Senaste nytt

Förslag på resmål – bonusbiljetter longhaul med barn

Niels

Medlem
Hej,

Jag har drygt 200k EB-poäng och en AmEx 2-4-1 voucher som är giltig för bokning senast 2017. Min fru och jag vill gärna göra en långresa med vår dotter som fyller 2 år i slutet av juni. Jag behöver nu er hjälp med att tänka.

Fråga 1: Vart ska vi åka? Vi har funderat på att flyga business med SAS till Tokyo, men det är ju nästintill omöjligt att få tag på passande biljetter. Vi funderar nu på Sydafrika också (däremot flyger SAS inte till JNB). Vilka fler resmål av denna karaktär skulle ni kunna tipsa om?

Krav: 1) Ingen risk för zikavirus. 2) Longhaul. 3) Business eller högre. 4) Att det över huvud taget ska finnas några biljetter att få tag på... 5) OK sjukvård i området.
Önskemål: A) SAS om business (då det är billigare), men går såklart bra med andra flygbolag inom Star Alliance också. B) Att det inte är för kallt.

Fråga 2: Ska jag försöka stressköpa flygbiljetter och resa innan hon fyller 2, för att komma billigare undan? I så fall får hon väl inget eget säte heller, som hon däremot får från 2 åå? Vi har flugit med henne kortare resor i ekonomi förut, då har hon sovit i min famn, men det fungerar såklart inte på longhaul – däremot borde det väl fungera i business eller first?

Fråga 3: Ska vi undvika First, med tanke på vår dotter? Hon är oftast glad och lättsam. Jag reste business för första gången förra veckan (Lufthansa över Atlanten), och insåg att det var skönt men inte direkt superlyxigt, och det fanns barn i business som lät mycket, men jag anser att han inte störde (upplevde inte att någon annan kände sig störd heller).

Tusen tack för er återkoppling!
 

Joggi

Medlem
Hmm, är det inte så att när barnen har fyllt två år så behöver man tre biljetter? Och vouchern gäller bara för maximalt två personer? Eller har jag missat något? (har själv har liknande funderingen) :)
 

RickardG

Medlem
Med 220000 poäng kommer du till västra USA i business med t.ex. Swiss. De har ofta tre biljetter i business. Både San Francisco och Los Angeles är bra utgångspunkter mer bra temperaturer inom räckhåll större delen av året. Barn i business är inget problem så länge föräldrarna använder sunt förnuft och förbereder bra underhållning.
Jag skulle säga att det uppfyller alla krav du listade.
 

JacobGBG

Medlem
1) Det låter som det är Thailand eller USA som gäller med denna kravlista.

2) Helt beroende på om du känner att det är värt kostnaden att köpa henne en egen stol.

3) Business/First samma lika, se till att hon är underhållen bara.
 

RickardG

Medlem
Det finns Zika i USA. Florida är helt klart värst, men det finns ett antal fall i Californien också. Ska man helt undvika risk för Zika är USA inte ett bra val, även om risken är minimal.
Jag skrev västra USA, och nej, det finns inte ett enda dokumenterat fall där någon smittats med Zika i Californien.
 

HCW

Medlem
Om du vill ha varmt och gott utan Zika kan du dra till Seychellerna. Billigt på award och helt bra sjukvård, bättre ju ju större ö du håller dig på. Bättre resorts håller sig med egen medicinsk personal 24/7 dessutom.
 

RickardG

Medlem
Från California Department of Public Health:

Zika virus is transmitted to people primarily through the bite of infected Aedes aegypti mosquitoes (also known as yellow fever mosquitoes) or Aedes albopictus mosquitoes (also known as Asian tiger mosquitoes). These mosquitoes are not native to California. However, since 2011 they have been detected in several California counties. An Aedes mosquito can only transmit Zika virus after it bites a person who has this virus in their blood. To date there has been no local mosquito-borne transmission of Zika virus in California. Thus far in California, Zika virus infections have been documented only in people who were infected while traveling to areas with ongoing Zika transmission, through sexual contact with an infected traveler, or through maternal-fetal transmission during pregnancy.

Det är med andra ord ungefär lika farligt att åka till Norge som Californien med avseende på Zika. Florida däremot är en helt annan femma.
 

NyfikenGrau

Medlem
These mosquitoes are not native to California. However, since 2011 they have been detected in several California counties.

Det är med andra ord ungefär lika farligt att åka till Norge som Californien med avseende på Zika. Florida däremot är en helt annan femma.

Det fetade gäller väl inte för Norge, gissar jag?

Hsh, jag rekommenderar Pilanesberg nationalpark i Sydafrika ca 2-3 timmar från JNB om det gäller en kort resa (några dagar). För en lite längre resa den tiden på året i Sydafrika skulle jag välja den lite varmare provinsen KwaZulu Natal som har perfekt väder i juni (som ju är vinter där nere) med exempelvis Hluluwe-Imfolozi, St Lucia och Umhlanga Rocks som destinationer. För H-I och SL finns det oktober-mars rekommendation om Malaria-profylax, men inte den torra årstiden april-september.
 
Toppen