick jag vacker ringa ett annat nummer i Danmark, och ställa mig i telefonkö igen. Och nej, hon kunde inte koppla mig vidare. Mera fyrkantigt en så kan det inte bli. Det gick sju år innan jag flög med SK igen, och då endast därför att arbetsgivaren hade bokat biljetten.

Johan
 
Toppen