Senaste nytt

Förslag på nya ölsorter ombord SAS

palmen

Moderator
Så kan det säkert vara men det finns goda skäl att uppmärksamma det skandinaviska på ett flygbolag som stoltserar med att vara skandinaviskt. Jag finner det märkligt att man serverar franskt dessertvin när det finns alldeles utmärkta skandinaviska substitut. Likaledes förefaller det onödigt att servera amerikansk öl ombord när man har fullgoda skandinaviska alternativ. Det är ju ett sätt att utmärka sig på det sätt SAS idag vill göra.
Absolut ska det skandinaviska promotas, men det skadar inte att ha lite flera val i min mening. En sak man får tänka på är dock att vi brukar vara rätt duktiga på att klaga på att SAS har specialkonfig på allt med allt vad det innebär, det kanske borde gälla menyn också att den inte innehåller allt för mycket olika saker beroende på varifrån flyget startar. För min del får det dock gärna finnas microöl från båed Sverige, Norge och Danmark ombord på varje flygning. En lager, en ipa/apa/pa samt en "special-öl" som kan vara olika beroende på säsong.
 

flybob

Medlem
Amerikanarna gör så mycket bättre öl än vad vi gör i Sverige tyvärr, även om en hel del bra grejer börjar produceras nu åtminstone.

Det må vara möjligt, det är ju trots allt ett något större land där mikrobryggeri-scenen har existerat längre, men det är knappast så illa i Sverige att man inte skulle kunna servera idel svensk (eller skandinavisk beroende på avreseort), god öl på SAS flygningar. Det isolerat kanske inte får någon att välja SAS, men det skulle klart bidra positivt till det skandinaviska konceptet. Varför inte ett konstant skiftande urval med skandinavisk, 'limited edition' mikrobryggeri-öl kombinerat med möjlighet att köpa några flaskor shopen ombord?
Tycker överlag att det serveras alldeles för dåligt med goda öl ombord flygplan.
 

Agö

Medlem
Absolut ska det skandinaviska promotas, men det skadar inte att ha lite flera val i min mening. En sak man får tänka på är dock att vi brukar vara rätt duktiga på att klaga på att SAS har specialkonfig på allt med allt vad det innebär, det kanske borde gälla menyn också att den inte innehåller allt för mycket olika saker beroende på varifrån flyget startar. För min del får det dock gärna finnas microöl från båed Sverige, Norge och Danmark ombord på varje flygning. En lager, en ipa/apa/pa samt en "special-öl" som kan vara olika beroende på säsong.
Bra förslag. Och egentligen är det väl inte svårare än att man kör rullande kvartalsvis om det fungerar med logistiken. Min poäng är framförallt att det finns många goda skäl att premiera det skandinaviska ombord på ett skandinaviskt bolag. Gräset är definitivt inte alltid grönare på andra sidan.
 

flum

Medlem
Just på ölfronten tycker jag att SAS sköter sig väldigt bra. Finns många bra ölproducenter men Mikkeller måste ju ändå, i flygsammanhang, ses som ett intressant alternativ. Som andra påpekat vore det roligt om dom samarbetade med de fantastiska ostproducenterna vi har i Sverige. Vore väldigt önskvärt om SAS fokuserade mer på skandinaviska alternativ.
 

olo

Medlem
Jag tycker det låter som bra förslag. Om mer av menyn och inte bara mikroöl kan vara från Skandinavien, går det förmodligen bra att en artikel är svensk och en annan dansk. Jag tycker verkligen att SAS skulle försöka fånga mer av det skandinaviska i mat och dryck. Och jag tycker att det borde synas i alla kabinklasser.
Därtill borde ostbrickan vara skandinavisk.
Det blir fint när doften av Havarti sprider sig i kabinen...
 

palmen

Moderator
Det må vara möjligt, det är ju trots allt ett något större land där mikrobryggeri-scenen har existerat längre, men det är knappast så illa i Sverige att man inte skulle kunna servera idel svensk (eller skandinavisk beroende på avreseort), god öl på SAS flygningar. Det isolerat kanske inte får någon att välja SAS, men det skulle klart bidra positivt till det skandinaviska konceptet. Varför inte ett konstant skiftande urval med skandinavisk, 'limited edition' mikrobryggeri-öl kombinerat med möjlighet att köpa några flaskor shopen ombord?
Tycker överlag att det serveras alldeles för dåligt med goda öl ombord flygplan.
Helt klart finns det skandinavisk öl som är tillräckligt bra för att servera ombord, däremot finns det väldigt få öl som är "världsklass" medan det i USA finns en uppsjö av sådan öl. Man behöver kanske inte sträva efter världsklass utan nöja sig med bra craftbeer. Jag tror dock att det finns de som skulle kunna välja SAS på en flygning om de har bra öl, många väljer ju Norwegian enbart för att det finns wifi ombord.
Att få köpa några burkar med öl ombord tycker jag är en utmärkt idé, flaskor är jag lite mer tveksam till, de tar betydligt mer plats och väger mycket mer, blir ju en högre kostnad att frakta runt det jämfört med burkar. Det hade varit trevligt om man kunde köpa ett 3-pack med Mikkeller ombord när de hade Wit, Red Lager, och APA ombord. 150 kronor för ett trepack med "only for SAS beer" skulle i alla fall jag köpa för att testa.

