Senaste nytt

Förslag på skandinavisk mat och dryck att servera ombord på SAS

Valley

Medlem
En datapunkt jag har är inköpspriset på 1 liter Absolut till finlandsbåtarna ca 1992. 19SEK kostade de då. Med inflation borde det ligga på kanske 35:- idag? Pris utan spritskatt och moms alltså. Antar att detsamma gäller för flygbolag på internationella linjer.
Någonstans i en kartong har jag en prislista från tidigare jobb (början av 90-talet, på vad våra kunder fick köpa alkohol, cigaretter, mm för "tax free"
Kravet var 1 kartong/sort. Och det var inte dyrt inte
 

Valley

Medlem
Nu tillhör ju inte Finland skandinavien, men gravad sill och strömming som jag ätit i grannlandet skulle passa utmärkt.
Norsk aquavit borde det vara dags för.
 

Smuffe

Medlem
Hernö Gin, Box/Mackmyra Whiskey, Kalixlöjrom, etc listan kan göras lång

Hernö Gin - The Most Awarded Gin in Europe 2013-2015

Tänkte föreslå Hernö jag med. Helt fantastiskt bra gin!

Här är några produkter som skulle passa in i den Skandinaviska touchen och marknadsföringen:

Lemmelkaffe - Ett svenskt rosteri som skapar ett unikt kaffe.
Jukkasjärvi Export - Brygger sin öl i Luleå men startade verksamheten i Jukkasjärvi utanför Kiruna.
De har tre ölsorter + en julöl under vintern, destillerar egen vodka samt har en helt
fantastisk alkoholfri blåbärslikör som är pressad på handplockade blåbär utan tillsatser.
Utöver de har de olika mineralvatten, julmust och annat så de har ett brett sortiment.
Nausta bryggeri - Ett bryggeri som har allt från smakrik lager till spännande IPor, APor och en massa
annat.
Siljan Chark (eller andra mindre tillverkare) - De bör satsa på att servera lokal mat från hela Sverige,
kostnaden blir inte så mycket högre, kvalitén ökar ombord (och kanske i loungerna) och
fler väljer att resa med kvalité än kvantitet.
Västerbottenost - Vad är mer svenskt än Västerbottenost utöver Falukorv och surströmming?

Det finns mycket smaskigt som detta avlånga land erbjuder och ni andra har skrivit en hel del förslag så jag börjar så här. :)
 

JohnnyWilde

Medlem
Medioker whisky blir inte bra av ett fint namn och dyrt pris. Skulle hellre dricka någon mackmyra från mindre fat eller annan svensk whisky ombord.
Mackmyra är i sanningens namn inte någon direkt höjdare heller.
Sortimentet ska representerar det bästa av regionen inte bara visa det finns svensk whisky.
Föredrar japansk whisky så mina 2 tioöringar kanske inte väger så tungt
Absolut är dessutom sämre än det mesta som serverast på Norrlands nation i Uppsala!
 

Smuffe

Medlem
Absolut är dessutom sämre än det mesta som serverast på Norrlands nation i Uppsala!

Det finns dessutom mindre destillerier i Sverige, Norge och Danmark som mer än gärna skulle vilja bli partnerleverantör för SAS och som smakar betydligt bättre än Absolut.
Hellre ta in fin kvalité som representerar våra tre länder och sluta bra och prisvärda deals med leverantörer som skulle bli eld och lågor att kunna visa upp sig internationellt än att följa strömmen av alla andra flygbolag som tar in samma saker som smakar sisådär...
 

palmen

Moderator
Mackmyra är i sanningens namn inte någon direkt höjdare heller.
Sortimentet ska representerar det bästa av regionen inte bara visa det finns svensk whisky.
Föredrar japansk whisky så mina 2 tioöringar kanske inte väger så tungt
Absolut är dessutom sämre än det mesta som serverast på Norrlands nation i Uppsala!
Mackmyras vanliga buteljeringar är ingen höjdare det håller jag med om, men deras mindre privata fat som folk har kan vara riktigt bra.
 
Toppen