Senaste nytt

Förslag på nya ölsorter ombord SAS

palmen

Moderator
Precis. Logistiken kan sätta stopp för det. Därtill tror jag att många alltjämt föredrar en Carlsberg så utgår ifrån att sådan öl blir kvar i sortimentet.
Det är säkert 90% som efterfrågar en Carlsberg eller liknande öl, det behöver ju inte vara Carlsberg/Falcon eller liknande som då erbjuds. Det som trots allt efterfrågas av kunden är en "lageröl" utan konstigheter, sådan öl kan andra bryggerier också tillverka men det kanske blir betydligt dyrare än vad det kostar från Carlsberg. Sigtuna Brygghus gör ju en hel del "vanlig" öl tex East River Lager som redan finns att köpa på burk på Systembolaget, det är lite mer smak på den än en vanlig lager men är fortfarande åt lagerhållet.
 

olo

Medlem
Precis. Logistiken kan sätta stopp för det. Därtill tror jag att många alltjämt föredrar en Carlsberg så utgår ifrån att sådan öl blir kvar i sortimentet.
Med tanke på att SAS på svensk inrikes fortfarande flyger runt med Falcon och Mikkeller Red, som båda två försvann från menyn 1/12 så verkar det uppenbarligen svårt att byta sortiment öht.

På inrikes kan det förvisso hänga ihop med att någon (praoelev?) har suttit och klistrat pantlappar på burkarna, men när jag i förra veckan såg att de både hade Mikkeller Red och det gamla selected vinet (garnachen) på en europaflygning så börjar jag tvivla på logistikens förmågor.
 

flum

Medlem
Det ena behöver ju inte utesluta det andra, skulle kunna ha både nordisk mikroöl samt öl från landet man flyger till/från.
Amerikanarna gör så mycket bättre öl än vad vi gör i Sverige tyvärr, även om en hel del bra grejer börjar produceras nu åtminstone. På resor till USA skulle det sitta fint med Poppels American Pale Ale om det ska vara svenskt.

Nu handlar inte denna tråd om svenska produkter ombord så det blir lite OT, men jag vill inte se Mackmyra ombord som svensk whisky, den är ju ungefär som grants vad det gäller hur "bra" den smakar... Hven, Smögen eller Box skulle i så fall vara bättre.
Dom kanske borde börja servera detta i SasGo;)
The Flying Monkeys Brewery - Normal is Weird
 

Homer

Medlem
Petterson Porter från PangPang Brewery i Hökarängen

product-pettersson.jpg


"Ska smaka som en dag i Christer Petterssons liv" | Restaurang & Bar | Allt om Stockholm
 
För mig är det självklart att man INTE serverar amerikanskt öl ombord. Det av flera anledningar a) jag är vurmare för allt lokalt (ogillar den oikofobi som breder ut sig mer och mer), b) det finns tillräckligt med "onödigt" från väster och c) Amerikansk IPA är i mina ögon en väldigt tråkig historia (som det mesta från US). Ölen är alldeles för "clean" och tillrättalagd dvs känns konstgjord utan själ även om den är väldigt "IPig".
Lokalpatrioismen gäller inte bara drycker utan allt. Jag skulle med lätthet lägga det som krävs extra på en biljett för att få t.ex lamm från österlen, kött från Willy Ohlsson, ost från glimmeberga, mjölk från lillhärdal, öl från remmarslöv osv osv.
Bestik från rustika på österlen, tallrikar och linnen från Huaröds antik, glas från glasriket, hummelsalt från gotland osv osv.
Låt amrisarna ha sina grejjer "over there" och låt oss få ha våra som vi kan känna stolthet över.
Å för guds skull - tag bort Carlsberg, Tuborg och andra avarter som Heinekken.
 

palmen

Moderator
För mig är det självklart att man INTE serverar amerikanskt öl ombord. Det av flera anledningar a) jag är vurmare för allt lokalt (ogillar den oikofobi som breder ut sig mer och mer), b) det finns tillräckligt med "onödigt" från väster och c) Amerikansk IPA är i mina ögon en väldigt tråkig historia (som det mesta från US). Ölen är alldeles för "clean" och tillrättalagd dvs känns konstgjord utan själ även om den är väldigt "IPig".
Nu vet jag inte vad för IPA du druckit från USA, men att den är tråkig håller jag inte med om. Det är ju i mångt och mycket USA som ligger till grund för den craftbeer revolution vi nu ser i Skandinavien.
Lagunitas IPA är ju väldigt basic, men det är knappast sådant vi efterfrågat i denna tråd även om det helt klart skulle vara ett bra alternativ från SFO enligt mig.
Det får gärna vara lokalt från Skandinavien men då ska det också vara hög kvalité vilket jag tycker Mikkeller lyckats bra med (förutom red)
 
Toppen