Bra förslag. Och egentligen är det väl inte svårare än att man kör rullande kvartalsvis om det fungerar med logistiken. Min poäng är framförallt att det finns många goda skäl att premiera det skandinaviska ombord på ett skandinaviskt bolag. Gräset är definitivt inte alltid grönare på andra sidan.
Att ha öl kvartalsvis tror jag blir svårt, det är inte helt lätt att beräkna åtgången av ölen ombord så det behöver finnas ett lager som täcker alla 3 månader utan att det blir för mycket kvar efteråt. Om man istället har två standardöl som alltid finns så blir det lättare att ha koll på lagret och när ny öl behöver produceras. Specialöl blir dock betydligt svårare att beräkna, inte jättemånga trots allt som skulle välja att köpa en sådan öl ombord.
 

flum

Medlem
Helt klart finns det skandinavisk öl som är tillräckligt bra för att servera ombord, däremot finns det väldigt få öl som är "världsklass" medan det i USA finns en uppsjö av sådan öl. Man behöver kanske inte sträva efter världsklass utan nöja sig med bra craftbeer. Jag tror dock att det finns de som skulle kunna välja SAS på en flygning om de har bra öl, många väljer ju Norwegian enbart för att det finns wifi ombord.
Att få köpa några burkar med öl ombord tycker jag är en utmärkt idé, flaskor är jag lite mer tveksam till, de tar betydligt mer plats och väger mycket mer, blir ju en högre kostnad att frakta runt det jämfört med burkar. Det hade varit trevligt om man kunde köpa ett 3-pack med Mikkeller ombord när de hade Wit, Red Lager, och APA ombord. 150 kronor för ett trepack med "only for SAS beer" skulle i alla fall jag köpa för att testa.


Att ha öl kvartalsvis tror jag blir svårt, det är inte helt lätt att beräkna åtgången av ölen ombord så det behöver finnas ett lager som täcker alla 3 månader utan att det blir för mycket kvar efteråt. Om man istället har två standardöl som alltid finns så blir det lättare att ha koll på lagret och när ny öl behöver produceras. Specialöl blir dock betydligt svårare att beräkna, inte jättemånga trots allt som skulle välja att köpa en sådan öl ombord.
Kanske lite samarbete med Närke Kulturbryggeri, både dom och Mikkeller håller världsklass tycker iallafall jag.
 

palmen

Moderator
Kanske lite samarbete med Närke Kulturbryggeri, både dom och Mikkeller håller världsklass tycker iallafall jag.
Har mig veterligen inte druckit något från Närke Kulturbryggeri, Mikkeller har jag däremot svårt för rent generellt med all "konstig" öl de gör. Däremot så är deras APA de hade ombord på SAS världsklass och den nya Pale Ale som finns nu är också helt ok. Mikkeller är ju även välkända i större delan av världen där folk dricker craftbeer så tror helt klart på att det är en bra produkt att ha ombord även om jag gärna skulle så något annat.

Om jag ska föreslå några svenska bryggerier så får det bli
Poppels: Har inte druckit en dålig öl av dom och det mesta håller riktigt hög klass
Oppigårds: De är tillräckligt stora för att kunna leverera den kvantitet som behövs samt att de har några riktigt bra öl samt "special-öl". Tänker främst på Amarillo som är en av mina "husöl" hemma
Omnipollo: Nebuchanezzar är enligt mig en av de absolut bästa ölen i Sverige, den kanske inte passar ombord på flyg med tanke på alkoholhalten, risk för att folk blir väldigt fulla om man dricker några stycken.
 

Agö

Medlem
Att ha öl kvartalsvis tror jag blir svårt, det är inte helt lätt att beräkna åtgången av ölen ombord så det behöver finnas ett lager som täcker alla 3 månader utan att det blir för mycket kvar efteråt. Om man istället har två standardöl som alltid finns så blir det lättare att ha koll på lagret och när ny öl behöver produceras. Specialöl blir dock betydligt svårare att beräkna, inte jättemånga trots allt som skulle välja att köpa en sådan öl ombord.
Precis. Logistiken kan sätta stopp för det. Därtill tror jag att många alltjämt föredrar en Carlsberg så utgår ifrån att sådan öl blir kvar i sortimentet.
 
Toppen