Senaste nytt

Försov mig med KLM

agehall

Medlem
Jag tyckte det lät väldigt, väldigt konstigt det här och frågan min är om man kan klaga på något sätt. Tyckte det var sjukt dåligt av KLM.

Någon som vet?

Det enda du kan klaga på, är att du inte köpte fullt flexibla biljetter - då hade det inte varit något problem. Men å andra sidan hade dessa säkert kostat 10x vad du betalade, så det lönar sig inte riktigt i normala fall.

Det kan ju verka sjukt att du inte får börja resan i AMS, men om du kollar priserna AMS-MNL så är de antagligen högre än ARN-AMS-MNL. Det finns ingen logik i hur flygpriser sätts och detta gör också att det gäller att läsa reglerna när man köper en biljett.
 
Jag tycker inte alls det är sjukt att just KLM i detta fall håller på sina biljettregler för den aktuella biljetten.
Regler är till för att följas.
Du kanske däremot borde överväga att investera i en ordentlig väckarklocka med kraftig ringsignal tills nästa tidiga morgonresa.
 

nilsson

Medlem
Det osmidiga från KLMs sida här är väl att det inte gick att betala mellanskillnaden i pris och hålla biljetten vid liv. Att tjäna pengar på att folk inte flyger är inte en långsiktig strategi för ett flygbolag.
 

agehall

Medlem
Det osmidiga från KLMs sida här är väl att det inte gick att betala mellanskillnaden i pris och hålla biljetten vid liv. Att tjäna pengar på att folk inte flyger är inte en långsiktig strategi för ett flygbolag.

Chansen är rätt stor att det blivit dyrare än att köpa en ny biljett...
 

Randy Marsh

Medlem
Apropå detta med biljettregler: Var någonstans finns egentligen de fullständiga biljettreglerna att läsa? Nu var det väldigt länge sedan jag själv beställde en biljett med just KLM (iaf privat), men i mina senaste bokningar med t ex SAS och Lufthansa så hittar jag inte de fullständiga biljettreglerna.

Jag vet att jag kan läsa reglerna genom att kolla ExpertFlyer eller ITA Matrix, men borde de inte följa med som en bifogad fil till bokningsbekräftelsen? Det är ju i dessa regler man hittar t ex information om sekventiellt utnyttjande av kuponger etc. Kanske de anses som lite för "krångliga" för de flesta?
 

Randy Marsh

Medlem
Det brukar alltid finnas en länk till dem *någonstans* innan man betalar. De kan dock vara rätt knepiga att hitta.
Provade på SAS hemsida: när man har kommit till sidan för passageraruppgifter så finns det en länk till höger där det står t ex "Prisregler Economy". Sedan klickar man på "Economy" och får upp ett pop up-fönster, där klickar man på "Visa prisregler".

Inte helt straightforward med andra ord. Tycker nog att de borde bifoga reglerna som en pdf-fil till bokningsbekräftelsen, men å andra sidan verkar det ju inte som att några andra flygbolag gör det heller. När vi bokar genom resbyrån på jobbet får vi dock en sådan pdf-fil skickad till oss.
 

jsn

Medlem
Det brukar alltid finnas en länk till dem *någonstans* innan man betalar. De kan dock vara rätt knepiga att hitta.

Hos SAS så finns denna länk i steg tre, där man måste godkänna regler och villkor.
reger och villkor.jpg
Går inte att slutföra boknignen utan att ha bekräftat att man har läst och godkänt dessa regler och villkor
 

agehall

Medlem
Det som är riktigt tråkigt är att när man väl köpt sin resa, så är det stört omöjligt att få tag på reglerna igen. Jag håller helt med Randy Marsh om att man borde få en kopia i PDF form.
 

twiggs

Medlem
Det enda du kan klaga på, är att du inte köpte fullt flexibla biljetter - då hade det inte varit något problem. Men å andra sidan hade dessa säkert kostat 10x vad du betalade, så det lönar sig inte riktigt i normala fall.

Jag tror faktiskt inte att ens vanliga "fullt flexibla" biljetter som KLM, SAS m fl säljer på sina webbsidor är tillräckligt flexibla för att få rubba ordningen om sekvens.

Som någon tidigare nämnt: en bra väckarklocka, läsa regler. Sen klaga! :)
 
Toppen