Senaste nytt

Förslag på skandinavisk mat och dryck att servera ombord på SAS

chazzie

Medlem
Nu kring jul och nyår skulle de erbjuda julmust ombord, då självklart Zeunerts, den enda som gäller. Samma kring påsk :D

På matfronten har många bra förslag kommit, hoppas SAS tar åt sig lite!
 

palmen

Moderator
Nu vet jag inte hur mycket SAS betalar för inköpen av den finare spriten. Jag spekulerar kanske hej vilt här men nog tror jag att det är en form av samarbetsprojekt med leverantörerna ifråga - det är väl en förträfflig marknadsföring för dem.
Absolut är det en grym reklampelare att få ha sin dryck ombord på SAS plan. Men många små producenter kan i dagsläget inte producera stora mängder och har väldigt höga omkostnader. Självklart finns det personer (säkert många på detta forum) som skulle gå och köpa en flaska Hven Gin efter att ha testat den ombord, men de flesta personer skulle nog fortsätta köpa sin Gordons eller liknande och inte ens reflektera över vad det är för gin man druckit ombord, gin är ju gin likväl som öl är öl (många verkar resonera så).
Vore kul att veta hur många 5cl gin går åt för SAS under ett år, då skulle det vara enklare att uppskatta om ett mindre svenskt destilleri har möjligheten att producera kvantiteten, samma sak för vodka.
 

Marric

Medlem
Vet ej vad som gäller för SAS men snackade rätt mycket med en flygvärd på United när vårt flygplan fick landa på fel flygplats och vänta några timmar i somras. Han började dela ut sprit lite till höger och vänster gratis om man frågade. Han sa att det var okej eftersom United ändå inte betalade för småflaskorna eftersom de fick dem av leverantörerna som såg det som bra reklam.
Vet ej hur sant påståendet är men låter inte helt orimligt då de hade J&D, Bacardi etc som definitivt har råd med den reklamen.

Tror att Absolut kan gå ganska långt för att säkerställa att deras vodka serveras på flighter till/från Sverige/Skandinavien. För små producenter skulle det vara svårt att konkurrera med jättarna. Om en mindre producent började ge/sälja billigt till SAS skulle det nog stå för en för stor del av deras totala produktion, vilket urholkar deras möjlighet att gå runt/plus ekonomiskt.

Håller dock med om att de borde ha lokala märken ombord som man kunde betala lite extra för. Framförallt om de var anpassade efter var flyget är på väg. Att de serverar Carlsberg när man är på väg till Köpenhamn räknas inte..
 

agehall

Medlem
Inte jag heller, tar det med en stor nypa salt. Dock är det inte omöjligt, framförallt skulle jag bli förvånad om de inte har ett riktigt bra grossist-pris tack vare reklam-faktorn.

Klart de har ett bra pris - jag skulle tro att många leverantörer, iaf mindre sådana, gör förlust på att sälja till flygbolag. Men de får ju som sagt exponering tillbaka, så det väger ju upp.
 
Toppen